1320 cég jött kiállítani 54 országból
46.300 látogató az első 4 szakmai napon (2013-ban 45.200 fő volt ugyanekkor)
21.100 látogató az egyetlen nyílt napon (2013-ban 20.400 fő volt ugyanekkor)
111 országból jöttek el a látogatók;
Csak a médiától 1852 fő tudósított a látottakról!
A Eurobike annyira nagy, hogy lehetetlen mindent végignézni. Az ember igyekszik befogadni a látnivalókat, igyekszik észrevenni az érdekesebb termékeket, az újdonságokat, de ha mindent meg akar nézni, arra nem elég még a teljes 5 nap sem. Főleg, mert miközben a kiállítói standokat járod, ezzel párhuzamosan rengeteg érdekes előadás, esemény zajlik. Csak kerékpáros divatbemutatóból van naponta 3!
Az első nap a Demo Day, mely arra kiváló, hogy hosszabb távon, akár országúton, akár hegyi terepen, akár épített tesztpályán próbálhasd ki a kerékpárokat. Ez a nap idén sajnos a közel egész napos szemerkélő eső miatt nem volt ideális, de hát egy elszánt kerékpáros esőben sem hátrál meg, nem igaz?
Én is felvettem az Endura Venturi esőkabátomat és egymás után próbálgattam a számomra legérdekesebb bringákat. Persze nem csak ezen a napon lehetett próbálni, csak a továbbiakon már nem szabadott elhagyni a kiállítás területét.
Ahogy említettem, nem akarok, illetve tudok még a töredékéről sem beszámolni a látottaknak, de pár általunk képviselt céget, érdekesebb terméket megemlítenék, melyek különösen emlékezetesek voltak:
Bionx elektromos rásegítéses rendszerek
A Bionx új D-szériás elektromos rásegítős rendszerére nagyon kíváncsi voltam. Bár nem tartozik az észrevehetetlen, rejtett megoldások közé, viszont teljesítménye, ereje, és tudása miatt igazán megfontolásra érdemes azoknak, akik egy nagy hatótávolságú, komoly rásegítési képességekkel rendelkező, lejtőn és fékezéskor kiemelkedő visszatöltési képességekkel rendelkező rendszert szeretnének. Ennek az új technológiának még jobb a hosszútávú mászóképessége, így akár az alpesi hegyekben járva sem kell tartanunk attól, hogy nem kapunk elég támogatást a rendszertől. Bár erősebb, mint a korábbi P-széria, a 250 W-ból kihozott megnövelt teljesíménye ellenére is jobb a túlterhelés védelme. (A pedelec rendszerek ugyanis túlterhelés esetén automatikusan visszaszabályoznak, és csökkentik a leadott teljesítményüket, hogy megvédjék magukat a túlmelegedés ellen. A Bionx D-szériánál ez a visszaszabályzás sokkal kisebb, így mindig elegendő teljesítmény fog a rendelkezésünkre állni ahhoz, hogy a durva emelkedőkkel is könnyedén megbirkózzunk!)
Aki viszont a kisebb, kevésbé feltűnő motorokat kedveli, azoknak továbbra is a Bionx P szériát tudjuk ajánlani, melyből ráadásul 20"-os méretű kerékbe szerelt is létezik.
Középmotorok elektromos kerékpárokhoz
Az idén sok új középmotor lépett piacra, úgyhogy ebben a kategóriában érdekes lesz a verseny. Az elmúlt években a Bosch nagyon komoly piaci pozíciót vívott ki magának, rögtön hozzáteszem, hogy nem véletlenül. De hogy mi lesz a jövőben az új modellek mellett, az komoly kérdés. A Bosch új Nyon kijelzőjének még nincs vetélytársa (például nem csak a múltból kiindulva tudja kijelezni, hogy hány km-t tehetünk még meg, hanem a gps útvonal terve alapján sokkal pontosabb előrejelzést tud adni), de más vonatkozásban az újak (Shimano, Brose, Yamaha, Continental) rendelkeznek olyan plusz tudással, mely miatt sokak számára jobb alternatívának számíthatnak. Például vagy csöndesebbek, vagy erősebbek, vagy nagyobb a hatótávjuk a nagyobb akkunak köszönhetően, vagy vázba rejtett akkuval is választhatóak stb.
A fenti képen lévő Yamaha középmotor is nagyon jó például a Haibike Sduro modellekben, de a Shimano és a Brose rendszerei különösen érdekesek, mint a Bosch legkomolyabb jövőbeli konkurensei.
Shimano Step elektromos középmotoros rendszer
A Shimano Step elektromos rásegítéses rendszerére már sok éve vártunk. Évek óta mindig kiállították a Eurobike-on is, de csak mint koncepciót, kipróbálni eddig nem lehetett. Most végre már több kerékpárban is elérhető ez a középmotor, úgyhogy megragadtam a lehetőséget, és 5 féle kerékpárban is leteszteltem, melyek között nem csak hagyományos vázas modell volt, hanem fekvőkerékpár is, az új Hase Kettwiesel.Bevallom, a Shimano Step rendszerrel vegyesek a tapasztalataim, valószínűleg túl nagyok voltak az elvárásaim. Bár tetszett, mégsem feltétlenül választanám a jelenleg a középmotorok között piacvezetőnek számító Bosch rendszerrel szemben. A kapott információk alapján könnyebb is, halkabb is, mint a Bosch elektromos rendszere, de a halkabb működést a próba során nem igazán érzékeltem. A japán gyártóhoz méltóan finoman dolgozik. Különösen jó tulajdonsága, hogy a Shimano saját elektromos váltó rendszerével együttműködik, így például kevésbé tapasztalt bringásoknak nagy előny lehet, hogy megálláskor a váltó képes automatikusan visszakapcsolni alacsonyabb fokozatba, hogy könnyebb legyen elindulni. A nejemnek például ez kifejezetten hasznos lenne, mert időnként a megállást követően jut eszébe, hogy nem váltott vissza, így viszont nehéz, térdet jobban terhelő az elindulás...
Brose elektromos középmotoros rendszer
Az autóiparból már jól ismert Brose is belépett az elektromos kerékpárok piacára. Az új Brose motor volt számomra egyértelműen a legjobb a középmotorok között, megelőzve minden más hasonló rendszert. Ez tényleg halkabb volt mint a Bosch, olyannyira, hogy egyáltalán nem lehetett hallani a Continental tömítésével ellátva. Az ereje szintén csúcsokat döntögető, ráadásul némelyik Bulls kerékpárba szerelt verziójánál az akkumulátor is rejtve van, így azok számára is tökéletes, akik nem szeretnék mutatni, hogy ebike segítségével mennek fel olyan könnyedén az emelkedőkre. Mivel nincs hangja és csak a beavatott hozzáértő szemlélő veszi észre a meghajtó rendszer miatt kicsit nagyobb középrészt, így tökéletes az eredmény. Össztelós montikba ennél nem tudok jobbat jelenleg!2015-ben egyébként még csak a Bulls és a Rotwild kapott jogot arra, hogy Brose rendszerrel szereljék a kerékpárjaikat, a többi kerékpár gyártó csak az azt követő évben bővítheti kínálatát ezzel a rendszerrel.A honlapunkra ugyan még nem kerültek fel a 2015-ös modellek, de nálunk ettől függetlenül már most is rendelhetsz Bulls kerékpárban Brose motorosat!
Bulls elektromos kerékpárok
A német gyártó csak egy részét hozta el bődületes választékának, de így is tekintélyes standdal állított ki. Kiváló elektromos kerékpárjai mellett a hagyományos bringái közül is tudtunk volna választani pár szép darabot magunknak...
A közkedvelt elektromos kerékpár modelljeik új, 2015-ös verziói továbbviszik a megszokott kiváló minőséget, de ezek mellett különösen örültem a montis kategóriájukban a Bosch motoros termékeik mellett hamarosan megjelenő Brose motorral szerelt bringáiknak, melyekről fentebb már említést tettem. A próba alapján is bátran állíthatom, hogy a hegyikerékpárosok új kedvence lehet például a Brose motoros Bulls E-stream FS Duro modell, melyről már most áradozik a nemzetközi sajtó! 490 Wh-s akkuja 22,5%-kal nagyobb kapacitású, mint a nagy Bosch rendszeré, ami a hegyi túrákon igencsak nagy előny tud lenni, ráadásul mindez a vázba integrálva, így esztétikailag is sokkal kifinimultabb, szebb kerékpárt kapunk. (A fenti képen alul és középen Bosch motoros pedelec montikat, míg legfelül egy Brose motorral szerelt, rejtett akkus Bulls mtb látható. Melyik tetszik jobban?)
A trekking, azaz túra vonalon is kapható majd Brose motorral szerelt Bulls pedelec elektromos kerékpár, ez az új Bulls Lacuba széria. Viszont akiknek a visszatöltésre is szüksége van, azoknak továbbra is a díjnyertes Bulls Lavida és a Bulls E45 modellek számítanak a legjobb választásnak túra és városi használatra!
GRACE
A különleges elektromos kerékpárokat gyártó, szintén német Grace elég sok újdonsággal fog kirukkolni jelentősen szűkebb termékkínálata ellenére. Tulajdonképpen csak a Grace Easy modellből nem mutattak új verziót, de azon is dolgoznak már a kapott háttérinformációk alapján. Teljesen megújítják a Grace One elektromos motorkerékpárjukat, mely az eddigi 1300W-os motorja helyett egy 2000W-osat kap, illetve a design finomításán túl fontos változás, hogy jövőre Pinion váltóval és Gates karbonszíjjal lesz szerelve, hogy továbbra is a Grace One legyen kategóriájának legjobbja.
Érdemes megemlíteni a Grace One Urban verzióját is, mely alacsonyabb átlépéssel vélhetően a hölgyek és a középkorúak kedvence lehet majd.
A Grace MXII pedig 2015-ben már 27,5-es kerékmérettel is kapható lesz.
A fentieken kívül természetesen az általunk forgalmazott Gepida, KTM, Hercules, Haibike, Winora, Kalkhoff, Focus, Pegasus, Crussis gyártók rengeteg újdonságáról is lehetne most beszélni, de ezekről majd máskor.
Jöjjenek inkább a fekvőkerékpárok:
Új Hase Kettwiesel
A német Hase egyik legsikeresebb terméke a Guiness díjas Hase Kettwiesel. Az új verzió, mely az idei Eurobike díját is megkapta, legfontosabb újdonsága, hogy hátsó lengéscsillapítással is ellátták, így az erdőkben, vagy a hazai hepehupás rossz utakon sem kell lemondani a kényelemről. A rendszer kiválóan működik, és Shimano Step motorral felszerelve tökéletes még tapasztalatlanabb túrázóknak is, hiszen egyesíti a fekvőkerékpárok és az elektromos kerékpárok összes előnyét, így sem a fenék-hát-nyak-tenyér fájdalmakat nem kell megtapasztalni vele, sem az emelkedők leküzdése nem okoz többé gondot egy kevésbé edzett bringásnak evvel a kiváló delta trike-kal.
HP-Velotechnik
HP-Velotechnik Gekko fx26
Korábban már beszámoltunk egy cikkben a német fekvőkerékpár gyártó legújabb, gyorsan és kicsire összecsukható háromkerekű fekvőbringájáról, a Gekko fx26-ról, melyet már nagyon vártunk. Ugyanis kevés olyan összecsukható trike kapható jelenleg, ami nagy hátsó kerékkel rendelkezik és megfizethető. Persze az utóbbi kitétellel nem mindenki értene egyet egy 2300 Eur-s fekvőkerékpár esetében, de ez mégis alacsonyabb árnak számít a minőségi gyári modellek között. (A konkurensnek számító ICE Sprint 26 például drágább valamivel, bár kicsit csinosabb és jobban felszerelt.)
Ahogy vártuk, a HP-Velotechnik megint kiváló bringát készített. A Greenmover motorral felszerelt verzióban is kipróbáltuk, tökéletes! Könnyen lehet, hogy hamarosan a boltunkban is lesz egy ilyen...
HP-Velotechnik Scorpion plus 26
A másik különleges HP-Velotechnik újdonság a Scorpion plus 26 volt, mely olyan a tadpole fekvőkerékpárok között, mint a versenyautókhoz képest egy SUV. Azaz itt sokkal magasabban van az ülés: a kompozit üléssel 43 cm magasan, de a hálós verzióban ez 57 cm is lehet! Ez két okból jó, egyrészt sokkal könnyebb beszállni-kiszállni, másrészt a forgalomban is jobban látszunk és látunk, tehát balesetvédelem szempontjából is előnyös. Kicsit féltem, hogy majd borulékony lesz, de a megnövelt első nyomtáv miatt nem volt gond vele még nagyobb sebességű kanyaroknál sem.
A pedelec motorral felszerelt kivitelnek külön érdekessége, hogy van benne hátrameneti fokozat! Ez is egy nagyon hasznos újdonság!
ICE háromkerekű fekvőkerékpárok
Bár bemutatták az elektromos meghajtással szerelt új modelljeiket is, az angolok idei legnagyobb dobása szerintem a Déli-sarkot megjárt, sőt azt a leggyorsabban elért ICE háromkerekű volt. Ezt a trike-ot ráadásul a tesztnapon ki is tudtam próbálni, ami hatalmas élmény volt számomra! Az óriási, hihetetlenül ballonos gumik ugyan csökkentették a fordulékonyságot, de ez nem jelentett különösebb gondot, ugyanis szinte akadálytalanul át lehetett vele gázolni mindenen. Úgy törtem előre a durván buckás-sziklás terepen, mintha csak egy hazai közepes minőségű aszfaltúton haladnék...
Az áttételezés is arra volt optimalizálva, hogy a legdurvább emelkedőre is legyen megfelelő fokozat. A gördülése különleges, kényelme egyedülálló volt. Megvásárolni ugyan nem lehet, csupán egyetlen darab készült belőle. Mindenesetre az ICE megmutatta vele, hogy nem ismernek lehetetlent és képesek a legdurvább igénybevételnek is megfelelő szerkezetet alkotni. Guiness rekord lett a jutalmuk!
Egyéb érdekességek, tapasztalatok, trendek:
Továbbra is az elektromos kerékpárok jelentik a kerékpár piac legdinamikusabban fejlődő ágát. Minden jelentős kerékpár gyártó standján találkozhattunk jópár új elektromos kerékpárral, alig győztük kipróbálni őket.
De az elektromos kerékpárokon kívül is könnyen észrevehető, hogy szinte mindenhová belopja magát az elektromosság, az elektronika. Az olyan kütyüktől kezdve, mint a gps, a kerékpáros kamerák, komputerek, az (akár fokozatmentes) automatikus elektronikus váltórendszereken át az útviszonyokat figyelő, és arra reagáló, a hátsó lengéscsillapítót bekeményítő vagy éppen ellágyító szabályzó rendszerekig már ott van (vagy ott lehet) az elektronika a kerékpár minden részegységében. Nincs megállás, egyre több elektronikai tudással kell megismerkedni a 21. század kerékpárszerelőinek is, ha lépést akarnak tartani a technika fejlődésével...
Egyre több "fatbike", azaz túlméretes külsőjű "mindenjáró" bringa volt a pedelec kategóriában is. Idén már fiatalabbaknak szánt, 20"-os kerékméretű verzióban is elérhető ez a konstrukció, melyet egyébként az Eurobike díjjal jutalmazott, hasonlóan a fenti képen látható, Bionx rendszerrel szerelt monstrumhoz. A fatbike-nak hazánkban nem tudom, hogy mennyire lesz egyébként keletje, de kinn komoly fantáziát láthatnak benne, ha ennyi cég fejleszt rá! Bár ha a hazai utak állapotát nézem, akkor megfontolandó lehet egy "mindenjáró"...
Nagyon sok felső kategóriás városi vagy túra felhasználású kerékpárban megjelent a Pinion váltó, mely egy 18 sebességes, hihetetlenül széles áttétel tartományú, hajtóműbe szerelt váltó. Emellett vagy ezzel együtt a karbonszíj is egyre elterjedtebb. A Grace One 2015-ös verziói is Pinion váltóval és karbonszíjjal lesznek szerelve, ahogy már említettem korábban.
A főbb trendeket képviselő termékeken kívül természetesen mindig vannak egyéb olyan érdekességek is, melyek különösen felkeltik az újdonságokra nyitott látogatók figyelmét. Olyanokra gondolok, mint a kerékbe rejtett lengéscsillapító, a légzsákos fejvédő vagy a különösen hatékony és könnyű agydinamó. De akár a pár éve titkos kedvencem, a legjobb alsóruházatot gyártó Biotex cég zseniális termékei is megérnének egy részletes ismertető anyagot, bár a Biotex ruházatról nehéz úgy írni, hogy el tudja képzelni az, aki még sose próbálta őket, mert annyira mások, annyira jók!
Ezen érdekes termékek némelyikére még külön cikk keretében vissza fogunk térni a későbbiekben.
Addig is sok kellemes őszi bringázást kívánunk a színpompás, gyönyörű októberi tájakon!