Miért jó egy fatbike?

Miért jó egy fatbike?

Fogadjunk, hogy még sose próbáltál ki egy fatbike-ot!

Fogadjunk azt gondolod, hogy a nevéhez mélóan túlsúlyos, nehéz tekerni, nem Neked találták ki...

Én mindenesetre valahogy így gondoltam, mikor először láttam egy külföldi kiállításon fatbike-ot. Mikor aztán a Déli-sarkra egy ICE fekvő-fatbike-kal jutottak el leggyorsabban, már jobban felfigyeltem erre az új kerékpár típusra, de még mindig az volt bennem, hogy rendben, ilyen lehetetlen terepre jó lehet, de ki az az őrült, aki hóban vagy homokon akar bringázni? 

Pár éve az Eurobike-on azonban kipróbáltam több fatbike-ot, ráéreztem ez előnyeikre, és már tudom, hogy bizony egy fatbike Magyarországon is őrületesen nagy élmény lehet (egy ballonos, össztelós ebike-kal egyetemben)

Fogadjunk nem hiszed!

 

Ugye volt már veled is olyan, hogy valamit őrültségnek gondoltál először, aztán amikor kipróbáltad, rájöttél, hogy a valóság egészen más, mint feltételezted. Valahogy így voltam a fatbike-okkal, melyek fő jellemzője, hogy rendkívül ballonos, crossmotor-szerű gumikkal vannak szerelve. A kerékpárok Hummerei ezek a járgányok, melyekkel szinte semmi sem jelent akadályt a kerékpárral közlekedő számára. 

Fatbike próba nehéz terepen

A puha, csupán 0,3-2 bárra fújt, ugyanakkor 10-16cm széles külsők szinte akadálymentesen gördülnek homokban, hóban, sárban, sziklás, vízmosásos erdei utakon, friss szántásban... 

Nagy előnyük, hogy nem kell drága, összteleszkópos vázat vennünk ahhoz, hogy ne rázzon szét minket a borzalmas útminőség, sőt olyan terepen is mehetünk, ahol bármilyen más kerékpárral lévők simán elakadnak. (Márpedig rossz minőségű út sok van hazánkban, főleg a gyönyörű erdei utak járhatatlanok emiatt normál bringások számára.) 

ICE fatbike próba az Eurobikeon

Pár éve az egyik legnagyobb kerékpáros élményem egyértelműen az volt, mikor a Eurobike-on tekerhettem az erdőben egy jót a Déli-sarkot leggyorsabban elérő ICE fatbike-kal. 

Az ICE fatbike ami a leggyorsabban elérte a Déli-sarkot

Erről a háromkerekűről nemrég egy príma videó is készült, ami hétköznapibb felhasználás közben mutatja meg a képességeit ennek a fantasztikus szerkezetnek:

 
 

Nyilván felmerül benned, hogy biztos dög nehéz egy ilyen fatbike-ot tekerni, de pont az a döbbenetes, hogy ez nincs így! Nyilván nem érdemes vele egy országúti versenyen elindulni, de az erdei utakon nem vall szégyent, a puha vagy göröngyös, kavicsos, sziklás talajon pedig verhetetlen. Olyan erdei emelkedőre fel lehet vele jutni, amire nem feltételeznéd. Az érzés leírhatatlan, ki kell próbálnod! 

Persze tudom, az átlagos hazai kerékpáros (jut eszembe, "átlagos" kerékpáros akarsz lenni?) nem szeret úttalan utakon tekerni, nem vágyik a megmászhatatlan legyőzésére, így jogosan gondolhatsz arra, hogy ez akkor sem Neked való. 

De gondolj bele a következőkbe:

Hol szeretnél inkább bringázni? 

Az országúton, a büdös autók, kamionok között vagy az erdőben, a jó levegőn? 

Ugye hogy jobban szereted a gyönyörű tájakat, a tiszta levegőt, a csendet? 

Ugye hogy nagyobb biztonságban éreznéd magad egy autóktól elzárt erdei úton, mint egy forgalmas közúton? 

Ugye jobb lenne egy erdei úton egymás mellett tekerni és közben beszélgetni, mint egymás után libasorban haladni?

Fatbike túra télen

Fogadjunk, hogy csak az tart vissza, hogy az aszfalton könnyebb suhanni, nem igényel annyi erőt, mint a köves földút! 

Fogadjunk, hogy sokkal szívesebben mennél az erdei utakra, ha nem kellene tartanod a nehézségektől, ha nem lenne nehéz a váratlanul felbukkanó emelkedőkkel megbirkózni! Ha nem ráznák szét az izületeidet az úthibák, a kövek, a sziklák! Ha komfortosan, puhán gördülhetnél a mesés erdei ösvényeken, élvezhetnéd közben a természetet és a melletted haladó barátoddal való beszélgetést! Ha tudnád, hogy nem jelent akadályt számodra semmi, sem gyatra minőségű vagy kerékpárral járhatatlannak tartott út, sem meredek emelkedő! Ha szabadon élvezhetnéd azt bárhol, amit jelenleg csak külföldi aszfaltos, jól kiépített kerékpárútakon tudsz megtapasztalni!

Pedelec elektromos rásegítéssel
 

Hidd el, ez nem csak álom! Egy fatbike, főleg egy elektromos rásegítéssel felszerelt pedelec fatbike erre ad lehetőséget! 

Persze ha csak az út minősége jelent jelenleg problémát, akkor már egy normál fatbike is tökéletes megoldás a számodra, de ha olyan könnyedén akarsz terepen is tekerni, mint egy jó aszfalton, ha a dimbes-dombos utak emelkedő szakaszát is a sík utak kényelmével akarod leküzdeni, akkor kérd a fatbike-ot elektromos rásegítéssel! 

 
 

Ebike rásegítéssel minden úthoz
 

 

 
 
Frissítés 2025 márciusában: én nagyon szeretem a fatbike-okat a mai napig (egy merev vázas Bulls Monster E még mindig ott vár a pincében, hogy elvigyem egy-egy újabb körre), de a piac pontot tett a fatbike-ok történetének végére. A legtöbb vevő túlzottan rendhagyónak ítélte meg és a konvencionálisabb fully modelleket választották inkább. Utóbbiak gumijai pedig évről évre ballonosabbak lettek, a 2.6-os vastagság manapság már teljesen hétköznapinak mondható, így a "hagyományos" fully-k tapadása, komfortja is sokat javult.
 
Közben a tubeless rendszerek is jobban elterjedtek, aminek hála alacsonyabb gumi nyomással lehet bringázni, így javítva a porózusabb talajon a tapadást.
Így lettek hát a fatbike-ok egy érdekes kaland az elektromos kerékpár gyártók történetében.
Mostanra sajnos a fatbike-ok (főleg az ebike változatok) a kínai gyártók kétes minőségű montijainak, illetve kicsi, 20-as kerekű "városi gépek" védjegyeivé váltak. Ezek már inkább csak megjelenésükben hasonlítanak azokra a fatebike-okra, amik iránt 2017-18 táján még lelkesedtünk, a minőség messze nem ugyanaz. (Kivételt képeznek a fat, háromkerekű trike fekvőkerékpárok!)