Az elméletben jelentős sebesség különbség a gyakorlati használat során nyilván változik, hiszen nem tudunk folyamatosan csúcs sebességgel haladni. Attól függően, hogy hol, milyen jelleggel használjuk a kerékpárunk, időnként meg kell állnunk, vagy legalábbis le kell lassítanunk, például a lámpáknál, a kereszteződésekben, vagy akár bármilyen más, a közlekedésben résztvevővel való találkozás miatt.
A városi közlekedés gyakran "ad okot" a megállásra, ez pedig meglátszik az átlag sebességünkön is.
A kérdés tehát akár úgy is feltehető, hogy valójában ténylegesen mennyivel leszel gyorsabb egy speed-pedelec kerékpár használata esetén, mintha egy pedelec bringát tekernél?
A német ExtraEnergy cég már 1992 óta piacvezető mindenféle elektromos kerékpár tesztelésében. Nem véletlen tehát, hogy a minősítő vizsgálatokon kívül gyakorlati tapasztalati méréseket is végeznek. Annak érdekében, hogy az adatok jól összehasonlíthatóak legyenek, két speciális tesztpályát jelöltek ki, az egyiket a városi közlekedés, a másikat a túrázáskori sebességek mérésére. A City nevű egy 9,4 km hosszú, városi környezetet szimuláló pálya volt kereszteződésekkel, megállító pontokkal, míg a Tour pálya a kerékpáros túrázást szimuláló, 5,3 km-es útvonal volt változatos domborzattal és útfelülettel.
Nézzük először a konkrét adatokat úgy, hogy maximális rásegítéssel a pedelec bringákat 25km/h-ig hajtották, míg a speed-pedelec kerékpárokat 45 km/h-ig:
Átlagsebesség a városban | Átlagsebesség túrázás során | Vizsgált kerékpárok száma | |
Pedelec (25 km/h limit) | 16.03 km/h | 24.03 km/h | 248 |
Speed-pedelec (45 km/h limit) | 17.88 km/h | 32.3 km/h | 41 |
41 speed-pedelec és 248 pedelec tesztelését követően megállapították, hogy a speed-pedelec csak mérsékelten gyorsabb, mint a "sima" pedelec, kiváltképpen a városi használat során!
Mivel a sok megállás és visszagyorsítás jelentősen csökkenti az átlagsebességet, így a viszonylag rövid gyors szakaszok miatt városban csak nagyjából 2 km/h a sebesség előny a gyors pedelec bringákat használók számára. Városban tehát majdnem mindegy, hogy a jogszabályok szerint kerékpárnak számító pedelec bringával tekerünk, vagy a már segédmotoros kerékpárnak számító speed-pedelec-kel. (Utóbbi jogszerű használatához biztosítást kell kötnünk rá, sisakot kell viselnünk, és jogosítvánnyal is kell rendelkeznünk, míg a sima pedelec kerékpárt jogszerűen használhatjuk úgy, mint egy sima kerékpárt.)
A Bulls Twenty8 E45 egyike a legnépszerűbb speed-pedelec-jeinknek.
Kérdés, hogy ez megéri-e? Főleg ha figyelembe vesszük, hogy a gyors szakaszokban jelentősen megnövekszik a baleseti kockázat...
Túrázáskor már sokkal nagyobb a sebesség különbség, hiszen ekkor a jelentősen kevesebb megállás, lassítás miatt a mérések szerint akár 8 km/h-val gyorsabbak lehetünk 45-ös elektromos rásegítésű bicajt használva. Itt legfeljebb az merülhet fel, hogy ha nem egyedül túrázunk, akkor könnyen lehet, hogy a csoport sebességét úgyis azok fogják meghatározni, akik lassabb bringával vannak, például akiknek csak 25 km/h-ig rásegítő sima pedelec bringája van, így valószínűleg ekkor sem leszünk gyorsabbak...
Gyári 45 km/h-s ebike esetében nem lesz túrázások során bizony le kell mondani az alkoholról...
Mivel a speed-pedelec már segédmotoros kerékpárnak minősül, így ezen bringáknál zéró tolerancia van érvényben alkohol fogyasztásra, úgyhogy túrázáskor még az az öröm sem érhet majd bennünket, hogy egy sörrel a kezünkben várjuk be a többieket a következő megállónál!
Érdemes tehát megfontolni, hogy kell-e nekünk a gyorsabb sebességre képes speed-pedelec!
Mivel a szempontok eltérőek, a döntést már az olvasóra bízom, hiszen nekünk a kínálatban sokféle speed pedelec is van a többszáz sima pedelec mellett. Nem akarok tehát lebeszélni senkit a száguldás adta élményekről, hiszen tagadhatatlanul élvezni szoktam én is, ha gyorsabban haladhatok. Ráadásul egy speed-pedelec minden részegységében általában erősebb kivitelű is (komolyabb fékek, jobban terhelhető váz, telók, stb), hiszen nagyobb terheléseket kell tudnia elviselni a használat során, például hatékonyabban kell fékeznie. Bár úgy tűnhet, hogy ez a cikk a speed-pedelec kerékpárok ellen íródott, valójában nem. Hiszen miért beszélnék le bárkit is egy drágább, jobb kerékpárról, ha az nekünk is nagyobb bevételt eredményez?
A célom csupán az volt, hogy a fenti információkkal tisztába kerüljön mindenki, aki elektromos kerékpár, ebike vásárlása előtt áll, és ezáltal jobban dönthessen, ne érje utólag csalódás.
Jó választást mindenkinek!
A tesztről itt olvashat bővebben.