A kerékpározás, mint szabadban űzött sport, egyben utazás, csavargás és találkozás a természettel, felüdítő hatással van a mindennapok stresszétől gyötört idegrendszerre, pszichére. A kerékpározás új élménye a reku.
Igen, kerékpározni egészséges. Ám vannak káros hatásai is. A szokványos „görnyedt” kerékpár nem alkalmazkodik az ember testfelépítéséhez, hanem az embernek kell alkalmazkodnia a járműhöz. A keskeny, kis nyergen ülve olyan testtáj hordozza súlyának zömét, amely nem erre termett. Az előregörnyedő tartás statikus terhelése miatt szenved a gerinc, a váll, a csukló, illetve a medence fölött szinte az egész izomzat, a tüdő pedig összeszorult mellkasban kénytelen dolgozni.
Mi az a reku?
Van olyan kerékpár, amellyel gyötrelem és káros egészségügyi hatások nélkül bringázhatunk, mert a gép és az ember érintkező felülete – „interfésze” – illik az emberi testhez. Ez is a szív, a tüdő és az izmok munkájával halad, ez is felfrissíti a szellemet, de nem kínoz, nem okoz fájdalmat és kellemetlenséget. A fekvőbringáról, a rekuról van szó.
A reku kialakítása kényelmes és egészséges testtartást tesz lehetővé
Görnyedtbringán előredől a felsőtest, és ívelten kipúposodik a hát, megváltozik a gerinc normális ívelése, és ez fájdalmat, görcsös izmokat okozhat. Ráadásul az útfelületről a nyergen át érkező ütések direktben érik a gerincoszlopot, amely azokat szinte tompítatlanul vezeti tovább a koponyába – azért csak „szinte”, mert a porckorongok tompítanak valamelyest, de ez persze nem tesz jót nekik.Mi a megoldás? Természetesen a reku, mert azon a gerincoszlopot megtámasztó, a tartóizmokat részlegesen tehermentesítő testtartásban helyezkedünk el, illetve a gerinc hajlataihoz alkalmazkodik az üléstámla ívelése. Az úthibákból adódó ütések egyenletesen oszlanak el az ülep és a hát egész felületén, sehol sem lép fel számottevő helyi terhelés.
A reku bármelyik fajtája kíméli a gerincet
Az ülősebb rekukon nagy felületű, szivacspárnás a nyereg, és hálós vagy szivacsbetétes a támla. Ezek pontosan a biomechanikailag kedvező szögben, illetve hajlásokkal helyezkednek el. Olyan, mintha autót, leginkább sportkocsit vezetnénk, nagyon hosszú ideig kényelmesnek találjuk.
A fekvősebb rekuk rendszerint egydarabos ülés-támla héjjal készülnek, amelynek ívelése pontosan alkalmazkodik a hát és az ülep formájához, ebben inkább az autóversenyzőkére vagy a nyugágyban napozó emberére emlékeztet a testtartás. A héjat szivacs vagy térhálós betét teszi kényelmessé. Gyakori, hogy a láb magasabbra kerül a medencénél, ezért ajánlatos patentpedált alkalmazni (nehogy hasizomból kelljen tartani a pedálról lecsúszkáló lábat), illetve, az erősen hátradöntött helyzet miatt, fejtámlára van szükség. Ez is nagyon komfortos, soknapos, hosszú túrán is. A kéz mindkét esetben lazán nyugszik a kormányon, akár felső- akár alsókormányos a jármű.
A kerékpáros bukósisak kiválasztása és használata |
A kerékpáros sisak csak akkor óv, ha helyesen viselik. Íme mindaz, amire a kerékpáros bukósisak választásánál figyelni kell, hogy elkerülje a leggyakoribb hibákat és esetleges sérüléseket. |
A könnyebb lélegzés élménye tekerés közben
A bringaversenyzőkről az a mondás járja, hogy a hátukban van a tüdejük. Csakugyan, görnyedt pozíciójukban a hátuk kipúposodik, a mellkasukat meg összeszorítja lefelé álló két karjuk, miközben rekeszizmukat felnyomja a gyomor, csökkentve a vitálkapacitást. A kényelmesen hátradőlő ember mellkasa viszont kitágul, a zsigerek pedig súlyuknál fogva lejjebb szállnak, semmi sem akadályozza az intenzív légzést. A nyak természetes szögben áll a törzshöz képest, minimális ellenállással áramlik a levegő.
Ép herékben ép spermák – a reku hosszú távon is egészséges
A kerékpárnyereg nagy erővel nyomja a két láb közötti lágy részeket. A here gyenge vérellátása és a passzentos nadrágban kialakuló magasabb hőmérséklet együtt oda vezet, hogy drámaian csökken a spermában az egészséges ondósejtek száma, és ezzel együtt a nemzőképesség. A komfortbringa nagyfelületű, kényelmes ülése viszont kiküszöböli az ilyen jelenségeket, a szabad véráramlás és a lazább öltözék lehetősége kedvez a nemzőképesség megőrzésének.
Kerékpározás és férfiegészség |
A hegyi kerékpározás vagy a nem megfelelő nyereg használata árt a férfiasságnak. Az innsbrucki megyei kórház szakértői 75 férfit vizsgáltak meg, és a biciklizők 88%-ánál prosztata problémákat észleltek. A kerékpármentes életmódot folytatóknál csak 26%-os volt az elváltozások aránya. A hegyi kerékpározás a heréket is megviselheti. „Az ütődések következtében kialakuló hegesedések környezeti bevérzéseket eredményezhetnek, vagyis romlik a herék vérellátása, ami káros következményekkel járhat a spermiumképzés mennyiségét és minőségét illetően is. |
Női kényelem két keréken – A reku a hölgyek igényeit is szem előtt tartja
A hölgyek esetében, még ha a női medence csontozatához illő, szélesebb nyerget használnak is, amely nem nyomódik be olyan mélyen és fájdalmasan a lágy részekbe, az előredőlt tartás miatt gyakori (ám prűdségből vagy szeméremből nemigen hangoztatott) panasz a nyeregcsőr és a szeméremcsont közé becsípődött érzékeny részek (vulva, labia minora, clitoris) fokozódó irritációja, kidörzsölődése, fájdalma. Ezek után átszállni egy komfortos ülésű rekura megváltásként hat!
A reku megoldást jelent az izzadás okozta kellemetlenségekre
A reku ülésével combtőtől nyakig érintkezünk, a kerékpározás pedig főképp a melegebb hónapok kedvtelése – nem izzadunk rá az ülésre? Nem fázunk meg leszállás után? A zártcellás szivacs ülés- és támlabetét csakugyan izzaszthat, még ha van is huzata. Ehelyett nyitott cellás szivacsot célszerű használni, vagy még inkább térhálós szálfonadékból készült Ventisit ülésbetétet, amelyen áthalad a vízsugár, sőt a tekintet is, és amely tökéletesen kivezeti a verejték páráját. Nagy melegben csak azért nedvesebb rajta a trikó háta, mert ott nem annyira éri a menetszél.
Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!
|
Kerékpározni, úgy általában, egészséges testmozgás, de szép számmal vannak a „görnyedtbringának” az egészségre káros hatásai is, amelyek már egészen szerény távok és időtartamok esetén is jelentkeznek. E negatív hatásokat viszont egytől egyig kiküszöböli a komfortbringa, a reku, amely nemtől, életkortól és az egyhuzamban, illetve kumulatívan megtett távtól függetlenül mindenki szervezetének jót tesz.
Összefoglalva az átlagos bicikli és a reku egészségi hatásainak különbségét: