Egy kis múlt idézés
A KTM 1964-ben kezdett kerékpárok gyártásával foglalkozni. Az általuk készített kétkerekűek minőségüknek köszönhetően népszerűek voltak, 1989-ben már az egymilliomodik kerékpár “gurult ki” a gyár kapuin. Az újabb egymillió bringához már nem kellett 33 évet várni, 10 évvel később már 2 milliónál járt a KTM számlálója a működésük során legyártott kerékpárokat tekintve. Nem csak a kerékpáros piac növekedett, a márka népszerűsége is egyre inkább hízott. 2012-ben már négymillió kerékpárnál jártak.
A 2018-as modellév egyik csúcsragadozója, a KTM Macina Kapoho 271
Közben az elektromos kerékpárok is egyre inkább előtérbe kerültek az osztrákoknál, a kezdeti évi 1.000, majd 2.000 ebike-ból 2017-re 65.000 darab lett. Ez a szám 2018-ra tovább nő, a cég várhatóan 85.000 elektromos kerékpárt fog eljuttatni a kereskedőkhöz világszerte. Ezzel a mennyiséggel már elmondható, hogy kb. minden harmadik legyártott KTM kerékpár egy pedelec kerékpár lesz. Ez, úgy vélem, jól jelzi az elektromos kerékpárok robbanásszerű növekedését a kerékpárpiacon belül.
A gyár utcafrontja
Inside KTM
Egy szép, nyár végi napon jártunk a Mattighofen-ben, ahol a cég központja, illetve gyárja található. Ottjártunkkor a dolgozók egy része már lázasan készült a pár hét múlva esedékes Eurobike kiállításra, illetve az összeszerelő üzem alkalmazottjai szabadságukat töltötték, így sajnos magából a munkafolyamatokból sokat nem láthattunk, cserébe legalább nyugodtan jöhettünk-mehettünk a gyár területén belül.
Ha az egeret a képre húzza, lapozhat a képek között, rákattintva pedig megnyílik a teljes galéria!
Egyedül a festést végző szekció volt aktív, itt épp megkezdte szolgálatát a KTM új, 500.000 EUR-s festő/fényező gépe, aminek köszönhetően az eddigieknél még jobb és tartósabb lesz a jellegzetes KTM fényezés.
Működésben az új festőgép
Mit hajthatunk jövőre?
Két nagy változás lesz a KTM 2018-as pedelec kínálatában az idei évhez képest.
Az első és legszembetűnőbb, hogy a KTM is alkalmazza majd minden modellcsaládja magasabb kategóriájú pedelec-jeinél a vázba rejtett Bosch akkumulátort. Ez a Bosch egyik legnagyobb 2018-as újdonsága, amit az osztrák gyártó ügyesen alkalmaz elektromos kerékpárjainál. A végeredmény az egyik legszebb rejtett akkumulátoros pedelec-ek a piacon. A vázba rejtett akkumulátor egyébként nem csak a szemünknek szól, ennek köszönhetően alacsonyabbra kerül a súlypont egy kicsivel és a vázban lévő akkumulátor fokozza a cső strukturális merevségét. Igazi win-win szituáció. Természetesen az akkuk továbbra is könnyedén kivehetőek, miután kulccsal kinyitottuk a zárjukat.
A Bosch vázba rejtett akkumulátora, a Powertube
A második nagy újítást is a Bosch-hoz kötődik, csak másképp. 2017-ben ugyanis, ha valaki KTM pedelec-et szeretett volna vásárolni több motorgyártó közül is választhatott: Bosch, Shimano és Panasonic rendszerek közül. A KTM esetében a Bosch jött és kiütéssel győzött, 2018-ban már csak Bosch motorokkal szerelt ebike-ok közül választhatunk.
A modelleket tekintve a kínálat egyszerre szűkül és bővül. 2018-ban nem lesz KTM speed-pedelec, azaz 45 km/h-ig segítő elektromos kerékpár, az összes ebike-juk 25 km/h-ig fog segíteni. A cargo ebike is leköszön a kínálatból a 2017-es évvel együtt.
Lesz viszont 2 új kategóriájuk, az “urban”, illetve az “e-onroad”. Előbbi két kerékpárból áll, mindkettő igazi szívrabló: rejtett akkumulátor, matt fekete fényezés, narancssárga felni, koskormány és -látszólag- merev váz. Ők a keresztségben a Macina Flite nevet kapták. A két ebike között a különbség abban rejlik majd, hogy míg az egyik “anyaszült meztelen”, addig a ‘street’ edition már sárvédőkkel és csomagtartóval is fel lesz szerelve.
KTM Macina Flite Street
Az “urban” kategória egy kerékpárból áll, de még milyenből! Az egyik legszebb KTM pedelec-et köszönthetjük személyében, a Macina Gran-ban. Rejtett akkumulátor, matt grafit fényezés stílusos sötét barna kerekekkel és markolattal. Ez az ebike lényegében a Flite városi testvére. A stílusosság a vérükben van, viszont a Gran már agyváltós és egyenes kormányú ebike ezzel is elősegítve a városi használatot.
KTM Macina Gran 8
Szumma szummárum
Egy biztos: 2018-ban is minőségi és látványos elektromos kerékpárok közül választhatunk a KTM kínálatából. A Shimano Steps és a Panasonic rendszerektől való búcsút nem sajnáljuk, hisz emiatt mindössze csak 8 ebike-ot (2 Steps, 6 Panasonic) vesztettünk, a KTM kínálatában nem kapott elég hangsúlyt ez a két motorgyártó, így mellőzésük érhető volt a jövőre nézve. Sajnáljuk viszont, hogy a speed-pedelec piacon jövőre nem képviselteti magát a KTM. Emellett hiányoltuk a KTM kínálatából a Bosch új, szerintünk remekül sikerült, Active Line Plus motorjával szerelt rejtett, vagy legalább félintegrált akkumulátoros ebike-okat (ezzel a motorral csak csomagtartó akkus pedelec-eket szereltek).
A KTM 2018-as ebike kínálatát bemutató katalógust itt tudja megtekinteni.
Az aktuális KTM elektromos kerékpár kínálatot pedig itt találja.