Leírás és Paraméterek
A Bulls a világ egyik legnagyobb kerékpárgyártó cégcsoportjának az egyik törzs márkája. A német Bulls fókuszában évek óta a minőségi, sportosabb kerékpárok, illetve mostanra a trendeknek megfelelően az elektromos kerékpárok állnak. A márka a prémium minőség mellett elkötelezett az innováció mellett, nem véletlen, hogy számos újdonság debütált náluk az évek során, illetve az sem, hogy a Bulls nem kötötte le magát 100%-osan csak a Bosch rendszer mellett. Kínálatában találkozhatunk bődületesen nagy akkus Brose rendszerű, Shimano, illetve 2024-től a Pinion ebike rendszerrel (utóbbi csak pár, exkluzív márka kínálatába kerülhetett be).
A Bulls termékfejlesztésében a veterán mérnökök mellett egy gyári versenycsapat is részt vesz, akik folyamatos visszajelzésükkel segítik nem csak "profibbá", de a hétköznapok során jobban használhatóvá is tenni.
Miért jó egy fully (összteleszkópos) e-monti: az elől-hátul lengéscsillapított mountain bike-ok az elektromos kerékpárok világában jelentősen népszerűbbek, mint a hardtail, azaz csak elől lengéscsillapított testvéreik. Habár költségesebb kerékpárok a fully-k, de a felárért a hátsó lengéscsillapítónak köszönhetően egy sokkal kezelhetőbb és komfortosabb ebike-unk lesz. A hagyományos montik esetében páran idegenkedven a fully-któl, aminek két oka van: a hátsó lengéscsillapítás jár némi plusz tömeggel, illetve a pedálozás energiája némileg "megdézsmálásra kerül" a rugó mozgása által. Az elektromos rásegítés szerencsére ezt könnyedén feledteti velünk, így nekünk már csak az előnyök élvezete marad!
A végeredmény egy olyan e-monti, amivel szélsebesen tudunk hegynek fel is tekerni és a lejtmenetben is sokkal dinamikusabbak, bevállalósabbak lehetünk. A hátsó lengéscsillapítás fő funkciója, hogy a kerékpár fara lejtmenetben (sőt, még tempósabb hegymászás közben!) ne "pattanjon fel" például a köveken, bukkanókon. Helyette a levegős tag elnyeli az energia nagy részét, ezzel biztosítva, hogy a hátsó kerék a lehető legtovább maradjon a talajon. Ennek hála biztonságosabban kormányozható, illetve fékezhető lesz az ebike, lévén, hogy mindkét kereket "odatapasztja" egy-egy lengéscsillapító a földhöz.
Nem véletlen, hogy az ebike-ok esetében a vérbeli prémium, csúcs montik szinte kivétel nélkül fully-k, azaz elől és hátul is lengéscsillapítottak!
Pinion MGU E1.12 egyedülálló motor-váltó rendszerről
Az ebike-ok fejlődését látva egyre hangosabb volt a kérdés: mikor lesz végre a motor egybeépítve a váltóval, ezzel egy zárt, mondhatni golyóálló rendszert alkotva, ami lényegében csak előnyökkel bír a klasszikus motor és külön váltó felálláshoz képest. A válasz sokáig váratott magára, hisz egy nagyon speciális váltóra van szükség, nem elég, ha egy gyártó jó láncváltókat vagy agyváltókat gyárt, itt nagyon másra van szükség. A megoldás végül a Pinion MGU rendszerének képében érkezett meg, nem véletlenül: a Pinion évek óta különleges “középagy” váltóiról híres, amit a mérnökök sikeresen egybe tudtak építeni egy bivalyerős nyomatékszenzoros középmotorral.
Az eredmény: egy váltórendszer, ami terhelés alatt és álló helyzetben is váltható (ezzel szükségtelenné téve a kérdést, hogy akkor most a láncváltó vagy az agyváltó-e a jobb. A válasz: a Pinion MGU!). A motorba integrált, 12 sebességes váltórendszer ráadásul szélesebb áttétel tartománnyal bír, mint a legjobb Shimano vagy Sram láncváltók, a rendszer áttétel tartománya ugyanis brutális, 600%!
Ez az elképesztően széles áttétel egy bivalyerős motorral párosul, aminek átlagos csúcsnyomatéka 85Nm (azért átlagos, mert minden sebesség fokozatban más lesz a csúcsnyomaték, 1-es áttételben például 160Nm!).
Az integráltság nagy előnye továbbá, hogy lényegében minden zárt, minimális a külső hatásoknak kitett forgó, kopó alkatrészek száma. Így a láncszakadást, leesést, váltó elállítódást is elfelejthetjük. Sőt, karbon szíjat is használhatunk!
Külön öröm, hogy a rendszer tömege és mérete meglehetősen korrekt lett: 4,1kg, ami nagyon jó érték, hisz itt a mérleg nyelvét nem csak a motor “nyomja”, de a váltó is. Egy átlagos, 11 sebességes láncváltó fogsorral kb. 1kg, míg egy agyváltó 1,5-2kg, így ha ezek tömegét levonjuk, láthatjuk, hogy a motor maga kb. 2,1-3,1 kg, ami élvonalbéli érték!
Végére az elmaradhatatlan hab azonos a bizonyos tortán: a Pinion MGU nem csak manuális sebességváltásra képes, hanem automatikus váltó funkcióval is bír! Ha emellé még az automata elektromos rásegítést is bekapcsoljuk, nekünk tényleg már csak a könnyed pedálozás, a kormányzás és a fékezés marad.
Működési elv: Nyomatékszenzor + integrált, 12 sebességes középagyváltó
Csúcsnyomatéka: 160Nm, átlagos csúcsnyomatéka: 85Nm
Legnagyobb rásegítés: 400%
Mit jelent ez? FLY-ban, a legnagyobb rásegítési szinten az emberi erő 400%-át képes leadni a motor
Rásegítési szintek: OFF, ECO, FLOW, FLEX, FLY
Váltó sebesség fokozatok száma: 12
Váltó áttétel tartománya: 600%
Nominális motor teljesítmény: 250W
Elektromos rásegítés sebesség-limitje: 25 km/h
Tömege: 4,1 kg
UltraCore FIT 960Wh akkumulátorról
A prémium FIT ebike rendszer legnagyobb kapacitású akkumulátorát nevezzük UltraCore-nak (találó a név). A csúcs akku kapacitása 925Wh, ami lássuk be, kevés esetben nem lesz elég.
Természetesen egy vázba rejtett termékről beszélhetünk, az UltraCore a váz alsó csövében található dokkolóba kerül rögzítésre. Egy kulcsos zárszerkezet és egy biztonsági retesz által, garantálva, hogy ez a szép nagyra nőtt akku a helyén maradjon még rázós terepen is!
Az UltraCore, modern akku lévén úgy is tölthető, hogy az ebike-ban van, de úgy is, hogy kivesszük és közvetlenül dugjuk a töltőre. Utóbbi esetben egy kis led sorral is ellátták az akkut, hogy lássuk az aktuális töltöttségét.
Egyértelműen a FIT rendszer legjobbját tudhatjuk magunkénak, ha ezt az akkut választjuk, erre az első osztályú cellák és BMS lesz a garancia.
Kapacitás: 960Wh
Elhelyezés a kerékpáron: vázcső belsejébe szerelt bölcsőben
Technológia: Li-ion
Tömeg: 4,6kg
Akkumulátor ház anyaga: műanyag
Levehető az ebike-ról: igen, kulccsal kinyitva
Shimano Deore M6120 tárcsafékről
Az M6120-as Deore a japán Shimano négydugattyús, prémium hidraulikus tárcsaféke, amivel jellemzően minőségi mountain bike-okban találkozhatunk (egészen konkrétan Enduro, illetve Trail felhasználásra szánt e-mtb-kben). A négydugattyús konstrukciónak hála jóval komolyabb fékhatással bír, mint a gyakran használt 2 dugattyús tárcsafékek. Emellett a 2 ujjas kialakítású fékkaroknak hála pedig sokkal jobban kezelhető és fékezhető marad a kerékpár, köszönhetően annak, hogy kevesebb ujjunkat kell levennünk a kormányrúdról ahhoz, hogy ki tudjuk élvezni az M6120 brutálisan hatékony fékhatását.
PEDELEC RENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
motorgyártó | Pinion |
motor elhelyezése | Középmotor |
motor | FIT Pinion MGU E1.12 |
érzékelő / szenzor | Nyomatékszenzor |
motor teljesítménye | 250 W |
maximális sebesség rásegítéssel | 25 km/h |
motor maximális nyomatéka | 85Nm |
motor legnagyobb rásegítési szintje | 400% |
akkumulátor helye | vázban rejtett (integrált) |
akkumulátor | UltraCore FIT |
akkumulátor kapacitás | 960 Wh |
akkumulátor típus | Li-ion |
akkumulátor feszültség | 36 V |
akkumulátor töltő | FIT 3A-s akkumulátor töltő |
kijelző | FIT Master Node LED |
okostelefonos kompatibilitás | Igen, FIT E-Bike Control alkalmazáson keresztül |
VÁZ TULAJDONSÁGAI | |
váz típusa | Diamond (férfi) |
szín | Bronz |
felhasználási terület | Terepre |
teherbírás | Normál |
váz anyaga | carbon |
LENGÉSCSILLAPÍTÁS TULAJDONSÁGAI | |
első villa | Teleszkópos, lengéscsillapított |
első lengéscsillapító / villa | BULLS LYTRO 36 Supreme SL 1.8 Boost 150 mm |
rugóút (első villa) | 150mm |
lengéscsillapítás működési elve | Levegős villa és hátsó tag |
hátsó lengéscsillapítás | Hátul lengéscsillapított rugóstaggal |
hátsó lengéscsillapító (rugóstag) | SUNTOUR Edge LOR8 Trunnion Mount 150 mm |
rugóút (hátsó tag) | 150mm |
KEREKEK ÉS GUMIK TULAJDONSÁGAI | |
kerékméret | 29 |
gumi (első) | MAXXIS Minion DHF (29 x 2.6 / 66-622) |
gumi (hátsó) | MAXXIS Minion DHR2 AM (29 x 2.6 / 66-622) |
MEGHAJTÁS TULAJDONSÁGAI | |
váltórendszer típusa | Motorba integrált Pinion középagy váltó (Pinion MGU) |
váltó | 12 sebességes Pinion váltó a motorba integrálva (Pinion MGU E1.12) Áttétel tartomány: 600% |
fokozatok száma | 12 sebesség |
váltókarok | Pinion |
FÉKRENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
fékrendszer fajtája | Hidraulikus tárcsafék |
fékek | SHIMANO Deore M6120 |
féktárcsák átmérője (első/hátsó) | 203/203 |
KÉNYELEMMEL KAPCSOLATOS ALKATRÉSZEK | |
nyereg | SELLE ROYAL Vivo Ergo |
nyeregcső típusa | kormányról állítható magasságú (dropper) nyeregcső |
nyeregcső | LIMOTEC Alpha 1, 34,9 / S 100 mm, M 125 mm, L, XL 150 mm + SL-MT500-IL for I-spec EV |
KIEGÉSZÍTŐK TULAJDONSÁGAI | |
világítás | Van, hátsó lámpa vázba integrált, első lámpa opcionálisan MonkeyLink dokkolón keresztül |
hátsó lámpa | MonkeyLink Twinlight |
csomagtartó | csak opcióban |
sárvédő | csak opcióban |
extrák | szíjhajtás |
EGYÉB INFORMÁCIÓK | |
ország | Németország |
Ambringa selection | Ambringa Selection tag |