2024 kiemelkedő év volt, ekkor találkozhattunk ugyanis hús-vér valójában az elmúlt évek legnagyobb innovációjával, ami az elektromos kerékpárok piacán történik! Felejtsd el a vázba rejtett akkut, az okostelefonos összekapcsolhatóságot, az erősebb motorokat, ezek mind eltörpülnek az új technológia mellett!
Végre piacra került ugyanis néhány olyan elektromos kerékpár modell, melyekben egy forradalmian új ebike rendszer segíti majd a bringás dolgát. Az Eurobike-on mutatták be a Pinion E1.12 E-Drive MGU rendszert, mely nemcsak a szakma elismerését vívta ki, hanem elnyerte a Eurobike GOLD díját is.
Ráadásul az Annyira Más Bringaboltokban már kapható, sőt ki is próbálható többféle modellben.
Miben más a Pinion MGU, mint az eddig megszokott rendszerek? Jelenleg az összes középmotoros ebike-ban a motor és a váltórendszer két külön, lánccal vagy szíjjal összekapcsolt rendszer. Ezen változtat a Pinion új motorja, ahol a váltó egybe van építve a motorral!
Mi ebben a nagy szám? Azon felül, hogy elfelejthetjük a váltóállítási nehézségeket, a váltófül problémákat, közvetlenül ott tud segíteni a váltórendszer a motornak, ahol az erő "születik", ezzel bődületesen hatékonnyá -mellékhatásként még brutálisan szívóssá is- változtatva a motor-váltó rendszert. Ez az új rendszer például a legkisebb áttétel mellett közel 160Nm-es nyomaték leadására képes! Ráadásul a Pinion MGU már teljesen automata váltásra is képes, azaz a váltót sem szükséges kezelni, a rendszer automatikusan beállítja bármikor (terhelés alatt vagy álló helyzetben) a megfelelő áttételt!
A kerékpáros piacot ismerő, tájékozott bringásoknak ismerős lehet a Pinion márkanév, hiszen sok éve gyártanak kiváló, különleges váltórendszereket. Jelen kódnév mögött legújabb fejlesztésükben a méltán sikeres középagy váltójukat kombinálták egy elektromos motorral. Nem véletlen, hogy a Pinion tudott először sorozatgyártásra érett motor-váltó rendszert fejleszteni, itt ugyanis nem elég, ha egy gyártó tud ebike motort, illetve klasszikus bringa váltót fejleszteni (pl: Shimano). Egy ennyire integrált rendszernél a klasszikus láncváltós/agyváltós tudás kevés, ehhez a Pinion speciális, középagy váltós ismeretei kellenek, ami az évek alatt védjegyükké vált. Ennek eredményeként egy olyan ebike rendszert sikerült kifejleszteniük, mely egyszerre bivalyerős, könnyű, mégis szinte karbantartásmentes, elég tízezer km-enként karbantartani.
Ez bátran tekinthető álom rendszernek!
Mi legalábbis régóta álmodozunk róla. Bizony pár éve minden Eurobike-on megkérdezzük a nagy gyártók standján, hogy mikor jönnek már végre ki egy olyan rendszerrel, ahol a váltó bele van integrálva az elektromos (közép)motorba, azaz nem kell külön motor és külön azzal összehangolt váltórendszer. Szakmai körökben lehetett tudni, hogy ez lesz a jövő, és az is sejthető volt, hogy van ilyen fejlesztés, de erről a kiállításokon eddig mélyen hallgattak....
Ha már említésre került a külön váltórendszer, érdemes megemlíteni, hogy a Pinion MGU feleslegessé teszi az örök kérdést: láncváltó vagy agyváltó? Előbbit a sportosabb, szélesebb áttétel tartományra vágyók választották, annak ellenére, hogy érzékenyebb jószág és csak pedálozás közben lehet vele váltani. Utóbbira, az agyváltóra azok voksoltak, akik egy strapabíróbb, álló helyzeti váltásra képes váltórendszerre vágytak és elfogadták, hogy ezért cserébe csak pedálozást abbahagyva tudnak váltani és szűkebb az áttétel tartomány. Most képzeljük el, hogy a két tábor jó tulajdonságait kiemeljük és brutálisan felerősítjük. Ez a Pinion MGU. Egy rendszer, ami golyóálló, amivel álló helyzetben, de erős terhelés (pedálozás) mellett is válthatunk és az áttétel tartománya jóval nagyobb, mint bármelyik most kapható láncváltóé.
Most viszont színre lépett a Pinion MGU, és rögtön tarolt szakmai körökben. (Kivéve persze azon váltó- és/vagy motorgyártókat, akik lemaradtak a fejlesztésben, és most rémülten találgathatják, hogy milyen mértékben fog csökkenni a kereslet a jövőben akár gyorsan elavulóvá váló nem integrált termékeik iránt...)
Miért olyan jó ez az All-in rendszer?
- Kiemelkedő teljesítmény mutatók, brutálisan erős (akár 160Nm, ami kb 2-3-szorosa a most elterjedt rendszereknek), és kb 600%-os "váltó áttételtartomány", ami bőven túltesz a konkurens váltókon,
- Kb 1-1,5 kg-al könnyebb ebike építhető vele, melyben ráadásul ideális helyen, középen és alul van a súlypont, ami montiknál különösen előnyös;
- A hihetetlen strapabírás és megbízhatóság miatt szinte semmit se kell később költeni a rendszer karbantartására, a kopó alkatrészek cseréjére, elég 10.000 km-enként egyszer karbantartani!
Többek közt amiatt is karbantartás mentes, mert az integrált motor+váltó miatt akár karbonszíjjal, akár egysebességes lánccal tökéletesen működik hosszú évekig anélkül, hogy szervizbe kellene vele szaladgálni cseréltetni az elkopott, leharcolt alkatrészeket. Márpedig a legtöbb karbantartási igény jellemzően a klasszikus váltórendszer elemeivel (sor, lánc, váltó) van, ezek kopnak el, nyúlnak meg, vagy éppen sérülnek meg a leghamarabb. Ezekkel van a legtöbb gond, ezekre kell költeni a legtöbbet az ebike-oknál, mivel ezen alkatrészek durva használatban akár már 300-500km alatt elnyűhetőek, és cserére szorulhatnak... Na, ez a gond egy ilyen Pinon MGU-val teljesen elfelejthető!
A váltást egyébként elektronika végzi, ami lehet manuális és automata vezérlésű is, ezt szabadon választhatjuk a kezelőegységen. A váltás gyors és pontos, nincs tétlenkedés még erős terhelés alatt sem. A Pinion MGU-val tényleg csak a bringázás önfeledt örömére kell, hogy gondunk legyen, az emelkedőkről, a megfelelő váltó áttételről a rendszer a háttérben szolgálatkészen gondoskodik.
Ez a Pinion E1.12 E-Drive MGU minden tekintetben korszakalkotó, és ahogy mondani szokták, "must have".
Nem kell persze nekünk hinni, íme néhány idézet neves bringás médiumok cikkeiből:
Egy külföldi, "Pedelec@E-bikes"
"A Pinion MGU úttörő, és teljesen új szintre emeli az e-kerékpárok hajtástechnikáját. Voltak már próbálkozások a váltó és a motor egy házban való kombinálására, de a mi szempontunkból ez a fejlesztés soha nem látott mértékű. Mind a kompakt méret, mind a működésben lévő tulajdonságok lehetővé teszik az alacsony karbantartást igénylő, de mégis széles körben használható e-bike-ok, köztük a sportos e-mountain kerékpárok fejlesztését, amelyek technológiailag nem igényelnek semmilyen áldozatot. A partnermárkák modelljeinek megjelenése csak a kezdetet jelentik, mielőtt sok más kerékpárgyártó is kijönne modelljeiben ezzel az innovatív meghajtással. Csak gratulálni lehet a Pinion csapatának ehhez a fejlesztéshez!"
A teljes cikk itt olvasható: https://pedelec-elektro-fahrrad.de/news/pinion-mgu-neuer-e-bike-mittelmotor-als-gamechanger-mit-integriertem-getriebe/622151/
A magyar Bikemag is lelkendezett:
"Az idei showra nem kisebb lépést tett a német gyártó, minthogy különböző tesztelhető! bringákban kész termékként prezentálta a legfontosabb újdonságát: az integrált motor-váltó egységet, aminek zsenialitása többek között abban is megmutatkozik, hogy az összes imént felsorolt trendbe remekül illeszkedik: okos, integrált és fenntartható.
A rendszer puszta váltóként is egy ipari mestermű volt, azzal viszont, hogy egy alig nagyobb egységbe még a rásegítést is be tudták préselni egy abszolút korszakalkotó újítás, amivel saját ligát teremtettek az amúgy igen telített ebike piacon."
(Bikemag)
Végül, de nem utolsó sorban idézet a Mozgásvilág szakértőjétől:
"Pinion E1.12 E-Drive MGU - a megváltó?!
..A Pinion meg egyszerűen a világ legjobb gearbox rendszerét gyártja, és végre megdobták a dupla hatost! Egybeépítettek egy középmotoros hajtást a 9 vagy 12 sebességes gearbox váltással.
Álombringa? Meglehet!
...
Szíjhajtással örökélet meg egy nap, ezért is 10.000 km-es a szervizintervalluma."
(Mozgásvilág)
Fantasztikus bringák lesznek a Pinion MGU-val szerelt új Bulls és Pegasus modellek, ez biztos.
Egyetlen oka van, amiért mégsem számítunk rá, hogy pár éven belül minden ebike-ban ilyen lesz: Gondolom kitalálod, igen, az ára...
Egy ennyire kiemelkedően jó rendszer sose szokott olcsó is lenni, és ebben az esetben is igaz ez. Elég mélyen a zsebébe kell majd nyúlnia annak, aki a legjobbat szeretné! A legolcsóbb "álom kerékpár" is közel 2,2 millióba kerül, de a spécibb modellek lazán meghaladják a 3 milliós küszöböt is. Ezért a prémium árért már szinte bármilyen igényre találhatunk megoldást, hiszen az új modellek között akár terepen bringázáshoz, akár aszfaltos tekerésekhez, akár merev kivitelűt, akár kényelmes össztelósat, akár sima 25 km/h-ig segítőt, akár 45 km/h-ig rásegítőt szeretnénk, arra is lesz megoldás, mivel sokféle új, Pinion MGU-val szerelt modellel jelenik meg a Bulls, a Pegasus és a Kettler kínálatában!
Ha érdekel a jövő ebike-ja, és szeretnéd vásárlás előtt kipróbálni, akkor gyere el hozzánk mielőbb, hogy megtapasztald az ebike-ok új generációját prémium trekking és mountain bike bringáink egyikében!