Ki ne szeretne egészségesebb, energikusabb, boldogabb lenni?
Itt a megoldás:
Mozogjon legalább heti 150 percet!
Nem kell nagy intenzitású sportolásra gondolni, elég, ha például elektromos kerékpárral, ebike-kal teker be a munkahelyére!
Egy kutatás szerint azok, akik kerékpárral járnak munkába hatszor egészségesebbek, mint azok, akik más módját választják a munkába járásnak.
A kerékpárral munkába járók nagyobb százaléka teljesíti a WHO heti 150 perces ajánlását a testmozgás mennyiségére nézve.
Régóta nem titok, hogy a rendszeres testmozgás egészséges. Megközelítőleg heti 150 perc (azaz kevesebb, mint napi 25 perc) közepes intenzitású mozgástól energikusabbak leszünk, jobban alszunk, ellenállóbbá válunk bizonyos betegségekkel szemben, csökken a testsúlyunk. Ráadásul a sport jelentős pozitív hatást gyakorol az ember mentális egészségére és az általános közérzetére.
A legtöbben a sportszerű kerékpározásra gondolnak, mikor szóba kerülnek a kerékpározás pozitív egészségre gyakorolt hatásai. Ilyenkor látjuk magunk előtt a hosszú kilométereket, a magas sebességet, a kerékpáros ruházatot (vagy legalább egy sportcipőt és valamilyen szabadidő ruhát). Mi a helyzet az úgymond “nem sport orientált” kerékpározással, mikor valaki "sima" kerékpárral vagy elektromos kerékpárral jár munkába?
Kutatások bizonyítják, hogy ez is egészségesebb, mint kocsiban vagy buszon ülni.
A kérdés már csak az, hogy mennyivel?
A londoni Brunel Egyetem legújabb kutatása arra a következtetésre jutott, hogy azok, akik kerékpárral járnak munkába négyszer nagyobb arányban teljesítik a WHO (Egészségügyi Világszervezet) heti 150 percnyi testmozgás ajánlását. Ha ezt az országos kutatást leszűkítették a londoni lakosokra, ez a szám tovább nőtt: a Londonban kerékpárral munkába járók átlagosan hatszor nagyobb arányban érték el az ajánlott heti testmozgás mennyiségét.
Nem mozgunk eleget
Annak ellenére, hogy a testmozgás számtalan előnye köztudott, a rendszeres testmozgást gyakorlók aránya világszerte megdöbbentően alacsony. Egy 122 országban végzett nemzetközi kutatás arra jutott, hogy a felnőttek (15 év felettiek) 31.1%-a fizikailag inaktív. Ezen csoport aránya a legmagasabb Amerikában és a mediterrán térség keleti részén. Általánosságban elmondható, hogy a fizikailag inaktívak aránya egy országban annak GDP-jével arányosan nő. Az inaktivitás a kor előrehaladtával is nő, illetve a nők átlagosan kevésbé aktívak, mint a férfiak.
Sokrétű oka van annak, ha valaki nem mozog rendszeresen, az viszont egyértelmű, hogy kormányzati szinten többet kell tenni annak érdekében, hogy az embereket mozgásra ösztönözzék. A kormány ugyanakkor nem kényszerítheti állampolgárait, hogy edzőterembe vagy valamilyen sportkörbe járjanak, viszont véghezvihet olyan infrastrukturális fejlesztéseket, amik lehetővé teszik, hogy az emberek számára a mozgás könnyebben a hétköznapjaik részeivé váljanak.
“Az emberek gyakran letesznek arról, hogy heti 150 percet mozogjanak. De ha a rendszer lényege az lenne, hogy így könnyebben eljussanak A-ból B-be, az lenne a nehéz, hogy ne érjék el az ajánlott mozgás mennyiséget.” - nyilatkozta Glenn Stewart, a kutatás vezetője.
Növelni kellene a kerékpáros infrastruktúrát!
Stewart kutatása lendületet adhat annak, hogy a kormányok/önkormányzatok több pénzt fektessenek a kerékpáros infrastruktúrába és népszerűsítsék a kerékpárral való munkába járást. Ezzel ugyanis költséghatékony megoldást kapnának egy jelentős népegészségügyi problémára.
“Hallani, hogy az NHS (National Health Service, azaz a Nemzeti Egészségügyi Szolgálat) pénzügyileg minden héten túlterhelt. Az NHS költségvetésének 70%-át költi tartós betegségek kezelésére. Ezen tartós betegségek 20-40%-a csökkenthetőek, kezelhetőek mozgással. Ebből látható, hogy a fizikai aktivitás, a kerékpározás és az azzal való közlekedés nagyon jó dolgok.”
Most, hogy az elhízás már-már járványszerű méreteket ölt világszinten és meredeken emelkedik a cukorbetegek, a szív és érrendszeri betegségekben szenvedők száma, úgy tűnik, hogy a kerékpáros közlekedés fejlesztése az egyik legkézenfekvőbb megoldás ezen súlyos problémák orvoslására.
Miért nem mozgunk többet?
Ha adott a megfelelő kerékpáros infrastruktúra, mi tarthatja vissza az embereket attól, hogy az eddiginél nagyobb arányban járjanak munkába kerékpárral?
Alapvetően két dolog:
- az időjárás
- a kifáradás/megizzadás.
Az első problémára ma már jól működő megoldások vannak, hiszen a legújabb eső és szél ellen is védő bringás ruházatok megoldják ezt a kérdést, nem véletlen, hogy nálunk sokkal esősebb és szelesebb országokban is rengetegen bringáznak, lásd Anglia vagy Hollandia.
A második ellenvetésre pedig az elektromos kerékpár a tökéletes megoldás.
Sokaktól hallani, hogy szívesen járnának munkába kerékpárral, de a munkahelyük ahhoz már túl messze van, hogy kifáradás, megizzadás nélkül be tudjanak érni időben. Érthető, ha sokan nem lihegve, izzadtan akarnak megérkezni, hogy rögtön át kelljen öltözniük, amire sok helyen nincs is lehetőség. Láthatjuk, hogy a probléma forrása az, hogy túlzottan meghajtjuk magunkat.
Ebben viszont segíteni tud az elektromos kerékpár. Ugyanazt, illetve nagyobb a sebességet tudunk majd tartani, mint elektromos rásegítés nélkül, csak számunkra sokkal kevésbé megerőltető módon: nem izzadunk le és nem fáradunk ki.
Egészségünkért többet teszünk, mintha a kocsit vagy a tömegközlekedést választottuk volna és sokkal közelebb kerülünk a WHO ajánlásához, mint azok, akik nem tekernek munkába menet.
És akkor még nem is beszéltünk olyan egyéb előnyökről, mint:
- gyorsabban és kevésbé stresszesen érünk be a munkahelyünkre, hiszen nem kell a dugóban állnunk;
- olcsóbban megússzuk a közlekedést, hiszen nincs benzin költség, sem parkolási díj.
Hogy döntött, mikor kezd el egészségesebben és boldogabban élni?
Tegye meg az első lépést:
Jöjjön el hozzánk és próbálja ki bármelyik elektromos kerékpárunkat valós körülmények között ingyen!
Jelentkezzen pedelec próbára hozzánk, hogy egy szakértő kollégánk csak Önnel tudjon foglalkozni, megmutatni a különböző rendszerek kezelését és a "mester fogásokat".