Leírás és Paraméterek
A Giant a világ egyik legnagyobb kerékpárgyártója, talán nem véletlenül, hisz a név kötelez! Elektromos kerékpárokat a legtöbb mai márkához képest már rendkívül korán, 2006-tól gyártanak, aminek hála az ebike piac egyik öregjének tekinthetjük. Pedelec fronton (is) elmondható, hogy modelljeikkel egészen a közép kategóriától a csúcs kétkerekűekig bezárólag találkozhatunk. Jellemző a Giant ebike-jaira, hogy -a saját ALUXX ötvözetüknek is hála- valamivel könnyebbek, mint versenytársaik.
A Giant márka másik jellegzetessége pedelec fronton a saját fejlesztésű ebike rendszer, amivel nem sok gyártó büszkélkedhet, pláne nem ekkora volumenben és sokszínűségben. A Giant SyncDrive motorok Yamaha alapokon nyugszanak, viszon saját szoftverrel és egyedi megoldásokkal megfűszerezve. A többi részegység (akkumulátorok, kijelzők stb.) házon belül kerülnek fejlesztésre, a Giant-től megszokott és elvárható magas minőségben és tudással (náluk például évek óta van már okostelefonos összekapcsolhatóság).
A SUV / ATB (vegyes felhasználású) elektromos kerékpárokról
Egy SUV ebike jellemzően mountain bike alapokra építkezik és a montik világából ismert, hosszabb rugóutas lengéscsillapító(ka)t használ. Ennek hála a terepen jobban kezelhető lesz, mint egy hagyományos trekking vagy cross kerékpár. Erre rásegítenek a bütykösebb, terepen nagyobb tapadást adó, ballonosabb gumik is. Utóbbiak rendszerint speciális mintázattal bírnak, amin középen egy olyan futófelület található, amin aszfalton is nyugodt futást és jó tapadást eredményez. Annak érdekében, hogy igazi mindenes gép legyen egy SUV pedelec, a túrázáshoz elengedhetetlen kiegészítők sem hiányozhatnak róla: sárvédők, világítás, csomagtartó és jellemzően kényelmesebb nyergek, illetve komfortosabb testhelyzetet biztosító kormány. Egy SUV ebike pontosan olyan, mint az autós testvérei: masszívabb, jobban "elnyeli" az úthibákat és enyhébb terepen is jobban boldogul, mint klasszikus, alapvetően aszfaltos felhasználásra szánt modellek.
Giant SyncDrive Sport 2 motorról
A SyncDrive Sport 2 motor a Giant egyik legfrissebb és legmodernebb motorja. A gyártó ezt a nyomatékszenzoros középmotort ebike-jai széles palettáján használja a mountain bike-októl kezdve a SUV-okig. Nem véletlen, hogy a sportosabb, erősebb motorokat kívánó modellekben találkozunk ezzel az erőforrással, ugyanis kicsattanó erőben van a Sport 2! Csúcsnyomatéka 75Nm és ami még ennél is nagyobb szó, hogy a legnagyobb rásegítési szinten az emberi erő 400%-át tudja még leadni! Ez már egyértelműen a csúcsmotorok territóriuma (Bosch CX: 340%, Brose FIT PRO: 410%, Shimano EP8: 400%)
A csúcsmotorokat idézi az alacsony tömeg és a kompakt méret is, ahogy a motor hangolása is. Utóbbi egy dinamikus, gyorsan reagáló, kifinomult motort eredményez, amire lényegében bármilyen körülmény között számíthatunk!
Működési elv: Nyomatékszenzor
Csúcsnyomatéka: 75Nm
Legnagyobb rásegítés: 400%
Mit jelent ez? Turbo-ban a legnagyobb rásegítési szinten az emberi erő 400%-át képes leadni a motor
Rásegítési szintek: OFF, Eco, Tour, Active, Sport és Power. Illetve az említett Automata mód, amikor ezek között magától vált a rendszer.
Nominális motor teljesítmény: 250W
Elektromos rásegítés sebesség-limitje: 25 km/h
Tömege: 2,8 kg
Giant EnergyPak Smart akkumulátorról
Az EnergyPak Smart-nak a Giant legújabb és mondhatni legjobb akkumulátorát hívjuk. Ezek már vérbeli integrált, vázba rejtett akkuk. Itt ugyanis már szó szerint a vázcső belsejében kialakított bölcsőbe fogjuk az EnergyPak Smart-ot betenni. Így az ezzel szerelt prémium Giant pedelec-ek még letisztultabb, elegánsabb külsővel bírhatnak mint a “sima” EnergyPak-al szerelt testvéreik.
Minőségi, megbízható akkumulátorról beszélhetünk, ami hosszú évekig lesz hű társunk, hosszú kilométereken át.
Az EnergyPak Smart a kerékpárból ki is vehető, amennyiben kulccsal kinyitottuk az őt rögzítő zárat. Megjegyzés: elektromos montik esetében a Giant a kulcsos zár helyett imbuszkulcsos rögzítést használ, annak érdekében, hogy bizton ne okozzon kellemetlen perceket egy-egy extrém igénybevételnek kitett, a portól, sártól, víztől berohadt zár (trekking kerékpároknál ettől nem kell tartanunk, hisz ott teljesen mások a felhasználási körülmények).
Töltés szempontjából elmondható, hogy mind az ebike-on, mind külön is tölthető, köszönhetően annak, hogy a vázon egy töltő csatlakozó pont is ki lett építve (természetesen védve, letakarva).
Külön piros pont a gyártónak, hogy az EnergyPak Smart-al szerelt legtöbb (de nem az összes!) Giant ebike-ot fel lehet szerelni egy kiegészítő, 250Wh kapacitású plusz akkumulátorral arra az esetre, ha netalán kevésnek bizonyulna a gyári kapacitás egy-egy extra hosszú bringázás során.
Ennek a konkrét akkumulátornak a kapacitása 625Wh.
Giant RideControl Dash kijelzőről
Egy kimondottan friss Giant kijelzőről beszélhetünk a RideControl Dash esetében, ami valójában egy kezelőegységgel egybeépített színes kijelző. Kompakt méretének hála megjelenése nem tolakodó, maga az egység nincs útban, ezáltal nagyobb biztonságban is van, mint a nagy kijelzők, ugyanakkor a kijelző kellően informatív és jól olvasható. Mint a többi Giant kijelző, ez is összekapcsolható a Giant okostelefonos RideControl applikációjával, amin keresztül több információt is kaphatunk bringánkról, illetve finomhangolhatjuk a rásegítési szinteket is.
A kijelző átmérője 1,4”, ugyanakkor az átgondolt szoftvernek hála jól látható még menet közben is, hisz az egyes cyclocomputer funkciókat külön-külön tudja megmutatni, melyek között az információs gombbal tudunk váltani bármikor. Amit még nagyon szeretünk ebben a kijelzőben, hogy százalékosan meg tudja mutatni az akkumulátor töltöttségét, így nem kell 5 darab rovátkára hagyatkoznunk, hogy hol áll az akkunk (mint a Bosch Intuvia, vagy a Giant RideControl Ergo esetében). De emellett más olyan funkcióval is bír, amivel csak a komolyabb, nagyobb kijelzők: össze lehet párosítani például kompatibilis pulzusmérőkel, így akár a kijelzőn is nyomon tudjuk követni pulzusunkat. Mi emellett nagyon szeretjük a pedálfordulatunk kijelzését is. Utóbbi két funkció még mindig nem tekinthető gyakorinak az ebike-ok világában.
Cyclocomputer funkciók: *összes megtett táv, pillanatnyi sebesség, becsült hatótáv, túratáv, bringázással töltött idő, átlagsebesség, legnagyobb sebesség, pulzus, pedálfordulat
Akkumulátor töltöttség százalékos visszajelzése: igen
Toló támogatás: van
Kijelző átmérője: 1.4”
Színek: igen, színes kijelző
Okostelefonnal összekapcsolható: igen, Giant RideControl applikációval
Gombok száma: 6 db (rásegítés fel, rásegítés le, információs gomb, toló támogatás aktiváló, bekapcsoló gomb és világítás kapcsoló)
Gombok háttérvilágítása: nem
Tápellátás: ebike akkumulátoráról
Levehető: nem
Vízállóság: IP67 (por ellen teljes mértékben védett és vízbe merétítés ellen 1 méteres mélységig 30 percig védett)
9 sebességes Shimano Alivio láncváltóról
Az Alivio családba a Shimano legjobb, még belépő szintű váltói tartoznak. Az ebike-ok kapcsán is népszerűnek mondható az Alivio, mivel kedvező az ár-érték aránya és fenntartása is kevesebb költséggel jár, mint a nagytestvér Deore esetében. Utóbbival (mint a másik népszerű váltó családdal) összevetve elmondható, hogy az Alivio váltók áttétel tartománya (ezáltal a "mászási képessége") nem annyira széles, illetve a váltás gyorsasága és pontossága sem ér fel a Deore szintjére. Viszont itt megjegyeznénk, hogy még mindig egy jól, megbízhatóan és pontosan működő váltóról beszélünk, ami felülmúlja a Shimano belépő váltóit (pl: Acera)! Trekking és SUV felhasználásra szerintünk jó választás a 9 sebességes modern Alivio is, nem véletlen, hogy rendkívül sokféle, márkás ebike-ban találkozhatunk vele!
Ez a konkrét váltó egy montis változat (RD-M3100), ami egy, az átlagosnak mondható áttétel tartományt biztosító 11-36 fogas fogsorral van párosítva.
Tektro HD-M275 tárcsafékről
A HD-M275-el kezdődik a Tektro kimondottan mtb, azaz hegyi kerékpáros felhasználáshoz tervezett hidraulikus tárcsafék kínálata. Könnyen kezelhető és kellő fékerővel bír, így hű társunk lesz a túrázásaink során hosszú ideig. A hidraulikus működésnek hála ez a fék finomabban adagolható, mint egy mechanikus fék, így a fékezés precízebb lesz és kevésbé fárasztó a kezeknek.
Suntour XCM 34 (100mm) villáról
Az XCM a Suntour belépő mountain bike villa családja. Ennek megfelelően rugóútjuk nagyobb (ez a konkrét példány már igen tisztes, 100mm-t tud mozogni), illetve becsúszói jellemzően vastagabbak, mint a legtöbb trekking villánáé, így torziós merevségük is jobb.
Lévén, hogy ez egy acélrugós villa sok testre szabhatóságról nem beszélhetünk, ez a villa konkrétan lock-olható (kimerevíthető), illetve állítható az előfeszítés mértéke.
MIK rendszerről
A MIK gyorsrögzítős rendszerű csomagtartónak hála a kompatibilis táskákat, kosarakat lényegében csak fel kell helyeznünk a csomagtartóra és hagyni, hogy a MIK rögzítő karjai "ráharapjanak" a speciálisan kialakított dokkoló felületre a csomagtartón. A levételhez elég csak megnyomni a kioldó kart és egyszerűen leemelni táskánkat, kosarunkat.
PEDELEC RENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
motorgyártó | Giant SyncDrive |
motor elhelyezése | Középmotor |
motor | Giant SyncDrive Sport 2 |
érzékelő / szenzor | Nyomatékszenzor |
motor teljesítménye | 250 W |
maximális sebesség rásegítéssel | 25 km/h |
motor maximális nyomatéka | 75Nm |
motor legnagyobb rásegítési szintje | 400% |
akkumulátor helye | vázban rejtett (integrált) |
akkumulátor | Giant EnergyPak Smart Integrated |
akkumulátor kapacitás | 625 Wh |
akkumulátor típus | Li-ion |
akkumulátor feszültség | 36 V |
kijelző | Giant RideControl Dash színes kijelző |
okostelefonos kompatibilitás | Igen, Giant RideControl alkalmazáson keresztül |
VÁZ TULAJDONSÁGAI | |
váz típusa | Diamond (férfi) |
szín | Fekete |
felhasználási terület | Cross és SUV (aszfalt/terep vegyesen) |
teherbírás | Normál |
váz anyaga | alumínium |
LENGÉSCSILLAPÍTÁS TULAJDONSÁGAI | |
első villa | Teleszkópos, lengéscsillapított |
első lengéscsillapító / villa | Suntour XCM34, 100mm travel, Hydraulic Lockout, 15x110mm AH Axle |
rugóút (első villa) | 100mm |
lengéscsillapítás működési elve | Acélrugós villa |
hátsó lengéscsillapítás | Merev hátsó villa |
KEREKEK ÉS GUMIK TULAJDONSÁGAI | |
kerékméret | 29 |
gumi (első) | Crosscut Gravel 2, Wire Bead, Tubeless Ready (29 x 2.25 / 622-57) |
gumi (hátsó) | Crosscut Gravel 2, Wire Bead, Tubeless Ready (29 x 2.25 / 622-57) |
MEGHAJTÁS TULAJDONSÁGAI | |
váltórendszer típusa | Láncváltó (csak hátul) |
váltó | Shimano Alivio RD-M3100-9 SGS Shadow, 9 sebességes láncváltó |
fokozatok száma | 9 sebesség |
fogaskoszorú | Shimano CS-HG200 (11-36) |
váltókarok | Shimano Altus |
FÉKRENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
fékrendszer fajtája | Hidraulikus tárcsafék |
fékek | Tektro HD-M275 |
féktárcsák átmérője (első/hátsó) | 180/180 |
KÉNYELEMMEL KAPCSOLATOS ALKATRÉSZEK | |
nyereg | Selle Royal Vivo Ergo Moderate |
nyeregcső típusa | merev, alu nyeregcső |
nyeregcső | Giant 30.9mm, 2-bolt Micro Adjustable, Forged Aluminium |
KIEGÉSZÍTŐK TULAJDONSÁGAI | |
világítás | Van, ebike akkumulátoráról kapja az áramot és a kijelzőről kapcsolható |
első lámpa | Recon E HL50 StVZO |
hátsó lámpa | AXA NYX 6-12V E-bike tail light |
csomagtartó | van, MIK rendszerű gyorsrögzítős |
sárvédő | van |
EGYÉB INFORMÁCIÓK | |
Ambringa selection | Ambringa Selection tag |