Az idei több szempontból is különleges Eurobike volt: egyrészt ez volt az utolsó, még Friedrichshafen-ben megrendezett kiállítás (jövőre Frankfurt-ban találkozunk) másrészt a tavalyi Eurobike elmaradt és erősen kérdéses volt sokáig az is, hogy mi lesz az ideivel. Ez sajnos nyomott hagyott a kiállításon, mivel sok márka nem tudta/merte magát képviselni, így a kiállító csarnokok sokkal szellősebbek voltak, mint korábban (korábban például 1.400 kiállító is volt itt, most 630-an voltak).
Ilyet se nagyon láthattunk korábban: hatalmas szabad tér, ami kényszerűen fel van töltve egy "pihenő" résszel
Azok a cégek ugyanakkor, akik eljöttek, igyekeztek a legtöbbet kihozni a helyzetből, így idén sem maradtunk azért érdekességek nélkül! Számunkra külön öröm volt, hogy márkáink közül többen is képviseltették magukat a bizonytalan helyzet ellenére is. Kinn volt például a Bulls, a Kettler és a KTM is. Az Apache bringák gyártója pedig itt mutatta be új modelljeit, melyek mostantól Levit márkanév alatt kerülnek forgalomba!
Így "festett" a Bulls hatalmas standja a 2021-es Eurobike-on
Jelen cikkben nem fogunk átfogó képet nyújtani, vagy bemutatni minden látott érdekességet, inkább csak egy kis bepillantást, mondhatni ízelítőt szeretnénk adni a 2021-es Eurobike-ról. A márkáink jövő évi kínálatára sem fogunk kitérni, mivel ezeknek külön cikkeket fogunk majd szentelni. Szerencsére lesz majd miről írni!
Ami mindenképpen említésre méltó, és talán megérdemli, hogy első helyen említsük, az a Kettler cargo ebike-ja: Eurobike Award díjat kapott a Kettler CargoLine FS800 a teherbringa kategóriában! Ez a különleges, összteleszkópos cargo pedelec ráadásul szeptember végére meg is érkezik hazánkba, és XII. kerületi boltunkban megtekinthető lesz! (Utólagos frissítés: már meg is jött!)
Kettler Cargoline FS800 Eurobike Award díjas teher pedelec összteleszkópos vázzal, és egyedi kormányművel, aminek hála stabilabb, mint társai
Ha már a Kettler gépe révén a cargo bringákra terelődött a szó, nem lehetett nem észrevenni, hogy mekkora hangsúlyt kaptak a teherszállításra specializálódott pedelec-ek! Az óriási választékban felvonultatott, nagyon sokféle cargo modell között számtalan gyártó mutatta be saját modelljeit. Volt itt minden a gyerekek vagy éppen felnőttek szállítására alkalmas cargo modellektől a különféle formájú és méretű teherszállító pedelec bringákon át, a fagylaltos- vagy éppen büfé-cargokon keresztül az akár 300 kg terhet is szállítani képes, elöl két autókeréken, hátul pedig bringás keréken gördülő kerékpár-monstrumig. Szinte minden teherszállító járműnek láthattuk a kerékpáros megfelelőjét. Jól láthatóan a nyugati országokban egy erősen felfutóban lévő piac ez. Nem véletlen, hisz az elektromos rásegítésnek hála immáron ezek a "monstrumok" is könnyen tekerhetőek, így sokszor még jobban ki tudja váltani az autót hatalmas rakterének hála, mint egy klasszikus pedelec! Az egyik dán gyártó, a Johansson standján láttuk például az igai "overkill" cargo-t, ami egyszerre tudott gyerekeket szállítani, árut és még egy utánfutót is húzott maga után.
Ez lenne a Johansson féle "vonat": legyen szó áruról vagy gyerek szállításról, számíthatunk rá. Részünkről ez már a túlzás kategóriába kezd hajlani.
Még mindig a trendeknél maradva elmondható, hogy a másik feltörekvő vonal a stílus, vagy lifestyle gépek nagyobb térnyerése. (Bár talán azért is voltak most szembetűnőbbek, mert míg a nagy, ismert gyártók közül sokan elmaradtak a kiállításról, ezek a kisebb, specialista gyártók kevésbé hagyták ki az Eurobike adta megjelenési lehetőséget.) A lifestyle modelleket nem praktikumuk vagy tekerhetőségük és kerékpározási élményük miatt fogjuk szeretni, itt a lényeg a kinézeten van! Tekintsük őket egyfajta divatos urbánus közlekedési eszköznek. Valahol a motorok és a pedelec bringák között foglalnak helyet, miközben se valódi motorozásra, se valódi kerékpározásra nem igazán alkalmasak...
Erre remek példa az amerikai Super73, ami az öreg kontinenst is meg szeretné hódítani. Hogy milyen sikerrel, azt majd a jövő eldönti, mindenesetre mi nem voltunk tőle elbűvölve. Kerékpárként ugyanis nem igazán lehetett értelmezni. Eleve nincs ülésmagasság állítás, így a 175cm-es magasságommal nem tudtam majdnem egyenes lábbal pedálozni, és ezt az se tudta velem feledtetni, hogy közben bizonyosan nagyon vagányul nézhettem ki. ;-)
Erősen érződött ezen a bringán, hogy égetően hiányzik róla az EU-s szabályozás miatt eltávolított gázkar....
Egy egyedi festésű Super73 Z, kétségkívül vagány, de egy "klasszikus" trekking pedelec ezerszer hasznosabb
Ez a vonal ugyanakkor az európai gyártók figyelmét is megragadta, hisz a németországi RUFF Bosch motorral szerel hasonló, illetve még vadabb ebike-okat. Erre remek példa a Paul Teutul Jr.-al (jópár éve ismerhettük meg az Amcsi motorok Discovery-n futó sorozatában) közösen tervezett PJD Ruffian.
A PJD Ruffian, Paul Teutul és a RUFF közös gyermeke, a Bosch CX motoros lifestlye ebike
És akkor végre elérkeztünk a hasznosabb újdonságokhoz, mint például a Bosch új termékei! A német gyártó a 0. napon, egy online sajtótájékoztatón mutatta be legújabb pedelec rendszerét, a Smart System-et, aminek itt egy külön cikket is szenteltünk. Az új rendszerrel a lényeg az okos funkciókon lesz, új okostelefonos applikációval is előrukkol a Bosch, illetve a rendszert úgy tervezték meg, hogy a jövőben tovább "okosítható" legyen. Amit jelenleg kapnak majd a Smart System-et választók, az egy, a korábbiaknál nagyobb, 750Wh-s akkumulátor és új kijelzők. A motor alapvetően marad a 2020-ban bemutatkozott 4. generációs CX (85Nm, 340%-es max rásegítés), viszont például más csatlakozókkal.
Az új, Bosch Smart System, vele 2022-es ebike-okban találkozhatunk és a jelenleg is kapható rendszerekkel párhuzamosan fog létezni.
Hogy azért ejtsünk pár szót a márkáink újdonságairól is, mielőtt elkészülünk a részletes bemutató cikkekkel, van, illetve lesz újdonság a Bulls háza táján a pedelec modelleken kívül is. A Bulls rendszerfejlesztői a Brose és a Panasonic motorjait beolvasztják a saját rendszerükbe, a FIT System-be. A motorok fizikailag maradnak a megszokott erőforrások, viszont akkumulátorból már 925Wh-t is választhatunk, illetve új kijelzőkkel és okostelefonos app-pal készül a gyártó.
Az új FIT rendszerű kijelző a dokkolt okostelefonnal és a rajta futó app-al. Lesz a montisok számára egy kisebb, színes kijelző is!
Elektromotor fronton még egy újdonságot említenénk meg, ez pedig a Vinka E30-as motorja. Ezzel az erőforrással a Levit (ami az Apache új márkaneve) bizonyos elektromos mountain bike-jaiban fogunk találkozni. Az új motor nem csak, hogy erőben pariban van a nagynevű versenytársakkal, de egy téren le is hagyja őket: az egyedi kuplung rendszernek hála, még könnyebb lesz 25 km/h felett, vagy kikapcsolt rásegítés mellett tekerni! Ezt ki is próbáltuk ott a kiállításon, valóban ennek a motornak volt a legkönnyebb a tengelyét kézzel megpörgetni, ami különösen azoknak lesz előnyös, akik nem mindig elektromos rásegítés igénybevételével tekernek.
Az új Vinka E30-as motor, 2022-től a Levit Vinka motoros mountain bike-jaiban találkozhatunk majd vele
A kiálításon megjelent Bulls, Pegasus, Kettler, KTM és a Levit 2022-es elektromos kerékpárjairól (ahogy az elmúlt évben is) folyamatosan teszünk fel videókat Youtube csatornánkra. Ha nem szeretne róla lemaradni, iratkozzon fel!
Természetesen a fentieken felül voltak még bőven érdekességek (300kg-ig terhelhető, ráadásul össztelós, sőt komfortvázas pedelec bringa, gyors technológiával, konkrétan fröccsöntéssel gyártható kompozit kerékpárváz, elektromos rásegítéses hydrofoil vizibringa, pedelec hószán, stb), melyeket egy képgalériába gyűjtöttük össze (ha nem működne a képpörgető, az albumot megtalálja ide kattintva is a Flickr felületén)
Kellemes nézelődést!