
Az elmúlt évek tendenciái folytatódtak, így idén is érezhető volt, hogy merre tart a világ:
1, Egyértelműen egyre több kerékpárba (sőt utánfutóba) kerül elektromos rásegítés.
2, A fekvőkerékpárok között a fejlesztés illetve a piaci igény egyértelműen a háromkerekűek irányába tolódott el, ahol egyre több az összecsukható, nagy hátsó kerékkel szerelt, és/vagy lengéscsillapított kivitelű trike. (Na meg persze az elektromos rásegítéssel ellátott.) Egyértelműen a tadpole modellek, tehát az elöl 2, hátul 1 kerekű konstrukciók a kedveltebbek.
3, Továbbra is kísérleteznek a fejlesztők a kerékpárokkal való hétköznapi közlekedésben a kellemetlen időjárási viszonyok (eső, hó, hideg szél, stb) semlegesítésével, burkolatokkal, velomobil modellekkel, melyek között már fel-feltűnnek a kétszemélyes, illetve a négykerekű verziók is. Idővel talán komoly alternatívája lesz a személygépkocsinak?

A kiállítás területe és a látogatók száma az évek alatt fokozatosan növekedett. A kiállítók standjai 3 fedett és egy nagy szabad területen helyezkedtek el (a legnagyobb kiállítók a fedett és a szabadtéri részen is béreltek standot). Két tesztpálya állt a nem csak nézelődésre, de kipróbálásra is vágyó látogatók rendelkezésre, ebből az egyik a fekvőbringáké és az egyéb különlegességeké, míg a másik kifejezetten az elektromos bringáké volt. Elektromos meghajtással is rendelkező fekvőbringákat persze mindkét tesztpályán találtunk. Sokan viszont a környező utcákban próbálgatták a standokról elkért kerékpárokat, mert itt még erre is volt mód.

A hangulat kifejezetten kellemes, baráti. Hogy egy barátom mondását idézzem: "Nincs unalmasabb a normális embernél!"
Hát ez a kiállítás nem unalmas, az biztos! Sok jó értelemben "nem-normális" emberrel lehet itt találkozni, akik vagy azon dolgoznak, hogy valami jobb megoldással rukkoljanak ki a kerékpár fejlesztés területén, vagy csak érdekli őket a különleges illetve a sokkal kényelmesebb kerékpár.
Rengeteg a kiállított termék, mindet bemutatni lehetetlenség, így csak a számunkra legérdekesebbekről pár mondat:
Azub

Az idén 15 éves cseh Azub ismét kitett magáért, sok apróságot finomított a modelljein, ráadásul kijött a nagy, 26"-os méretű kerékkel szerelt háromkerekűjével. Érdekes megoldás, hogy az alapból csak szétszedhető háromkerekűjükhöz akár utólag is kérhetünk olyan csuklószerkezetet, mellyel összecsukhatóvá tehető kedvenc bringánk. Az elmondásuk alapján az USA piac komoly lökést adott a cég fejlődésének, egyre több fekvőkerékpárt adnak el oda, ezért alig győzik a gyártást.
HP-Velotechnik

A német HP-Velotechnik az őszi Eurobike-on már megismert újdonságait mutatta be, melyek közül a legjobban a nagy hátsó kerekű Gekko 26fx-nek örülünk, mely kiváló konstrukció, könnyen kezelhető, fordulékony, kifejezetten egyszerűen és gyorsan kicsire összecsukható, ráadásul árában is versenyképes. Nekünk is kifejezetten jók a tapasztalataink vele, a nejemnek is ezt a modellt választottam.

Természetesen itt voltak az elektromos meghajtással szerelt háromkerekű fekvőkerékpárjaik is, melyek között vannak 25 km/h-ig besegítő pedelec és 45 km/h-ig rásegítő speed-pedelec verziók is, ugyanolyan motorral, mint amiket a Bulls Greenmover bringákban már megismertünk és megkedveltünk. (Bionx-szel is rendelhetjük a termékeiket, de mivel a kínálatukban jelenleg csak a régi Bionx-ek vannak benne, így inkább utólagos átépítést javaslunk, ha Bionx-et szeretne valaki, mert így mi a legújabb Bionx rendszert tudjuk belerakni.)
A magas építésű új modelljük is kinn volt, mely ugyan nem a legsportosabb bringájuk, de könnyű belőle ki- és beszállni, kiváló városi közlekedésre vagy idősebbek számára. Érdekes, hogy magas felépítése ellenére egész stabil a kanyarban, bár ez a nagyobb szélességének is köszönhető.

Szintén a HP standján találkozhattunk és beszélgethettünk azzal a férfival, aki most indul egy Mongólián is átmenő olyan túrán, melynél a meghajtást lábbal csak végszükségben tervezi biztosítani, ehelyett a (háromkerekű) Scorpionjában ülve a kite jellegű ernyővel fog száguldozni a sztyeppeken. Érdekes, hogy ilyenkor a lábával illetve a pedállal nem tekerni, hanem csak kormányozni fog! Mivel arrafelé nincs túl nagy forgalom, nincsenek villanyvezetékek, valamint a szél iránya is nagyon stabil, ezért alkalmas ez az útvonal egy ilyen kísérleti túrára. Neki sok sikert és nagy szerencsét kívánunk ezúton is!
Követni őt ezen az oldalon lehet: www.kite-trike-tour.blogspot.de
HASE

A szintén német Hase egyik legfontosabb újdonsága a Shimano Steps motorral szerelt Kettwiesel modell, melyből ráadásul már kijöttek a hátsó lengéscsillapítással kialakított verzióval is, hogy a komfort igazán tökéletes legyen!
Red Dot díjjal jutalmazták a konstrukciót, amihez gratulálunk!
ICE

Az angol ICE bemutatta a FullFat trike sorozatgyártott verzióját. Ősszel az Eurobike-on a legnagyobb élményt a számomra ennek az első mintapéldánya jelentette. Azt a Fullfat bringát tesztelhettem le, mellyel egy hölgy Guiness rekordot felállítva a leggyorsabban ért el a Déli-sarkra, megelőzve férfi versenytársait! A bringa olyan nagy érdeklődést keltett, hogy bár az ICE eredetileg nem tervezte, mégis sorozatgyártott terméket "kellett" készítenie belőle! Az eredetileg gondolt éves mennyiségnek fél év alatt már a négyszeresét adták el, mi ez, ha nem siker? Pedig nem egy olcsó fekvőbringáról van szó, mivel kb 1,5 millió forinttól indul...
A próba most is nagy élményt jelentett, bár Germersheimben csak városi környezetben tudtam ezzel a tipikusan rossz terepre tervezett fekvővel tekerni, így most nem tudtam igazán próbára tenni. A Fullfat is összecsukhatós, és jellemzően összteleszkópos verzióban értékesítik, bár a lengéscsillapítás szerintem nem feltétlenül szükséges ezekhez a rendkívül ballonos külsőkhöz, hiszen azok önmagukban is rendkívül kényelmessé teszik az ICE Fullfat-et.

A másik fontos újdonság az ICE kínálatában is a 26"-os hátsó kerekű lengéscsillapított tadpole trike-ok voltak. mely mind a sportosabb ICE Sprint, mind a túrázósabb ICE Adventure modellből rendelhetők akár csak hátsó, akár első lengéscsillapítással megfejelve.

Természetesen az év háromkerekű fekvőkerékpárja, az ICE VTX is kinn volt a standon!
Schlitter

Ha pedig az év fekvőkerékpárjairól beszélünk, akkor fontos megemlíteni a SPEZI-n szintén kinn lévő Schlitter Encore modellt, mely a kétkerekűek kategóriájában lett első idén az amerikai Bentrideronline szavazásán. Az egész bringa rendkívül jól megtervezett, hatékony, könnyű, tulajdonképpen a teljesítménytúrázók álma. Az Encore egyébként a magyar Carbonrecumbent utódja, egyetlen hibája, hogy jelenleg csak havi 10 darabot tudnak belőle gyártani, amit gyorsan felvesz az amerikai és a nyugat-európai piac, így hozzánk már nem jut belőle sajnos. Remélem, hogy bővítik idővel a kapacitást és akkor mi is tudunk majd belőle adni! (Ádám, remélem olvasod ezen sorokat! ;) )
FLUX

A német Flux fekvőbringáival és komfort kerékpárjai azoknak készülnek, akik a legnagyobb kényelemben szeretnék élvezni a bringázást. Fekvőik nagyon könnyen kezelhetőek, alacsony sebesség mellett is megmarad az egyszerű irányíthatóság. Természetesen már alapból van rajtuk hátsó lengéscsillapítás, mely kiválóan tompítja az úthibákat, pedig a német utakon erre kevésbé van szükség, mint nálunk...


A Flux komfort kerékpárjaival megtapasztalt élmény engem kicsit a szintén minden SPEZI-n is látható Pedersen kerékpárokra emlékeztetett. Ezek a vékony csövekből kialakított vázú, álló testtartású, szíjakkal és rugókkal kifeszített nyergű csodálatos kerékpárok igazi igényes, egyedi darabok. Nehéz elképzelni ennél stílusosabb bringákat, nem?

A kiállításon sikerült találkoznunk a híres Mike Burrows-zal is, akinek Ratracer és Windcheetach modelljei beírták magukat a fekvőkerékpár történelem legforradalmibb modelljei közé. A Windcheetach háromkerekűi például szinte minden alkatrészükben egyedi megoldásokat tartalmaznak, például a monováz teljesen középen fut, a hátsó kerék kicsit balra tolódik (így nincs szükség hátsó villára), a kormányzásra oldalra kihajtható egyszarvú irányítórúd szolgál, hogy csak a legérdekesebbeket említsem. Dinamikus, könnyű bringák ezek, melyekkel élmény minden kanyar!

Ha már különlegesség, akkor érdemes megemlíteni a Cruzbike modelljeit, melyek mind bemutatásra kerültek idén a francia forgalmazó jóvoltából. Ők kifejezetten az úgynevezett "lengőorrú" modellek apostolai, melyeknél az első hajtómű a hajtott első kerékkel együtt fordul el kormányzáskor, így tulajdonképpen lábbal kormányozhatunk. Műszakilag érdekes megoldás, hiszen rövid hajtásláncot eredményez, de a gyakorlatban megtapasztalható jelentős hátrányai miatt sosem tudtam megkedvelni. Bár szeretem a különlegességeket, de maradok a "külön hajtás-külön kormányzás" elvénél, mert a hátsókerék meghajtású fekvők számomra sokkal barátságosabbak, jobbak.

A magyar Pannonrider 3 velomobilját is kiállította idén, melyek közül a legjobban felszerelt elektromos rásegítést és napcellákat is tartalmazott, így napos időben akár egész napos túrára is elmehetünk velük, de természetesen a tipikus felhasználási területük inkább a munkábajárás-közlekedés olcsón, környezettudatosan.

A kézzel és lábbal is hajtható bringákból is láthattunk több konstrukciót. Volt rekreációsabb jellegű, de volt egész sportos is, ahol a teljesítmény növelése lehetett a fejlesztési cél. Hogy aztán elérték-e, hát ez erősen kétséges...


Egy másik jó hírünk, hogy a nyár végére végre elkészül (állítólag) a Loopwheels 20"-os lengéscsillapított kerekének tárcsafékes verziója. (Jelenleg csak dobfékkel tudjuk adni.) A kiállításon már megcsodálhattuk több háromkerekűbe is beépítve a prototípusokat. Azt ugyan nem értettem, hogy miért egy már alapból is komfortos, össztelós ICE Sprintbe lett beleépítve a karbonlapokkal-rugóztatott 3 db Loopwheels kerék, de lehet, hogy a komfortból sose árt több!?

A korábban már megcsodált, bedőlős, első kerék hajtású, rendkívül könnyű francia Mosquito velomobil most új burkolatot kapott, amit kicsit könnyebb (és olcsóbb) legyártani.

A 3D nyomtatás elérte a fekvőkerékpárok világát is, megcsodálhattuk az első nyomtatással készített velomobil burkolati elemeket. Ugyanez a cég mutatott be egy első és hátsó villa nélküli favázas, különleges kétkerekűt, mely elektromos rásegítéssel is rendelkezett. Elég ránézni, hogy lássuk, nem mindennapi konstrukció ez sem...

Végül egy rekordgyanús termék: A francia Velomo háromkerekűi között bukkantam egy csupán 10.7 kg-os, elöl-hátul lengéscsillapított háromkerekűre, mely több vonatkozásban is a fentebb említett Windcheetach modell némely megoldását vette át. Igaz, a csillapítás mértéke nem volt túl nagy, de ha figyelembe vesszük, hogy ennyire könnyű merev vázas háromkerekű sem igazán létezik sorozatgyártásban, akkor talán érthető, miért volt ennyire érdekes ez a konstrukció, melyből egyébként valamivel nagyobb súlyban gyártanak túrázósabb kiviteleket is. A kérdés persze az, hogy a tartósság oltárán mennyit áldoztak be a súlyrekord elérése érdekében...
Aki biztosra akar menni, annak mindenesetre inkább ezt a HP-Velotechnik Scorpion Enduro modellt ajánlanám rossz utakra:

Az idei SPEZI is tele volt tehát érdekesnél érdekesebb bringákkal, megoldásokkal. Egyszer minden kerékpárok iránt érdeklődőnek érdemes lenne ellátogatni erre a különleges kiállításra! Ha esetleg nem akar egy évig várni a következőre, akkor jöjjön el az Annyira Más Bringaboltba, ahol megtapasztalhat egy tényleg annyira más kerékpáros világot!
Erről a világról az ember próbál beszámolni, de amíg ki nem próbálja valaki a mi fekvőkerékpárjainkat és/vagy elektromos rásegítésű bringáinkat, addig legalább annyira nem tudja elképzelni, milyen lehet azokkal bringázni, mint szűz serdülőként könyvek alapján elképzelni, milyen érzés lehet a szex... ;)
Ne hagyja ki, tegyen egy próbát, nem fogja megbánni!