Energiahatékonyság
Az elektromos kerékpárok hihetetlenül energiahatékonyak a gépjárművekhez képest. Egy ebike akkumulátorának feltöltéséhez szükséges energia minimális, különösen az autók üzemanyag-igényéhez viszonyítva. Ez a hatékonyság alacsonyabb energiafogyasztást eredményez, hozzájárulva a fosszilis energiahordozók iránti igény csökkenéséhez.
Egy ebike energiaigénye használat közben rendkívül alacsony, körülbelül 7-11 watt megtett kilométerenként.
Az energiahatékonysághoz kapcsolódik a hőtermelés is. Egy elektromos kerékpár motorja szinte semmi hőt nem termel. Egy belsőégésű motoros gépjármű (ICE) ennek sokszorosával fűti a környezetet, ezzel is "segítve" a klímaváltozást a forró, (több száz fokokról beszélünk) kipufogó gázaival.
Csökkentett forgalmi dugók, zaj- és légszennyezés
Az autóutak elektromos kerékpáros utazásokkal való helyettesítésével hozzájárulhatunk a városi területek forgalmi torlódásainak és légszennyezésének csökkentéséhez. Egy villanybringa kis helyet igényel, nem okoz zajt és nem bocsát ki kipufogógázt. Kevesebb autó az utakon kisebb forgalmat, alacsonyabb kibocsátást és az úthálózat kisebb mértékű elhasználódását jelenti. Ez nemcsak a környezetnek kedvez, hanem javítja a városi életminőséget is.
A nagyobb forgalmú területeken az (elektromos) kerékpárokra való átállás jelentősen csökkentheti a nitrogén-oxidok és a szálló por szintjét. Ez pedig tisztább, egészségesebb levegőt eredményez mindenkinek!
Fenntartható városfejlesztés elősegítése
Az elektromos kerékpárok elterjedése, illetve a kerékpáros boom ösztönzi a fenntarthatóbb városi tervezést és fejlesztést. (az igaz, hogy ez nem egy-két hónap alatt lesz látható, de a malmok -mégha lassan is-, de őrölnek!) A kerékpáros infrastruktúrát, például kerékpársávokat és kerékpár-megosztó programokat támogató városok egészségesebb, fenntarthatóbb életmódot népszerűsítenek. Ez a váltás szélesebb körű környezeti előnyökhöz vezethet, például a zöldterületek növekedéséhez.
Az ebike-ok teljes életciklusának ökológiai lábnyoma
Egy ebike CO2-lábnyomának körülbelül 75 százaléka a gyártás során, 15 százaléka a tényleges használat során, a többi pedig a szállítás, a csomagolás és az újrahasznosítás/megsemmisítés során keletkezik. Az akkumulátor és az elektromotor gyártása extra energiát igényel, egy hagyományos kerékpárhoz képest. (Az elektromos kerékpárok CO2-lábnyoma teljes élettartamuk alatt körülbelül 14-17 g/km, ami a hagyományos kerékpárok 5-12 g/km-es értékéhez képest nem nagy "felár".) Az emberek viszont gyakrabban és lényegesen nagyobb távolságokra használnak egy e-bike-ot, mint egy sima biciklit. Ez kompenzálja hosszú távon a gyártás során keletkező nagyobb CO2 mennyiséget, mert egy pedelec tulaj kevesebbet használ más, szennyezőbb közlekedési eszközöket. Például: egy-egy személygépkocsit, aminek teljes ökológiai lábnyoma 230-240 g/km (belső égésű motor esetén).
Elektromos kerékpár, illetve hagyományos elektromos teljes életciklusra vetített CO2 kibocsátása
Nem beszélve arról, hogy egy-egy kerékpár, illetve ebike előállítása sokkal kevesebb erőforrást igényel, mint a többi közlekedési eszköz. Gondolok itt a nyersanyagokra, a ritkaföldfémekre stb.
A vezető ebike és alkatrész gyártók már a termékfejlesztés kezdetétől nagy figyelmet fordítanak az erőforrásigényre és környezeti hatásokra. Ezért használnak ahol csak lehet környezetbarát alapanyagokat, csomagolásokat és gyártást. Tudtad-e például, hogy a Bosch 2025-ben debütált új 600, illetve 800Wh kapacitású akkumulátora a környezetvédelmében lett/lesz ezüst a megszokott fekete helyett (megspórolva így a környezetet terhelő fényezést)?
A motoros CO2 bajnok
A világ CO2-kibocsátásának több mint egyötöde a közlekedésből származik. Ha az ebike-kal úton töltött időt vesszük figyelembe, akkor az energiafogyasztás mindössze 2-5 g/km átlagos CO2-értéket eredményez. (ez az érték attól függ, hogy mennyire nagy rásegítési szinten használjuk a villanybringát).
Összehasonlításképpen egy személygépkocsi CO2-kibocsátása körülbelül 150 g/kilométer, míg a tömegközlekedésé 60-80 g/utaskilométer.
CO2 kibocsájtás kilométerre vetítve használat közben elektromos kerékpár, tömegközlekedés és személygépkocsi esetén
Az elektromos előnyei a hagyományos kerékpárral szemben
Az ebike-nak mindamellett, hogy az ökológiai lábnyoma csak minimálisan nagyobb, van egy jelentős előnye a hagyományos kerékpárral szemben: lényegesen több ember számára teszi lehetővé a kerékpáros közlekedést. Sokan nem váltanak autóról biciklire, mert nehézséget okoz számukra az emelkedők leküzdése vagy nem akarnak megizzadni a nyeregben. Az elektromos rásegítéses kerékpárok áthidalják ezeket a problémákat.
Ebike-kal nagyobb távolságra és hosszabb ideig lehet tekerni anélkül, hogy kifáradnánk, megizzadnánk. Ez különösen fontos az idősebb korosztály vagy a kevésbé edzett emberek számára, akik számára a hagyományos kerékpározás kihívást jelentene. Ha pedig valaki amiatt ül kevesebbet autóban, mert bringára, ebike-ra váltott (akár csak részben), már megérte. Neki is és a környezetnek is.