Sokunknak ismerős a helyzet: megjelennek az első tavaszi napsugarak, mi pedig lelkesen vesszük elő kedvenc kerékpárunk, hogy újra egy jót tekerjünk. Aztán telnek a boldog kerékpározással teli hónapok és egyik napról a másikra kitör a kánikula.
Senki sem hibáztatható azért, ha 30oC felett már nem szívesen kerékpározik. De van megoldás!
A hőség, amiben már ha csak kilépünk az utcára, bánjuk, hogy elindultunk vagy már alig várjuk, hogy légkondicionált, de legalábbis hűvösebb helyre érjünk. Érthető, hogy ilyen körülmények között a legtöbbek számára ilyenkor a kerékpározás jellemzően csak kora reggel, késő este vagy árnyas erdőben jöhet szóba. Csak kevesen tartanak ki a 30+ fokokban is a kerékpárral való közlekedés mellett.
Vannak az élet szinte minden területén helytálló, univerzális eszközök....
De egy elektromos kerékpár még ezen is segít! (rendszeres olvasóinkban talán már kezd megfogalmazódni a gondolat, hogy egy pedelec már-már az univerzális fertőtlenítő, duct-tape, illetve a svájci bicska szintjén teljesít sokoldalúságát tekintve) Komolyra fordítva a szót, tényleg sokkal jobb érzés a melegben egy ebike-on, mint egy hagyományos kerékpáron!
Ez pedig annak köszönhető, hogy egy pedelec bringával kisebb erőbedobással is jelentős teljesítmény növekedést érhetünk el. Ez főleg a legnagyobb rásegítési szinten lesz tapasztalható, ahol egyes rendszerek akár a mi erőnk 3X-osát is "bedobják még a közösbe", így négyszer akkora lesz az összteljesítményünk, mint hagyományos kerékpáron. Ergo X km/h-s sebesség eléréséhez akár elég csak negyedannyi munkát végeznünk, mint egyébként. Ha pedig kevesebbet erőlködünk, kevésbé melegedünk ki és a ruházatunk is megúszhatja szárazon.
A másik tényező a magasabb sebességgel jelentkező nagyobb, kellemesen hűsítő menetszél. Azok, akik próbáltak elektromos kerékpárt, már tapasztalatból tudják, hogy egy ebike-kal gyerekjáték tartani a 25 km/h-s tempót. Ez a sebesség a napi közlekedésben használt hagyományos kerékpárok esetében csak ritkábban és lassabban érhető el, az átlag bringások saját tapasztalatunk szerint a bringaúton kb. 20 km/h-val közlekednek. Ez az 5 km/h különbség első blikkre talán nem tűnik soknak, de ha belegondolunk, hogy a sebességgel négyzetesen nő a légellenállás, máris más megvilágításba kerül a dolog. Az ilyenkor vágyott, enyhülést adó menetszél megnő és könnyen elérhető.
25 km/h-ig kellemes hűs menetszélre számíthatunk, 45 km/h-nál pedig kedvünkre hűsölhetünk még a nagy melegekben is
Ha egy 25 km/h-ig segítő pedelec egy hűtő, akkor egy 45 km/h-ra képes speed-pedelec a fagyasztó! Egy ilyen szélsebes ebike nyergében olyan magas sebességeket és ezzel járó menetszelet (mit szelet? orkánt!) érhetünk el könnyen, ahonnan menet közben számunkra már mindegy is, hogy "odakint" épp mennyire tombol a kánikula.
Persze, előbb-utóbb mindkét elektromos kerékpár típussal elérünk egy-egy piros lámpához, útkereszteződéshez, ahol megállásra kényszerülünk. A rásegítésnek köszönhetően azonban az elindulás után egy szemvillanást alatt újra száguldhatunk és hűsölhetünk. Ha ezt az egészet még egy ultra légáteresztő ruházattal is megspékeljük, le se akarunk majd szállni a bringáról a nagy melegben:)
Egy pedelec-en, speed-pedelec-en meg fogok fagyni ha épp nincs kánikula?
Nem, ugyanis egy elektromos kerékpárral mindig választhatunk: ugyanakkora sebességet akarunk elérni, mint hagyományos kerékpárral csak sokkal kisebb energia-befektetéssel vagy ugyanannyit akarunk dolgozni, cserébe viszont repeszteni szeretnénk. Természetesen ezek csak a végpontok: a kettő közötti átmenetet is választhatjuk, így ha egy szép tavaszi napon 40 km/h-s tempónál fázunk, elég lejjebb venni a rásegítést, hogy hagyjuk magunkat jobban kimelegedni. Egy elektromos kerékpár "fagyasztó" vagy "hűtő" funkciója szabályozható és kedvünk szerint "kikapcsolható".