Bosch Nyon "2" a.k.a. "az új Nyon"
Kezdjük is talán a legnagyobb falattal, a 2020-as Bosch Nyon kijelzővel. Jelen sorok írásakor az eddig ismert Nyon már nem beszerezhető a gyártótól, ezzel is felkészülve az utód érkezésére, ami 2020 év végén lesz esedékes.
Mi az a Nyon? - merülhet fel a kedves olvasóban a jogos kérdés. Az eredeti Nyon 2014-ben jelent meg, ez volt a Bosch csúcs kijelzője, ami lényegében egy klasszikus ebike kijelző és egy bringás GPS szerelemgyereke volt. Nagyméretű színes kijelzőjén az eddigieknél több adatot láthattunk és képest volt az offline navigációra is.
Az új Nyon sokat fejlődött elődjéhez képest, ugyanakkor egy ponton vissza is lépett egyet: a kijelző átmérője kisebb lett (az eddigi 4.3” helyett immáron 3.2”).
Ez sokak számára első blikkre furcsa lehet, de érthető lépés is a Bosch részéről. Az új Nyont élőben látva elmondhatjuk, hogy méretre pont megfelelő, nem tolakodó, ugyanakkor praktikus is. Azoknak pedig, akik a lehető legnagyobb képernyőre vágynak, számukra már van a gyártónak megoldása, ez a Bosch Smartphone Hub. Ezzel a kijelző megoldással a telefonunk bevonásával lehet nagy átmérőjű, okos ebike kijelzőnk.
Habár az új Nyon kijelzőjének átmérője valamelyest kisebb lett, megkapta az elődjéből talán legtöbbet hiányolt funkciót, az érintőkijelzőt. Nem is akármilyet, a Bosch elmondása szerint az új kijelző akkor is regisztrálja ujjainkat, ha nedves a kijelző vagy kesztyű van rajtunk (ez egy ebike esetében életszerű, úgyhogy jár a pacsi a Bosch-nak!)
Magánál a megjelenítőnél maradva: az új Nyon egy újfajta bevonatot is kap, aminek hála minimalizálható a tükröződés és az “ujjlenyomat maradványok”. A maximális olvashatóságról nem csak az extra bevonat tehet, ezen dolgozik az automatikus fényerő állítás és a rendszerszintű sötét/világos mód (mint a telefonunknál is megszokhattuk), így még erős napsütésben is jól olvashatóak maradnak az infók.
Apropó infók! Hisz a legtöbben azért is választják majd az új Nyon-t a többi Bosch kijelzővel szemben. A klasszikus cyclocomputer funkciókon felül (átlagseb., maxseb., megtett út stb.) monitorozhatjuk természetesen a pulzusunkat is (akárcsak a Kiox esetében, ehhez itt egy csatlakoztatott mellkaspántra lesz szükség), de látjuk az általunk végzett munka nagyságát is Watt-ban. De azoknak is van jó hírünk, akik ennél is többre vágynak: egy röpke pillantással megtudhatjuk az általunk leadott nyomatékot, pedálfordulatot és a felhasznált kalória mennyiségét.
Külön öröm, hogy a Nyon kijelzőn létrehozhatunk különféle “nézeteket”, amiknél mi állíthatjuk be, hogy milyen adatokat lássunk.
Azok, akik szeretik önmagukat napról napra felülmúlni valósággal odalesznek az új Nyon-tól, ugyanis van egy “összehasonlító” nézet is, ahol azt láthatjuk, hogy a pillanatnyi erőnk, sebességünk és pedálfordulatunk miként viszonyul az eddig átlagunkhoz (ezt egy skálán mutatja majd a rendszer).
Természetesen a Strava-ra is kitehetjük eredményeinket, ahogy az egyes túrákat is exportálhatjuk gpx fájlokban (vagy importálhatjuk is őket akár a Komoot-ról is). Bizony, gpx fájlok, az új Nyon-ból sem hiányzik ugyanis GPS vevő, így okostelefonunk nélkül is tudunk “offline” navigálni.
A navigáció is sokat nyert az érintőkijelzővel, immáron ugyanis úti célunkat a felugró billentyűzeten bepötyöghetjük (az elődmodellnél még a joystickkal kellett “ugrálni” az egyes gombok között). Természetesen adott a lehetőség, hogy a térképen jelöljük ki a célállomást, illetve ha összekapcsoljuk a Nyon-t a Bosch fiókunkkal, akkor telefonról vagy számítógépről is átküldhetjük az útitervet (előbbi esetben a bluetooth, míg utóbbi esetében a wi-fi lesz ebben segítsünkre).
A térképen láthatjuk majd azt is, hogy meddig tudunk eljutni a meglévő akku töltöttséggel, ezzel is megkönnyítve a térképen keresztüli úti cél kiválasztást.
Ha pedig megvan, hogy hova szeretnénk eljutni, találkozhatunk a Nyon egy másik új képességével, a hangjelzéssel. Eddig ugyanis rajtunk, vagyis figyelmünkön múlt, hogy elmulasztjuk-e az egyes kanyarokat, mivel a régi Nyon csak kiírta, hogy pl: “10 méter múlva balra”, de ha ekkor mi már elmerengve tekertünk, esélye se volt a rendszernek jó útra terelni minket. Az új kijelző egy fokkal -jó értelemben- erőszakosabb, immár hangjelzés is kíséri a figyelmezetést, hogy x méter múlva kanyarodnunk kell!
Természetesen a Nyon is megkapta a pár hónapja a Kiox-ban debütált ‘Premium lock’ funkciót. Ennek lényege, hogy ha ez aktiválva van, a a Bosch pedelec rendszer csak a párosított kijelzővel indul be (azaz például egy ilyen lopott ebike-ot nem lehet majd működésre bírni egy sima kijelző cserével).
Látható tehát, hogy az új Nyon kijelző egy igen jól sikerült, alaposan átgondolt “kütyü” lett, ami sokat tanult a felmenőjét írt kritikákból. Nekünk nagyon tetszett, de ezzel nem csak mi vagyunk így, 2020-ban Reddot design díjat is kapott a Bosch a “Nyon 2”-ért.
Ez mind szép és jó, de mikor lehet Nyon-unk? Leghamarabb 2020 őszétől lesz elérhető, gyárilag szerelve, illetve retfofit szettben (azaz utólagosan felszerelhető meglévő Bosch-os ebikera).
Kiox
Maradva a kijelzőknél, a Kiox kapcsán is vannak újdonságok szoftverfrissítések formájában (azaz az itt leírtak a már meglévő Kiox-okra is elérhetőek lesznek). A Bosch stabilabbá tette a bluetooth párosítást, így akiknek ezzel eddig gondja volt, mostantól fellélegezhetnek majd!
Ennyi természetesen még kevés lenne a boldogsághoz, ezt a Bosch-nál is tudják, így a Kiox fejlesztői kicsit puskáztak a Nyon-os brigádról, aminek az lett az eredménye, hogy immáron a Kiox is tud navigálni. Úgy, ahogy. Valójában nem ő végzi a munka oroszlán részét, az a párosított telefonunk dolga, viszont a Kiox kirajzolja az útvonal formáját és jelzi, amikor kanyarodnunk kell. Így nem kell kitennünk a kormányra a sokszor többszázezres telefonunkat ha el akarunk jutni A-ból az ismeretlen B-be.
Szintén a Nyon ihlette az egyedi kijelző nézeteket, amiknél mi állíthatjuk be a látható adatokat (ha akarjuk, akár csak egy adatot is, viszont azt hatalmas számokkal).
A Kiox kapcsán van még egy fejlemény: mostantól végre retrofit formában is megvásárolható az a tavaly debütált kijelző (eddig ugyebár csak gyárilag ezzel szerelt ebike vásárlásával lehettünk büszke Kiox tulajdonosok.
SmartphoneHub
A szintén tavaly megjelent Bosch SmartphoneHub is kapott egy új funkciót, pontosabban az azzal összekapcsolt Cobi Ebike applikáció. Az újdonság a Help Connect Service nevén fut és egy nagyon hasznos dolog, egy gond van csak vele: egyelőre csak német SIM kártyás mobilokkal lesz kompatibilis. A rendszer lényege röviden: önfeledten bringázunk a SmartphoneHub-os pedelec-ünkön, majd elesünk a kerékpárral. A rendszer érzékeli az esést (sőt, állítólag fel is méri annak várható súlyosságát!) és elindul egy visszaszámláló. A Bosch hagy nekünk 10 másodpercet, hogy összeszedjük magunkat (és a bringát) majd jelezzük a programnak, hogy egyben vagyunk.
Egy sikeres mentés története....
Ha ezt elmulasztjuk (vagy arra bökünk, hogy nem vagyunk jól), a program rögzíti a helyünket és felveszi a Bosch Help Connect Service központtal a kapcsolatot. Ők felhívnak minket, hogy addig is segítsenek, amíg az általuk értesített felmentő sereg megérkezik. Azt megkönnyítendő, hogy mielőbb ránk találjanak megmentőink, a mobilunk folyamatosan hangjelzéseket ad le (egyelőre nem tisztázott számunkra, hogy mindig vagy csak akkor, ha nem vesszük fel a központ hívását). Ez egy kimondottan hasznos funkció, ami szó szerint életmentő lehet azoknak, akik egyedül montiznak vagy ritkán lakott részeken tekeregnek. Az első évben ingyenes lesz a segélyszolgálat, utána havonta 5€. Reméljük, hogy hamarosan hazánkban is elérhető lesz, igény lenne rá!
Ha szimpatikusak az itt ismertetett Bosch ebike kijelző megoldások, ajánljuk figyelmébe a Bosch pedelec rendszerrel szerelt kerékpárjainkat, ezekre ugyanis akár utólag is felszerelhetőek az itt bemutatott újdonságok.