Leírás és Paraméterek
A Pegasus egy több, mint 40 éves prémium német gyártó, akik abból a szempontból (is) különlegesek, hogy a kínálatuk nagyon specifikus. Olyan gyártókkal Dunát lehet rekeszteni, akik mindent gyártanak (monti, cross, túra, városi stb.). Olyanokból is van egy pár, akik egy területre fókuszálnak, ez az esetek túlnyomó részében azonban a mountain bike-ok világát jelenti. A kimondottan túra, illetve városi ebike-okat tervező és gyártó márkákból már sokkal-sokkal kevesebb van. A Pegasus pedig ilyen szerencsénkre!
Ez a dedikált fókusz meg is látszik a Pegasus elektromos kerékpárjain. Itt egy dolog számít egy új modell tervezésekor: legyen kényelmes és kiválóan kezelhető (azon felül persze, hogy technikailag és esztétikailag TOP legyen). Annak hála, hogy a cég tervezőinek nem kell a különféle -jelentősen eltérő- felhasználási kategóriák között "szétszakadniuk", 40 éven át "faraghatták" a tökéletes túra, illetve városi kerékpár "receptjét".
Ez pedig testet ölt minden egyes Pegasus modellben, amik szerintünk és a vevők visszajelzései alapján is kategóriájukban az egyik, ha nem a legkomfortosabb ebike-oknak számítanak. Olyannak, amin már az első ülésre otthon érezzük magunkat. Olyan megoldásokkal találkozhatunk itt, amik más gyártók versenytárs modelljeiben jellemzően nem találkozhatunk: nagyobb, 63mm helyett 75mm-es rugóút az extra kényelemért, átütőtengelyes első villa az extra kezelhetőségért és praktikumért, hogy csak párat említsünk.
A gyártó szinte a teljes palettájában a Bosch motorjait használja (másik a Pinion MGU, ami először többek között a Pegasus pedelec-ekben debütált), így elektromos rásegítés terén is a legjobbat fogjuk kapni.
A city (agyváltós) kerékpárokról
Ha azt mondjuk, hogy 'városi ebike', a legtöbbünknek egy agyváltós kerékpár jut eszébe, nem véletlenül. Az agyváltó és a városi bringázás mostanra erőteljesen összeforrt, köszönhetően annak, hogy az agyváltók igazán a városban tudják erősségüket "villogtatni". Gondolunk itt a legerősebbre: álló helyzet is lehet váltani a váltóval. Ez a hirtelen jött megállásoknál, majd elindulásoknak -amikből a városban van bőven- nagyon hasznos tud lenni. Az agyváltó másik erőssége, a váltórendszer zártsága miatti kevésbé sérülékeny, kopásra hajlamos működés. Egy-egy "parkolásnál" nem gond, ha valaki nekiveri a bringáját a váltónknak, az ettől még nem fog elállítódni. Ezek az előnyök sarkallanak sokakat arra, hogy a városban agyváltós kerékpárt válasszanak.
De miért mindig a városról beszélünk? Nos, az agyváltóknak vannak megszokást igénylő tulajdonságai, amik viszont túrázás közben igényelnek nagyobb odafigyelést. Terhelés alatt nem szabad váltani, azaz kis szünetet kell tartani a pedálozásban a váltáskor. A váltórendszer áttétel tartománya is elmarad általában a láncváltókétól, így túrázáshoz kevesebben választanak ilyen ebike-okat.
A city (agyváltós) elektromos kerékpárok természetesen fel vannak szerelve mindennel, amire szükségünk lesz a napi közlekedéshez (sárvédők, világítás, csomagtartó, kitámasztó) és a trekking kerékpároknál még egyenesebb testtartást biztosítanak.
A Bosch Active Line (BES2) motorról
Ez az erőforrás a a Bosch eBike System 2 rendszer 3. generációs motorjainak legrégebbi tagja, a 2018-as elektromos kerékpárokban találkozhattunk vele először. Ezek közül ez a legkisebb erővel és rásegítéssel bíró egység, cserébe ezt tekinthetjük a legtakarékosabbnak, illetve 2,9 kg-s tömegével az egyik legkönnyebb Bosch motornak is.
Könnyű megismerni a nagyméretű lánctányérjáról és arról, hogy a motor eleje egy fekete panelt kapott (illetve természetesen -gyári burkolat esetében- a feliratról).
Amiért szeretjük ezt a Bosch ebike motort (és a Plus verizóját), az a kimondottan halk működése és azon tulajdonsága, hogy kikapcsolt rásegítés mellett is kimondottan könnyű a motort tekerni, mivel alig van ellenállása.
Kínálatunkban kevés elektromos kerékpárt szereltek Active Line motorral, a gyártók inkább az erősebb testvérét, az Active Line Plus-t preferálják (ahogy mi is).
Kompatibilis lánc, illetve agyváltókkal is. Utóbbiak esetében a kontrafékes agyváltókkal is együtt tud dolgozni.
Működési elv: Nyomatékszenzor
Csúcsnyomatéka: 40Nm
Legnagyobb rásegítés: 250%
Mit jelent ez? Turbo-ban a legnagyobb rásegítési szinten az emberi erő 250%-át képes leadni a motor
Rásegítési szintek: OFF, ECO, TOUR, SPORT és Turbo
Nominális motor teljesítmény: 250W
Elektromos rásegítés sebesség-limitje: 25 km/h
Tömege: 2,9 kg
Bosch PowerPack (BES2) akkumulátorról
PowerPack néven a Bosch a vázra szerelt, úgynevezett “külső” akkumulátoraival találkozhatunk. Ezek 2014 óta vannak a piacon, tehát egy kiforrott konstrukcióról beszélhetünk, ami a Bosch eBike System 2 rendszerű pedelec-eket látja el árammal.
Egyértelműen első osztályú akkumulátorról beszélhetünk, a Bosch az egyik legjobb és legmegbízhatóbb akkukkal szereli ebike-jait.
Az akkumulátor természetesen le is vehető a vázról, így külön is tölthető. De ha arra van szükség, magán a kerékpáron hagyva is tölthetjük a vázon található töltő csatlakozón keresztül.
Az akkumulátor levételéhez ugyanakkor -szerencsére- szükségünk lesz a kulcsára, hisz azzal van rázárva a vázra, így nem kell attól tartanunk, hogy illetéktelenek csak úgy lekapják bringánkról az utcán. Érdekesség, hogy több gyártóval is találkozhatunk (pl: Pegasus), akik patkólakatot is adnak elektromos kerékpárjaikhoz, amit ugyanazzal a kulccsal nyithatunk/zárhatunk, mint az akkut.
Magán az akkumulátoron találunk egy gombot, amit megnyomva akár az egész Bosch rendszert is be tudjuk kapcsolni, illetve ha levettük ebike-unkról az akkut, ellenőrizni tudjuk a gomb mellett található led-ek segítségével az akku töltöttségét.
Kapacitás: 400Wh
Elhelyezés a kerékpáron: vázra szerelt dokkolón
Technológia: Li-ion
Tömeg: 2,5kg
Akkumulátor ház anyaga: műanyag
Levehető az ebike-ról: igen, kulccsal kinyitva
Ebben a kerékpárban egy 400Wh kapacitású PowerTube "bújik" meg a vázban. Kíváncsi vagy arra, hogy ez mire elég? Nézd meg a Bosch hatótáv kalkulátorában, amit ITT találsz.
Bosch Purion kijelzőről
2017-ben dobta piacra a Bosch a legkompaktabb kijelzőjét/vezérlőjét a Bosch eBike System 2-höz. Ez a megosztott besorolás nem véletlen, ez ugyanis az egyetlen Bosch egység, aminek nincsenek külön gombjai, a kijelző és a kezelő gombok egybe “vannak építve” és a teljes rendszert a Purion-ról irányítjuk.
Ennek megfelelően a Puriont a kormány bal oldalára szokták szerelni, hogy kényelmesen tudjuk kezelni. A Purion a legtöbb Bosch kijelzővel ellentétben nem levehető, csak szerszámokkal le szerelhető.
Tudását tekintve ez az egyik legszerényebb egység, a cyclocomputer funkciók a Purion esetében szűkösebbek (itt csak túra táv és összes táv van) és nem mutatja a pontos időt.
Alapvetően e-mtb kerékpárokhoz szánták, a cél az volt, hogy egy kicsi, strapabíró kijelzőt tudjanak adni azon elektromos montisoknak, akik az Intuvia-t túl nagynak találták. Ugyanakkor kedvező árának hála mostanra a kedvezőbb árú Bosch motoros trekking és városi ebike-okban is találkozhatunk vele.
Cyclocomputer funkciók: összes megtett táv, túratáv, becsült hatótáv
Akkumulátor töltöttség százalékos visszajelzése: nem
Toló támogatás: van
Kijelző átmérője: 1.8”
Színek: fekete-fehér
Okostelefonnal összekapcsolható: nem
Gombok száma: 4 db (+, - , bekapcsoló és toló támogatás)
Gombok háttérvilágítása: nem
Tápellátás: belső gombelemről + ebike akkumulátoráról
Levehető: nem
Vízállóság: IP54 (por és fröccsenő víz ellen védett)
7 sebességes Shimano Nexus agyváltóról
A japán Shimano Nexus agyváltói közül ez a 7 sebességes változat az, amit gyártók szívesen használnak kedvezőbb árú városi ebike-jaikban. Áttétel tartománya ugyan szerényebb, mint a 8 vagy 5 sebességes nagytestvéreié, de a legtöbb esetben ez is elegendő. Előnye, hogy álló helyzetben is tudunk vele váltani, így kiváló társunk lehet a városi, mindennapos közlekedésben. Arra viszont oda kell figyelni, hogy pedálozás közben ne váltsunk vele, mivel azt ez az agyváltó sem szereti. Jellemzően a szerényebb teljesítményű motorokkal párosítják a gyártók ezt a váltót, mivel a nagyobb nyomatékokat (amik a csúcsmotorok velejárója) már nem viseli jól.
Ez a konkrét Nexus 7-es agyváltó egy kontrafékes változat, így a pedálok hátranyomásával is tudjuk fékezni ebike-unkat (ez igen hasznos például akkor, amikor kezünkkel jelezni akarjuk, hogy merre kanyarodjunk, ezt így a kormány elengedése nélkül tudjuk megtenni).
Magura HS 11 hidraulikus felni fékről
A HS 11 a német Magura lekedvezőbb árú hidraulikus felni féke. Egy jó értelemben véve igénytelen szerkezet. A hidraulikus működésnek hála rendkívül finoman adagolható a fék, illetve a határozott fékezéshez is jóval kisebb erőkifejtés szükséges, mint a legtöbb mechanikus felni féknél. Városi, de trekking használatra is jó választás ez a fék.
Suntour CR85 villáról
A CR85 a Suntour városi, illetve trekking, azaz túra célra fejlesztett villái közé a belépő modell. Gyakori vendég a városi ebike-okban, illetve a kedvezőbb árú trekking pedelec-ekben. Személyre szabhatóságról nem beszélhetünk, ahogy természetesen ez egy acélrugós lengéscsillapító. Lock-olni (kimerevíteni) és előfeszíteni sem lehet. Ez a változat 63mm-t mozog, ami a CR85 esetében a nagyobb rugóút.
MonkeyLoad gyorsrögzítős csomagtartóról
A MonkeyLoad gyorsrögzítős rendszerű csomagtartónak hála a kompatibilis táskákat, kosarakat lényegében csak fel kell helyeznünk a csomagtartóra és hagyni, hogy a MonkeyLoad rögzítő karjai "körülöleljék" a speciálisan kialakított "keresztgerendákat" a csomagtartón. A levételhez elég csak meghúzni a kioldó kart és egyszerűen leemelni táskánkat, kosarunkat. Bónusz pont, hogy a MonkeyLoad gyorsrögzítőt akár kulccsal is rázárhatjuk a csomagtartóra, ezzel megakadályozva azt, hogy illetéktelenek is villámgyorsan le tudják kapni táskánkat/kosarunkat ebike-unkról.
PEDELEC RENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
motorgyártó | Bosch |
motor elhelyezése | Középmotor |
motor | Bosch Active Line - Gen.3 |
érzékelő / szenzor | Nyomatékszenzor |
motor teljesítménye | 250 W |
maximális sebesség rásegítéssel | 25 km/h |
motor maximális nyomatéka | 40Nm |
motor legnagyobb rásegítési szintje | 250% |
akkumulátor helye | vázban rejtett (integrált) |
akkumulátor | Bosch PowerPack Frame |
akkumulátor kapacitás | 400 Wh |
akkumulátor típus | Li-ion |
akkumulátor feszültség | 36 V |
akkumulátor töltő | Bosch Compact Charger (2A) |
kijelző | Bosch Purion |
okostelefonos kompatibilitás | Opcionális okoskijelzőre (pl: Bosch Kiox, SmartphoneHub) történő csere esetén igen |
VÁZ TULAJDONSÁGAI | |
váz típusa | Komfort (unisex) |
szín | Fehér |
felhasználási terület | Aszfaltra |
teherbírás | Normál |
váz anyaga | alumínium |
LENGÉSCSILLAPÍTÁS TULAJDONSÁGAI | |
első villa | Teleszkópos, lengéscsillapított |
első lengéscsillapító / villa | SR SUNTOUR CR85-E25 P |
rugóút (első villa) | 63mm |
lengéscsillapítás működési elve | Acélrugós villa |
hátsó lengéscsillapítás | Merev hátsó villa |
KEREKEK ÉS GUMIK TULAJDONSÁGAI | |
kerékméret | 28 |
gumi (első) | VeeTire City Cruz (28 x 1,5 / 40-622) |
gumi (hátsó) | VeeTire City Cruz (28 x 1,5 / 40-622) |
MEGHAJTÁS TULAJDONSÁGAI | |
váltórendszer típusa | Agyváltó (erőátvitel: lánc) |
váltó | Shimano Nexus SG-C3001-7C, 7 sebességes kontrafékes agyváltó |
fokozatok száma | 7 sebesség |
váltókarok | SHIMANO Nexus SL-7S31 |
FÉKRENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
fékrendszer fajtája | Hidraulikus felnifék + kontrafék |
fékek | Magura HS 11 |
KÉNYELEMMEL KAPCSOLATOS ALKATRÉSZEK | |
nyereg | Pegasus City |
nyeregcső típusa | merev, alu nyeregcső |
KIEGÉSZÍTŐK TULAJDONSÁGAI | |
világítás | Van, ebike akkumulátoráról kapja az áramot és a kijelzőről kapcsolható |
első lámpa | FUXON FS-30, 30 Lux |
hátsó lámpa | FUXON R-232 EB |
csomagtartó | van, MonkeyLoad rendszerű gyorsrögzítős |
sárvédő | van |
EGYÉB INFORMÁCIÓK | |
ország | Németország |