Leírás és Paraméterek
A Gepida az egyik legnagyobb magyar név az elektromos kerékpárok piacán. Kerékpárjaik magasabb, a német piacon is érvényesülni képes minőséget képviselnek, így nem csak hazánkban, de Németországban is népszerűen a Gepida ebike-ok. Annak érdekében, hogy a lehető legtöbb ember megtalálhassa számítását egy Gepida pedelec-ben, a gyártó kínálatában a komolyabb, Bosch motoros gépek mellett kedvezőbb árú, Bafang Maxdrive motorral szerelt ebike-okkal is találkozhatunk. A Gepida fő fókusza leginkább a trekking, illetve city kerékpárokon van, illetve újabban a SUV modelleken.
A city (agyváltós) kerékpárokról
Ha azt mondjuk, hogy 'városi ebike', a legtöbbünknek egy agyváltós kerékpár jut eszébe, nem véletlenül. Az agyváltó és a városi bringázás mostanra erőteljesen összeforrt, köszönhetően annak, hogy az agyváltók igazán a városban tudják erősségüket "villogtatni". Gondolunk itt a legerősebbre: álló helyzet is lehet váltani a váltóval. Ez a hirtelen jött megállásoknál, majd elindulásoknak -amikből a városban van bőven- nagyon hasznos tud lenni. Az agyváltó másik erőssége, a váltórendszer zártsága miatti kevésbé sérülékeny, kopásra hajlamos működés. Egy-egy "parkolásnál" nem gond, ha valaki nekiveri a bringáját a váltónknak, az ettől még nem fog elállítódni. Ezek az előnyök sarkallanak sokakat arra, hogy a városban agyváltós kerékpárt válasszanak.
De miért mindig a városról beszélünk? Nos, az agyváltóknak vannak megszokást igénylő tulajdonságai, amik viszont túrázás közben igényelnek nagyobb odafigyelést. Terhelés alatt nem szabad váltani, azaz kis szünetet kell tartani a pedálozásban a váltáskor. A váltórendszer áttétel tartománya is elmarad általában a láncváltókétól, így túrázáshoz kevesebben választanak ilyen ebike-okat.
A city (agyváltós) elektromos kerékpárok természetesen fel vannak szerelve mindennel, amire szükségünk lesz a napi közlekedéshez (sárvédők, világítás, csomagtartó, kitámasztó) és a trekking kerékpároknál még egyenesebb testtartást biztosítanak.
A Bosch Active Line Plus (BES2) motorról
A kedvenc belépő szintű Bosch elektromotorunk (ugyanakkor nem ez a leggyengébb Bosch motor, az “kistestvérének”, az Active Line-nek a “titulusa” )
Könnyű, takarékos és emellett városi használtra, illetve túrázásokhoz elegendő erővel is bír. Mindeközben rendkívül halk és minimális ellenállása van, így kikapcsolt rásegítéssel is könnyen tekerhető (vagy ha átléptük a 25 km/h-s sebességet).
Ez a motor is egy, a Bosch 2018-as modellévvel debütált 3. generációs motorok közül, a Bosch eBike System 2 rendszerhez tartozik.
Kompatibilis mindkét váltótípussal (lánc, illetve agy) és a kontrafékes agyváltókkal is. Az agyváltós változat ugyanakkor valamivel kisebb maximális rásegítést ad (270% helyett 250%-et) mint a láncváltós verzió. Erre az agyváltó épségének megóvása miatt van szükség.
Működési elv: Nyomatékszenzor
Csúcsnyomatéka: 50Nm
Legnagyobb rásegítés: 275% (láncváltóval) és 250% (agyváltóval)
Mit jelent ez? Turbo-ban a legnagyobb rásegítési szinten az emberi erő 275, illetve 250%-át képes leadni a motor
Rásegítési szintek: OFF, ECO, TOUR, SPORT és Turbo
Nominális motor teljesítmény: 250W
Elektromos rásegítés sebesség-limitje: 25 km/h
Tömege: 3,2 kg
Bosch PowerPack (BES2) akkumulátorról
PowerPack néven a Bosch a vázra szerelt, úgynevezett “külső” akkumulátoraival találkozhatunk. Ezek 2014 óta vannak a piacon, tehát egy kiforrott konstrukcióról beszélhetünk, ami a Bosch eBike System 2 rendszerű pedelec-eket látja el árammal.
Egyértelműen első osztályú akkumulátorról beszélhetünk, a Bosch az egyik legjobb és legmegbízhatóbb akkukkal szereli ebike-jait.
Az akkumulátor természetesen le is vehető a vázról, így külön is tölthető. De ha arra van szükség, magán a kerékpáron hagyva is tölthetjük a vázon található töltő csatlakozón keresztül.
Az akkumulátor levételéhez ugyanakkor -szerencsére- szükségünk lesz a kulcsára, hisz azzal van rázárva a vázra, így nem kell attól tartanunk, hogy illetéktelenek csak úgy lekapják bringánkról az utcán. Érdekesség, hogy több gyártóval is találkozhatunk (pl: Pegasus), akik patkólakatot is adnak elektromos kerékpárjaikhoz, amit ugyanazzal a kulccsal nyithatunk/zárhatunk, mint az akkut.
Magán az akkumulátoron találunk egy gombot, amit megnyomva akár az egész Bosch rendszert is be tudjuk kapcsolni, illetve ha levettük ebike-unkról az akkut, ellenőrizni tudjuk a gomb mellett található led-ek segítségével az akku töltöttségét.
Kapacitás: 400Wh
Elhelyezés a kerékpáron: vázra szerelt dokkolón
Technológia: Li-ion
Tömeg: 2,5kg
Akkumulátor ház anyaga: műanyag
Levehető az ebike-ról: igen, kulccsal kinyitva
Ebben a kerékpárban egy 400Wh kapacitású PowerTube "bújik" meg a vázban. Kíváncsi vagy arra, hogy ez mire elég? Nézd meg a Bosch hatótáv kalkulátorában, amit ITT találsz.
Bosch Purion kijelzőről
2017-ben dobta piacra a Bosch a legkompaktabb kijelzőjét/vezérlőjét a Bosch eBike System 2-höz. Ez a megosztott besorolás nem véletlen, ez ugyanis az egyetlen Bosch egység, aminek nincsenek külön gombjai, a kijelző és a kezelő gombok egybe “vannak építve” és a teljes rendszert a Purion-ról irányítjuk.
Ennek megfelelően a Puriont a kormány bal oldalára szokták szerelni, hogy kényelmesen tudjuk kezelni. A Purion a legtöbb Bosch kijelzővel ellentétben nem levehető, csak szerszámokkal le szerelhető.
Tudását tekintve ez az egyik legszerényebb egység, a cyclocomputer funkciók a Purion esetében szűkösebbek (itt csak túra táv és összes táv van) és nem mutatja a pontos időt.
Alapvetően e-mtb kerékpárokhoz szánták, a cél az volt, hogy egy kicsi, strapabíró kijelzőt tudjanak adni azon elektromos montisoknak, akik az Intuvia-t túl nagynak találták. Ugyanakkor kedvező árának hála mostanra a kedvezőbb árú Bosch motoros trekking és városi ebike-okban is találkozhatunk vele.
Cyclocomputer funkciók: összes megtett táv, túratáv, becsült hatótáv
Akkumulátor töltöttség százalékos visszajelzése: nem
Toló támogatás: van
Kijelző átmérője: 1.8”
Színek: fekete-fehér
Okostelefonnal összekapcsolható: nem
Gombok száma: 4 db (+, - , bekapcsoló és toló támogatás)
Gombok háttérvilágítása: nem
Tápellátás: belső gombelemről + ebike akkumulátoráról
Levehető: nem
Vízállóság: IP54 (por és fröccsenő víz ellen védett)
8 sebességes Shimano Nexus agyváltóról
A japán Shimano Nexus agyváltói közül ez a 8 sebességes változat rendelkezik a legnagyobb áttétel tartománnyal, ezért az agyváltós ebike-oknál gyakran találkozunk vele. Előnye, hogy álló helyzetben is tudunk vele váltani, így kiváló társunk lehet a városi, mindennapos közlekedésben. Arra viszont oda kell figyelni, hogy pedálozás közben ne váltsunk vele, mivel azt ez az agyváltó sem szereti. Jellemzően a szerényebb teljesítményű motorokkal párosítják a gyártók ezt a váltót, mivel a nagyobb nyomatékokat (amik a csúcsmotorok velejárója) már nem viseli jól.
Ez a konkrét Nexus 8-as agyváltó egy kontrafékes változat, aminek hála a pedál hátrafelé történő nyomásával is tudjuk fékezni a kerékpárt, egészen pontosan a hátsó kereket.
Magura HS 11 hidraulikus felni fékről
A HS 11 a német Magura lekedvezőbb árú hidraulikus felni féke. Egy jó értelemben véve igénytelen szerkezet. A hidraulikus működésnek hála rendkívül finoman adagolható a fék, illetve a határozott fékezéshez is jóval kisebb erőkifejtés szükséges, mint a legtöbb mechanikus felni féknél. Városi, de trekking használatra is jó választás ez a fék.
Suntour CR85 villáról
A CR85 a Suntour belépő city, illetve trekking, azaz túra célra fejlesztett villája. Gyakran használt villa a kisebb kerekű (pl: 26-os) ebike-oknál vagy ott, ahol a fékezést nem tárcsafékekre, hanem felnifékekre (mechanikus vagy hidraulikus) bízza a gyártó. Acélrugós kialakítású, megbízhatóan teszi a dolgát.
PEDELEC RENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
motorgyártó | Bosch |
motor elhelyezése | Középmotor |
motor | Bosch Active Line Plus - Gen.3 |
érzékelő / szenzor | Nyomatékszenzor |
motor teljesítménye | 250 W |
maximális sebesség rásegítéssel | 25 km/h |
motor maximális nyomatéka | 50Nm |
motor legnagyobb rásegítési szintje | 270% |
akkumulátor helye | vázra szerelt |
akkumulátor | Bosch PowerPack Frame |
akkumulátor kapacitás | 400 Wh |
akkumulátor típus | Li-ion |
akkumulátor feszültség | 36 V |
akkumulátor töltő | Bosch Compact Charger (2A) |
kijelző | Bosch Purion |
okostelefonos kompatibilitás | Opcionális okoskijelzőre (pl: Bosch Kiox, SmartphoneHub) történő csere esetén igen |
VÁZ TULAJDONSÁGAI | |
váz típusa | Komfort (unisex) |
szín | Fehér |
felhasználási terület | Aszfaltra |
teherbírás | Normál |
váz anyaga | alumínium |
LENGÉSCSILLAPÍTÁS TULAJDONSÁGAI | |
első villa | Teleszkópos, lengéscsillapított |
első lengéscsillapító / villa | Suntour CR85 |
rugóút (első villa) | 45mm |
lengéscsillapítás működési elve | Acélrugós villa |
hátsó lengéscsillapítás | Lengéscsillapított nyeregcső |
KEREKEK ÉS GUMIK TULAJDONSÁGAI | |
kerékméret | 26 |
gumi (első) | Schwalbe Big Apple (50-559 / 26 x 2.00) |
gumi (hátsó) | Schwalbe Big Apple (50-559 / 26 x 2.00) |
MEGHAJTÁS TULAJDONSÁGAI | |
váltórendszer típusa | Agyváltó (erőátvitel: lánc) |
váltó | Shimano Nexus SG-C6001-8CD 8 sebességes, kontrafékes agyváltó |
fokozatok száma | 8 sebesség |
váltókarok | Shimano Nexus 8 Revoshift |
FÉKRENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
fékrendszer fajtája | Hidraulikus tárcsafék + kontrafék |
fékek | Magura HS11 |
KÉNYELEMMEL KAPCSOLATOS ALKATRÉSZEK | |
nyereg | Selle Royal Essenza |
nyeregcső típusa | lengéscsillapított nyeregcső |
nyeregcső | Kalloy SP-509 lengéscsillapított nyeregcső |
KIEGÉSZÍTŐK TULAJDONSÁGAI | |
világítás | Van, ebike akkumulátoráról kapja az áramot és a kijelzőről kapcsolható |
első lámpa | Axa Blueline E30 |
hátsó lámpa | TRELOCK LS611 E-BIKE |
csomagtartó | van, teljes értékű |
sárvédő | van |
extrák | Abus Pro Tectic 4960 patkólakat |
EGYÉB INFORMÁCIÓK | |
ország | Magyarország |