Hazánkban, illetve Európában a Bosch pedelec rendszerei tekinthetőek a legismertebbnek, elterjedtebbnek. Ez nem véletlen, egy kiforrott, jó rendszerről van szó, ráadásul egy jól ismert gyártó termékéről beszélhetünk. Legelőször a 2011-es modellév ebike-jaiban voltak megtalálhatóak a Bosch legelső generációs motorjai. Ez volt a Bosc eBike System 1. 2014-ben a 2. generációs Active Line és Performance Line motorokkal lépett színre a Bosch eBike System 2, aminek újabb generációs motorjaival még 2022-ban is szerelik a legtöbb Bosch motoros ebike-ot. A 2022-es modellévre pedig a gyártó bemutatta új csúcs rendszerét, a Bosch eBike System 3-at (BES3), másnéven a Smart System-et.
A következő “oldalakon” bemutatjuk a jelenleg, 2021-ben forgalomban lévő Bosch motorokat, kijelzőket, akkumulátorokat és töltőket.
Motorok
Bosch Active Line (BDU310)
Ez az egység a a Bosch eBike System 2 rendszer 3. generációs motorjainak legrégebbi tagja, a 2018-as elektromos kerékpárokban találkozhattunk vele először. Ezek közül ez a legkisebb erővel és rásegítéssel bíró egység, cserébe ezt tekinthetjük a legtakarékosabbnak, illetve 2,9 kg-s tömegével az egyik legkönnyebb Bosch motornak is.
Könnyű megismerni a nagyméretű lánctányérjáról és arról, hogy a motor eleje egy fekete panelt kapott (illetve természetesen -gyári burkolat esetében- a feliratról).
Amiért szeretjük ezt a Bosch ebike motort (és a Plus verizóját), az a kimondottan halk működése és azon tulajdonsága, hogy kikapcsolt rásegítés mellett is kimondottan könnyű a motort tekerni, mivel alig van ellenállása.
Kínálatunkban kevés elektromos kerékpárt szereltek Active Line motorral, a gyártók inkább az erősebb testvérét, az Active Line Plus-t preferálják (ahogy mi is).
Kompatibilis lánc, illetve agyváltókkal is. Utóbbiak esetében a kontrafékes agyváltókkal is együtt tud dolgozni.
Bosch Active Line (BDU310) adatok | |||||
Váltó fajta | Max. rásegítés | Max. nyomaték | Sebesség limit | Tömeg | Teljesítmény |
Láncváltó/agyváltó | 250% | 40 Nm | 25 km/h | 2.9 kg | 250 Watt |
Bosch Active Line motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.
Bosch Active Line Plus (BDU350)
A kedvenc belépő sizntű Bosch elektromotorunk. Könnyű, takarékos és emellett városi használtra, illetve túrázásokhoz elegendő erővel is bír. Mindeközben rendkívül halk és minimális ellenállása van, így kikapcsolt rásegítéssel is könnyen tekerhető (vagy ha átléptük a 25 km/h-s sebességet).
Ez a motor is egy, a Bosch 2018-as modellévvel debütált 3. generációs motorok közül, a Bosch eBike System 2 rendszerhez tartozik.
Kompatibilis mindkét váltótípussal (lánc, illetve agy) és a kontrafékes agyváltókkal is. Az agyváltós változat ugyanakkor valamivel kisebb maximális rásegítést ad (270% helyett 250%-et) mint a láncváltós verzió. Erre az agyváltó épségének megóvása miatt van szükség.
Bosch Active Line Plus (BDU350) adatok | |||||
Váltó fajta | Max. rásegítés | Max. nyomaték | Sebesség limit | Tömeg | Teljesítmény |
Láncváltós változat | 270% | 50 Nm | 25 km/h | 3.2 kg | 250 Watt |
Agyváltós változat | 250% | 50 Nm | 25 km/h | 3.2 kg | 250 Watt |
Bosch Active Line Plus motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.
Bosch Performance Line (BDU365P)
A Bosch eBike System 2 rendszer legfrissebb tagja, a 4. generációs CX motorral együtt debütált a 2020-as modellévben. Ez a 3. generációs Bosch motor komoly újítást hozott elődjéhez képest, hisz ennél a motornál is felszámolta a gyártó a belső áttételt (ezért is a nagy lánckerék), ezzel pedig lehetővé vált, hogy ezt a motort is könnyen tekerhessük kikapcsolt rásegítés mellett.
Az egyik kedvenc Bosch erőforrásunk, mivel 65Nm-es csúcsnyomatékával már az erősebb motorok közé sorolható, miközben működése kimondottan halk, kultúrált, így remek választás trekking gépekbe (is). Alacsonyabb fogyasztásának hála nagyobb hatótávval bír, mint a CX, miközben a pedelec tulajdonosok többségének a rásegítés erejére sem lesz panasza.
Ez az egység is elérhető láncváltós, illetve agyváltós változatban is. Utóbbi kapcsán elmondhatjuk, hogy ez a legerősebb Bosch motor, ami még párosítható kontrafékes agyváltóval.
Érdekesség, hogy látván, hogy több gyártó is elkezdett belépő szintű elektromos mountain bike-okat szerelni ezzel a motorral, a Bosch itt is elérhetővé tette progresszív, montisokat célzó rásegítési szintjét, az eMTB módot. Érthető okokból ez csak a láncváltós Performance Line esetében érhető el.
Bosch Performance Line (BDU365P) adatok | ||||
Max. rásegítés | Max. nyomaték | Sebesség limit | Tömeg | Teljesítmény |
300% | 65 Nm | 25 km/h | 3.2 kg | 250 Watt |
Bosch Performance Line motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.
Bosch Performance Line Speed (BDU490P)
A 2020-as modellévvel mutatkozott be ez a 4. generációs motor a Bosch eBike System 2 rendszer egyik legfrissebb tagjaként. Fő különlegessége, hogy ez az egyetlen Bosch motor, ami 45 km/h-s sebességig tud rásegíteni a jelenleg kapható erőforrások közül (ha nem számítjuk a cargo bringákba szánt Cargo Line Speed-et).
A motor alapját a 4. generációs CX adja, azaz ennél a motornál kapjuk az egyik legnagyobb nyomatékot, illetve az egyik legkisebb tömeget is. Miközben a motor kimondottan kompakt is és könnyen tekerhető kikapcsolt rásegítés mellett is.
Az esetek túlnyomó többségében láncváltós elektromos kerékpárokba építik, ritkábban NuVinci váltós ebike-okban is találkozhatunk vele.
Bosch Performance Line Speed (BDU490P) adatok | ||||
Max. rásegítés | Max. nyomaték | Sebesség limit | Tömeg | Teljesítmény |
340% | 85 Nm | 45 km/h | 2.9 kg | 350 Watt |
Bosch Performance Line Speed motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.
Bosch Performance Line CX (BDU450P CX)
Egyértelműen ez a Bosch csúcs motorja, hisz ez az egyik legkönnyebb, legkisebb és közben mégis a legerősebb motorja. A 2020-as modellévben debütált ez a 4. generációs motor a Bosch eBike System 2 rendszer részeként. Ugyanakkor, a leendő Bosch eBike System 3 rendszerben is találkozhatunk majd vele, hisz 2022-ben ezzel a motorral debütál az új rendszer.
Főképp elektromos hegyi kerékpárokban találkozhatunk vele, azonban mára gyakori, hogy prémium trekking pedelec-ekben is egy CX motor adja a “talpalávalót”.
Lévén, hogy ezt az erőforrást alapvetően mountain bike-okba szánták, találunk rajta egy úgynevezett “eMTB” módot, ami lényegében a felső 3 (összesen 4 van) rásegítési szint között vált automatikusan, a mi nyomatékunkhoz igazodva, illetve átprogramozott erőleadásával igyekszik minket átsegíteni a legkeményebb terepen is.
Érdekesség, hogy ez a motor 2020-ban még 75Nm-es csúcsnyomatékkal debütált, de pár hónappal megjelenése után a Bosch egy szoftverfrissítéssel ezt 85Nm-re emelte, illetve tovább fejlesztette az eMTB módot is. Utóbbiakról ebben a cikkben foglaltuk össze a fő tudnivalókat.
Jelenleg Bosch motoros elektromos kerékpárjaink esetében ezzel a motorral találkozunk a leggyakrabban.
Bosch Performance Line CX (BDU450P CX) adatok | ||||
Max. rásegítés | Max. nyomaték | Sebesség limit | Tömeg | Teljesítmény |
340% | 85 Nm | 25 km/h | 2.9 kg | 250 Watt |
Bosch Performance Line CX motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.
Bosch Cargo Line
A Cargo Line szintén egyike a 2020-ban bemutatkozott 4. generációs motoroknak, amik a Bosch eBike System 2 rendszer legfrissebb tagjaként debütáltak. Alapvetően a 4. generációs CX szoftveresen módosított változatáról beszélhetünk, amit a cargo bringákba szán a német gyártó. Annak érdekében, hogy a cargo ebike-ok esetében tapasztalható extra súllyal is dinamikusan tudjunk megindulni, a Bosch 400%-osra emelte a maximális rásegítés nagyságát (a csúcsnyomaték változatlanul 85Nm).
Elérhető láncváltós és agyváltós változatban is.
Bosch Cargo Line adatok | ||||
Max. rásegítés | Max. nyomaték | Sebesség limit | Tömeg | Teljesítmény |
400% | 85 Nm | 25 km/h | 2.9 kg | 250 Watt |
Kijelzők
Bosch Intuvia platinum színben
Bosch Intuvia
A Bosch legrégebbi és legelterjedtebb kijelzője az Intuvia, ami 2013-as bevezetése óta elektromos kerékpárok több százezreinek kormányát díszíti.
Egy kiforrott, jól átgondolt kijelzőről van szó, amiről minden adat jól olvasható, köszönhetően az állandó háttérvilágításnak és a nagyobb betűknek.
Az Intuvia az akku töltöttsége, a kiválasztott rásegítési szint és a pillanatnyi sebesség mellett cyclocomputer funkciók (maximális sebesség, átlag sebesség, túra idő, összes táv, túra táv) mellett megmutatja a pontos időt és a becsült, hátralévő hatótávját a kerékpárnak.
Az Intuvia levehető az ebike-ról és ilyenkor is “használható”, köszönhetően a beépített akkumulátorának.
Az Intuvia kijelzőt egy, a kormány bal oldalára szerelt vezérlővel irányítjuk alapvetően (kivéve a bekapcsolás és a világítás kapcsoló, ezek magán az Intuvia-n vannak).
Kétféle színben érhető el: platinum (ezüst) és antracit (fekete) színekben. Tudásukat, kompatibilitásukat tekintve nincs különbség, csak a színük (és valamilyen okból kifolyólag az áruk) más.
Bosch Purion platinum színben
Bosch Purion
2017-ben dobta piacra a Bosch a legkompaktabb kijelzőjét/vezérlőjét. Ez a megosztott besorolás nem véletlen, ez ugyanis az egyetlen Bosch egység, aminek nincsenek külön gombjai, a teljes rendszert a Purion-ról irányítjuk.
Ennek megfelelően a Puriont a kormány bal oldalára szokták szerelni, hogy kényelmesen tudjuk kezelni.
Szintén ez az egyetlen Bosch kijelző, ami nem levehető a kerékpárról.
Tudását tekintve ez a legszerényebb egység, a cyclocomputer funkciók a Purion esetében szűkösebbek (itt csak túra táv és összes táv van) és nem mutatja a pontos időt.
Alapvetően e-mtb kerékpárokhoz szánták, a cél az volt, hogy egy kicsi, strapabíró kijelzőt tudjanak adni azon elektromos montisoknak, akik az Intuvia-t túl nagynak találták.
Bosch Kiox
Kiox
A Bosch egyik legfrissebb kijelzője, a 2019-es modellévi elektromos kerékpárokban találkozhatunk vele először. Különlegessége, hogy a Purion-al és az Intuvia-val szemben ez az egység összekapcsolható az okostelefonunkon futó Bosch eBike Connect alkalmazással.
A Kiox egy relatíve pici (1.9”) színes kijelzővel (nem érintőkijelző) van szerelve. A kijelző magas pixelsűrűségének köszönhetően itt az egyik legszebbek a feliratok, ikonok az összes Bosch kijelző közül. A Kiox - ellentétben a Bosch másik színes kijelzős egységével, a Nyon-nal - nem tartalmaz GPS modult, így önmagában navigálni nem tudunk vele. Viszont képes arra, hogy ha a telefonos alkalmazást használjuk navigációra kiírja a kijelző, hogy hány méter múlva és merre kell fordulnunk. Pulzusmérővel azonban a Kiox is összekapcsolható.
A Kiox-ot alapvetően a sportosabb, információkra éhes felhasználóknak találták ki. Láthatjuk rajta az általunk leadott teljesítményt és a pedálfordulatszámunkat is. Kompakt méretének köszönhetően remek társa lesz az e-mtb-k szerelmeseinek és a Gorilla Glass-nak köszönhetően a kijelző karcállóságára sem lesz sok panasz.
Különlegessége a Kiox-nak, hogy ez az első kijelző a Bosch kínálatában, ami nem pusztán mechanikusan rögzül a kormányra, hanem mágnesesen is (behúzza magát a helyére lényegében, ahelyett, hogy nekünk kellene egy sínre rátolni). Ezen felül szintén ez volt az első kijelző, amin már nem csak rublikákon keresztül láttuk az akkumulátor töltöttségét, hanem egészen pontosan, százalékos formában (a többi kijelzőnél egy rublika kb. 20%-ot takar, így már érhető, hogy ez miért is előrelépés).
Bosch Nyon (BUI350)
Nyon (BUI350)
A Bosch legfrissebb kijelzője, az új Nyon BUI350, amivel 2021-es elektromos kerékpárokban találkozhatunk először. Mondhatni, hogy a Kiox okosabb nagytestvére, hisz ez is egy okostelefonnal összekapcsolható színes kijelző. Utóbbi nem is akármilyen megjelenítő, egy nagy felbontású, magas fényerejű (automatikus fényerősség állításra is képes), 3.23" átmérőjű színes érintőkijelző.
Míg a Kiox alapvetően az mtb felhasználókat célozza meg, a Nyon inkább a trekking, cross-trekking ebike tulajdonsoknak lesz hű társa. Utóbbiaknak nem hátrány, sőt kimondottan előny a nagyobb kijelző és a több információ. Ezeket egyébként saját szájízünkre alakíthatjuk, azaz kiválaszthatjuk, hogy az egyes "oldalakon" milyen információkat lássunk a monitoron. Ha már infók, a Nyon is tudja az akkumulátor százalékos kijelzését, aminek hála túráink jobban, magabiztosabban tervezhetőek, hogy pontosabb képet kapunk az akku aktuális töltöttségéről.
A Nyon fő vonzereje a nagy megjelenítőn kívül az, hogy önmagában is tud navigálni okostelefon bevonása nélkül, hisz egy GPS vevővel is el van látva. Az útvonalunkat megtervezhetjük magán a Nyon-on, ilyenkor a virtuális billentyűzeten pötyögjük be a címet, de dönthetünk úgy is, hogy telefonunkon/számítógépünkön adjuk meg a célállomást és küldjük az át a Nyon-ra bluetooth-on vagy Wi-Fi-n keresztül.
Extra finomság az útvonal tervezésével kapcsolatban, a rendszer három opciót is felajánl: a leggyorsabb, a legszebb és a leginkább "montisabb" útvonalat.
A Nyon ráadásul útközben ránk is tud szólni, hogy vegyünk vissza a rásegítésből kicsit ha úgy ítéli meg, hogy jelenlegi fogyasztásunkkal már nem fogunk célba érni. Hatótávunkat egyébként ügyesen be is tudja "karikázni" a térképen, sőt rögtön azt is megmutatja, hogy meddig tudnánk eljutni az egyes rásegítési szinteket használva!
Ha pedig csak úgy tekeregnénk egyet, felfedezve az ismeretlent, a Nyon folyamatosan rögzíti útvonalunkat, így vissza is tudunk menni ott, ahol jöttünk. Amennyiben úgy érezzük egy-egy túránk útvonalát megosztanánk a nagyvilággal, ki is tudjuk azt exportálni egy GPX fájlba.
Magáról az új Nyon-ról itt írtunk bővebben.
Bosch SmartphoneHub a rárögzített telefonnal
SmartphoneHub
Ahogy láthattuk 2020 sok újdonságot hozott a Bosch rendszerbe, kijelzőkből viszont csak egyet kaptunk, mégpedig a SmartphoneHub-ot. Ez a megoldás egyben az egyik legkülönlegesebb is, bár gyárilag ritka, hogy ezzel szerelik az ebike-okat. Ennek oka abban keresendő, hogy a SmartphoneHub-ot alapvetően úgy tervezték, hogy a felhasználó rárögzíti telefonját, így lényegében az lesz a kormány közepén található nagy, színes, érintőkijelző. Ettől sokan még most is idegenkednek, holott a tartó stabilan fogja készülékünket és még az is megoldott, hogy használat közben töltse mobilunkat, így sem a telefon sérülésétől, sem a lemerülésétől nem kell tartanunk.
A SmartphoneHub-nak hála a telefonunkon futó COBI.Bike alkalmazáson keresztül látjuk ebringánk és utazásunk részletes információit és tudjuk azokat kezelni akár a telefon kijelzőjén, akár a fizikai Bosch vezérlőgombokkal a bal markolat mellett, így nem kell feltétlenül egy kézzel sem elengednünk a kormányt.
Az app az egyik legtöbb funkcióval kecsegtet a Bosch kijelzők közül: fitnesz és aktivitás monitorozás (exportálni is lehet túráinkat például Strava-ra, Apple Helath-re). De -természetesen- tudunk navigálni is 2, illetve 3D-s térképen keresztül, hangutasításokkal kísérve. Sőt, azt is láthatjuk, hogy utunk során várhatóan milyen lesz az időjárás.
Ezen felül kezelhetjük hívásainkat és a különböző zenelejátszókat is, sőt akár egyedi fejlesztésű modulokat is telepíthetünk (pl: a 'Goals' ami a német focibajnokság eredményeit jelzi ki).
Természetesen az is megoldott, ha esetleg nem szeretnénk használni telefonunkat, ilyenkor a SmartphoneHub beépített, kis méretű kijelzőjére támaszkodhatunk, ami mutatja a legfontosabbakat: sebesség, rásegítés, hatótáv és akku töltöttség százalékosan.
Akkumulátorok
Alapvetően kétféle fő szempont alapján tudjuk szétválasztani a Bosch akkumulátor kínálatát. Az egyik a kapacitás alapján: 300, 400, 500 és 625 Wh kapacitással érhető el a legtöbb akkumulátor.
A másik szempont az akkumulátor elhelyezése alapján: van csomagtartóba épített, vázra szerelt és vázba rejtett akkumulátor.
Bosch PowerPack vázra szerelhető akkumulátor
Az úgynevezett külső akkumulátorok (vázra, illetve csomagtartóba szerelt) a keresztségben a PowerPack nevet kapták. Ezek az egységek 300, 400 és 500 Wh kapacitással érhetőek el és a 2014 óta vannak a piacon.
Bosch PowerPack csomagtartós akkumulátor
A PowerPack akkuk kapacitástól függetlenül kompatibilisek egymással (csak az a fontos, hogy vázra vagy csomagtartóra szerelt-e), azaz egy 300 Wh-s váz akku helyére minden további gond nélkül betehetünk egy 500 Wh-s váz akkut és fordítva.
Bosch PowerTube vázba rejtett akkumulátor 500Wh-s változatban
A vázba (jellemzően az ebike alsó csövébe) rejtett akkumulátorral PowerTube néven találkozhatunk. Megjelenésekor, 2018-ban, még csak 500 Wh-s kapacitással volt elérhető. Azonban 2020-ban a Bosch bővítette a PowerTube családot egy kisebb, 400Wh-s és egy nagyobb, 625Wh-s változattal is.
A PowerTube-nak két kialakítású verizója van: a horizontális és a vertikális. Utóbbiak az akku formájára utalnak, a két fajta között nincs átjárhatóság, mivel a gyártók az elektromos kerékpárok vázait mindig az adott formájú akkuhoz igazítják.
Érdemes említést tenni a Bosch úgynevezett “DualBattery” rendszeréről is, ami lényegében két, egymással összekötött akkumulátorból áll, így összesen akár 1.250 Wh-s kapacitást biztosítva.
Bosch dupla akkumulátoros (DualBattery) kombinációs lehetőségek
A dupla akkumulátoros felállás sokféle lehet: csomagtartó+rejtett, 2 db vázra szerelt, vázra szerelt+rejtett és a legnagyobb összkapacitással kecsegtető két darab vázba rejtett akku. Jelenleg utóbbi felállás tekinthető a legelterjedtebbnek.
A “DualBattery” rendszert mindig az adott gyártó építi ki elektromos kerékpárjain, utólagos kiépítésére nincs lehetőség. Egy ilyen ebike-ot, azonban bármikor használhatunk csak egy akkuval is, ha rövidebb utakra indulnánk és egy kis súlyt szeretnénk megtakarítani magunknak.
Várható hatótávokról szándékosan nem ejtettünk eddig egy szót sem, hiszen ez egy nagyon sok mindentől függő dolog, ugyanakkor alapvetően elmondható, hogy egy 500 Wh-s akkumulátor esetében kb. 60-80 km-el számolhatunk. Hogy az Ön esetében ez a szám miként alakulna, a Bosch hatótáv kalkulátorának segítségével megtudhatja. Ha pedig arra kíváncsi, hogy az Ön igényeinek mekkora akkumulátor kapacitás felelne meg, ajánljuk figyelmébe egyedi, Ebike4you akku kapacitás számolónkat / személyre szabott elektromos kerékpár ajánlónkat.
Bosch akkumulátorok technikai adatai | ||||||
PowerPack 300 | PowerPack 400 | PowerPack 500 | PowerTube 400 | PowerTube 500 | PowerTube 625 | |
Rögzítés módja | vázra/csomagtartóra | vázra/csomagtartóra | vázra/csomagtartóra | vázba rejtve | vázba rejtve | vázba rejtve |
Feszültség | 36 V | 36 V | 36 V | 36 V | 36 V | 36 V |
Kapacitás | 8.2 Ah | 11.0 Ah | 13.4 Ah | 11.0 Ah | 13.4 Ah | 16.7 Ah |
Energia tárolás | 300 Wh | 400 Wh | 500 Wh | 400 Wh | 500 Wh | 625 |
Tömeg | 2.5 kg (váz) 2.6 kg (csomagtartó) |
2.5 kg (váz) 2.6 kg (csomagtartó) |
2.6 kg (váz) 2.7 kg (csomagtartó) |
2.9 kg | 2.9 kg | 3.5 kg |
Méret | 325 x 92 x 90 mm (váz) 372 x 122 x 80 mm (csomagtartó) |
325 x 92 x 90 mm (váz) 372 x 122 x 80 mm (csomagtartó) |
325 x 92 x 90 mm (váz) 372 x 122 x 80 mm (csomagtartó) |
349 x 84 x 65 mm (horizontális) 349 x 65 x 84 mm (vertikális) |
349 x 84 x 65 mm (horizontális) 349 x 65 x 84 mm (vertikális) |
416 x 84 x 65 mm (horizontális) |
DualBattery kompatilis? | nem | igen | igen | igen | igen | igen |
Töltők
Háromféle töltővel találkozhatunk a Bosch akkumulátoraihoz. Ezek között csak teljesítményben (a töltés gyorsaságában) és fizikai méretükben van eltérés.
Klasszikus töltőnek a 4A-est (gyorsaság tekintetében a középsőt) nevezhetjük, ez a ma ismert Bosch motorokkal együtt debütált még 2013-ban.
2016-ban került piacra az úgynevezett “Compact Charger”, ez 2A-es áramerősséggel tölti a Bosch akkumulátorokat. Lassabbnak mondható töltési képességét parányibb méretével (40% kisebb) és kedvezőbb tömegével kompenzálja.
A 2019-es modellévre jutott egy újdonság a töltők terén is, az úgynevezett “Fast Charger”-t, ami a leggyorsabb a Bosch töltői közül, 6A áramerősséggel tölti az akkut.
Az alábbi táblázatban összefoglaljuk, hogy az egyes töltők milyen gyorsan töltik fel a jellemző Bosch akkumulátorokat.
Akkumulátor kapacitása |
Compact Charger (2 A) | Standard Charger (4 A) | Fast Charger (6 A) |
300 Wh | 5 óra | 2.5 óra | 2.5 óra |
400 Wh | 6.5 óra | 3.5 óra | 2.5 óra |
500 Wh | 7.5 óra | 4.5 óra | 3 óra |
625 Wh | 8.8 óra | 4.9 óra | 3.7 óra |
1.000 Wh (2db 500Wh) | 15 óra | 9 óra | 6 óra |
1.250 Wh (2db 625Wh) | 17.6 óra | 9.8 óra | 7.4 óra |
Kattintson és tekintse meg elektromos kerékpár, ebike kínálatunkat!
Korábbi, mára már nyugdíjazott Bosch motorok
Bosch Performance Line (BDU2XX)
A Bosch pedelec motorjai közül az egyik nagy öreg, 2014 és 2019 között találkozhattunk vele elektromos rásegítésű kerékpárokban (egy második generációs Bosch motorról van szó, ami egy korai darabja volt a Bosch eBike System 2 rendszernek).
A Performance Line motorban még megtalálható az 1:1.5-ös áttétel, ennek legszembetűnőbb jele a kicsi lánctányér. Ennek “köszönhetően” a motor működése hallható, illetve a belső ellenállása is nagyobb, mint a jelenlegi motoroknál.
Ez az egység is elérhető volt láncváltós, illetve agyváltós változatban. Utóbbi esetben mind a maximális nyomaték, mind a maximális rásegítésből visszavettek a német mérnökök, ezzel is kímélve az agyváltókat.
Bosch Performance Line (BDU2XX) adatok | |||||
Váltó fajta | Max. rásegítés | Max. nyomaték | Sebesség limit | Tömeg | Teljesítmény |
Láncváltós változat | 275% | 63 Nm | 25 km/h | 4 kg | 250 Watt |
Agyváltós változat | 260% | 50 Nm | 25 km/h | 4 kg | 250 Watt |
Bosch Performance Line Speed (BDU2XX)
2014-es bemutatásakor az egyetlen Bosch motor volt, ami képes a 45 km/h-ig tartó elektromos rásegítésre. 2020-ban váltotta le a 4. generációs Bosch Performance Line Speed motor (BDU490P, lásd feljebb)
Teljesítmény mutatóiban (maximális nyomaték, rásegítés nagysága) teljesen megegyezik a 2. generációs 25 km/h-ig segítő Performance Line-al.
Az esetek túlnyomó többségében láncváltós elektromos kerékpárokba építették be, ritkábban NuVinci, illetve Rohloff váltós ebike-okban is találkozhattunk vele.
Bosch Performance Line Speed (BDU2XX) adatok | |||||
Váltó fajta | Max. rásegítés | Max. nyomaték | Sebesség limit | Tömeg | Teljesítmény |
Láncváltó/agyváltó | 275% | 63 Nm | 45 km/h | 4 kg | 350 Watt |
Bosch Performance Line CX (BDU250P CX)
Egyértelműen ez volt a Bosch csúcs motorja 2015 és 2019 között. A Performance Line CX-et választva kapjuk a legnagyobb rásegítést (ez többszörözi meg leginkább a mi erőnket) és a legmagasabb maximális nyomatékot.
2015-ös piacra lépésekor még főképp elektromos hegyi kerékpárokban találkozhattunk vele, életének végére már nem volt ritka, hogy prémium trekking pedelec-ekben is egy CX motor adta a “talpalávalót”. Ez egyébként még jobban igaz utódjára, a 4. generációs Bosch Performance Line CX-re (BDU450P CX, lásd feljebb).
Egy, a Bosch eBike System 2 rendszer korai, második generációs motorjáról van szó, az az itt is egy kis lánctányér köszön ránk, illetve egy 1:1.5-ös áttétel van a motor burkolata alatt. Ennek megfelelően a mostani motorokhoz képest nagyobb belső ellenállás is megvan ennél a motornál is.
Az 5 modellév alatt amit megélt, sokat fejlődött a motor, 2018-ban például egy szoftverfrissítésen keresztül felvértezték az úgynevezett “e-MTB” móddal, ami lényegében a felső 3 (összesen 4 van) rásegítési szint között vált automatikusan, a mi nyomatékunkhoz igazodva.
Annak idején, 2019-ben, az Annyira Más Bringabolt Bosch motoros elektromos kerékpár kínálatának több, mint 58%-át a 2. generációs Performance Line CX motor adta, ezzel a legelterjedtebb Bosch motornak volt mondható akkoriban.
Bosch Performance Line CX (BDU250P CX) adatok | ||||
Max. rásegítés | Max. nyomaték | Sebesség limit | Tömeg | Teljesítmény |
300% | 75 Nm | 25 km/h | 4 kg | 250 Watt |
Mostanra kifutott Bosch kijelző
Bosch Nyon
2015-ben jelent meg a piac jelenleg is egyik legnagyobb tudásúnak mondható kijelzője, a Bosch Nyon. Ez egy 4.3" méretű, színes kijelzős (ugyanakkor nem érintőkijelzős), GPS-es egység, ami összekapcsolható okostelefonunkkal is.
A GPS modulnak hála offline navigációra is van lehetőség egy Nyon-nal. Az útvonalat megtervezhetjük magán az eszközön is, de telefonról (vagy otthon számítógépről) is átküldhetjük a címeket. Jópofa funkció, hogy a Nyon be tudja “rajzolni” a térképre jelenlegi hatótávunkat is, így egy pillanat alatt láthatjuk, hogy eljuthatunk-e pl: még a következő kilátóig.
Az említett "hatótáv kör"
A navigáción felül kapunk részletesebb információkat a tekeréseinkről, így már például a magassági adatokat is látjuk, nem csak a távot és az időt.
A Nyon fitness szekciójában a megfelelő adatok megadása után a rendszer segít nekünk abban, hogy az adott célunkhoz (általános erőnlét fokozása, “normál fitness”, zsírégetés) legmegfelelőbb intenzitású bringázásban legyen részünk. Itt az adatok pontosságán sokat tudunk javítani, ha összekapcsoljuk a Nyon-t egy kompatibilis pulzusmérővel is.
Azoknak is kedveskedik extra funkciókkal a Nyon, akik napi ingázáshoz választották ezt a kijelzőt (a navigáción felül). Az úgynevezett “Dashboard” felületen megtudhatjuk, hogy mennyi pénzt takarítottunk meg azzal, hogy autó helyett egy elektromos kerékpárt választottunk, illetve mennyi extra CO2 kibocsátástól óvtuk meg környezetünket.
Ahogy már szó volt róla, a Nyon összeköthető okostelefonunkkal is, ilyenkor értesítést kapunk arról, ha sms-t kaptunk. (biztonságunk érdekében ugyanakkor magát az üzenetet nem láthatjuk addig, amíg meg nem állunk).
A Nyon-t alapvetően egy utólagos pedelec “okosításnak” szánja a Bosch, így leginkább már meglévő kerékpárokba lehet utólagosan beépíteni. (ugyanakkor egészen a 2018-as modellévig több, csúcs felszereltségű, Bosch motoros elektromos kerékpár szériatartozéka volt).
A Nyon, akárcsak a legtöbb Bosch ebike kijelző levehető az elektromos kerékpárról. Az Intuviához hasonlóan ez is a kormány közepén foglal helyet és a baloldali markolat melletti távvezérlővel tudjuk irányítani a rendszert.