Nézzük a fontosabb félreértéseket vagy megválaszolásra érdemesebb reakciókat egyenként:
(A kérdéseket a hozzászólások és levelek alapján szedtük össze.)
1, Miért furcsálltuk, hogy a Bulls Greenmover rendszere hosszabb távot teljesített, mint a Bosch rendszere?
AMbringa válasza:
Csupán azért, mert az internetes oldalakon, az adatlapokban a gyártók és a kereskedők jellemzően egyetlen hatótáv adatot adnak meg. Ebben pedig a Bulls Greenmover E45-re 100 km-t adnak meg gyárilag, míg a Bosch speed verziójára 120 km-t, pedig a teszt alapján a Greenmover E45 sokkal nagyobb hatótávval rendelkezik. Sokan a gyárilag megadott hatótáv alapján választanak, viszont a teszt bebizonyította, hogy attól még, hogy az egyik elektromos kerékpárnak nagyobb hatótáv van megadva, mint egy másiknak, még előfordulhat, hogy ugyanolyan felhasználás mellett egy másik elektromos kerékpárral (jelen esetben a Bulls-szal) sokkal messzebbre jutunk. Ezért javasoltuk, hogy ne a hatótávot, hanem az akkumulátor Wh-ban megadott kapacitását (ami ha nincs megadva, akkor kiszámíthatjuk, ha az Ah-ban megadott akkumulátor adatát összeszorozzuk a rendszer feszültség adatával, ami Volt-ban (V) van megadva) hasonlítjuk össze, ez ugyanis jobban közelít a valósághoz. Ha ezt nézzük, érthető, hogy miért tudtunk jóval messzebbre jutni a Bulls Greenmover rendszerrel, mint a Bosch-sal.
2, Miért merünk összehasonlítani egy visszatöltésre képes rendszert (pl Bionx, Greenmover) és egy visszatöltésre képtelen elektromos rendszert (pl Bosch)!
AMbringa válasza:
Miért ne hasonlíthatnánk össze? Értem, hogy ez hátrányos a visszatöltésre nem képes rendszerek számára, de ha az ember elmegy bringázni egy elektromos kerékpárral, akkor mégiscsak az érdekli, hogy mennyire messze fog tudni jutni, nem? (Ugyanezért érdeklődik mindenki, hogy mennyire hatékony a visszatöltés.)
Amikor az emelkedőre feljutva merítjük az akkumulátort, de lefelé nem tudunk visszanyerni a felhasznált energiából valamennyit, akkor az érthetően rövidebb hatótávot fog eredményezni ugyanolyan akku esetén, mintha lefelé a generatív módba kapcsolva haladnánk.
Ettől függetlenül természetesen lehetne úgy is végezni ezt a tesztet, hogy lefelé mégse töltünk, de akkor meg pont az lenne a probléma, hogy nem használtuk ki azt a tudást, amit az egyik elektromos kerékpárnál megfizettünk pedig a valódi végfelhasználó nyilván használna is. Ezért döntöttünk úgy, hogy mindkét elektromos kerékpárnak a maximális tudását hasonlítjuk össze.
3, Miért mentünk nagy rásegítési fokozatban? (Többen megjegyezték, hogy többet tudnak megtenni vele, mint amit mi megtettünk.)
AMbringa válasza:
Valóban többet is meg lehet tenni a Bosch rendszerével, mint amennyit mi mértünk, de akkor kevesebb rásegítést veszünk igénybe. Nagyon egyszerű az ok, amiért mi nagy rásegítési fokozatot választottunk. Mik voltak ezek az okok?
Egyrészt nem az volt a kérdés, hogy mennyit tudunk menni maximálisan ezekkel az elektromos kerékpárokkal, hanem éppen az, hogy egy komolyabb felhasználás mellett mit tudnak valójában. A különbségre voltunk kíváncsiak, nem az elérhető hatótávra, így ez a mód tökéletesen alkalmas volt arra, hogy összehasonlítást végezzünk, ráadásul a lehető legrövidebb idő alatt.
Másrészt a fekvőkerékpárok után egyetlen nyereg és egyetlen hagyományos kerékpár sem elég kényelmes számomra ahhoz, hogy többszáz km-t menjek vele egyhuzamban anélkül, hogy ne vágynék a rekumbensek (fekvőkerékpárok) kényelmére. Ha megnézzük a Bulls Greenmover E45 speed pedelec tudását, akkor elképzelhető, hogy a Balatont megkerülhettem volna vele kis fokozatban, azt viszont inkább fekvőbringával teszem!
4, Nem felesleges nagy rásegítésben tesztelni az elektromos kerékpárokat, van aki így használja?
AMbringa válasza:
Sokan vannak, akik kihasználják a legnagyobb rásegítési fokozatot, főleg emelkedőkön. Gyakran akkor állítanak be kisebb fokozatot, amikor például alulméretezett az akku, és nem elegendő a megcélzott távra. Ilyenkor spórolósabbra veszik az elektromos kerékpár felhasználók a dolgot és igyekeznek a kritikus emelkedőkre tartalékolni. Megjegyzem ez is könnyebb a visszatöltésre képes rendszereknél, hiszen ott akár síkon, akár lejtőn lehetőségem van előre dolgozni, hogy legyen még energia az utolsó emelkedőkre is!
5, Elfogultak lennénk a Bulls Greenmover rendszerével a Bosch rendszeréhez képest? Mi a véleményünk a Bosch rendszeréről?
AMbringa válasza:
A lehetőségeinkhez képest igyekeztünk elfogulatlanul végezni a teszteket. Nem állítjuk, hogy mindenben tökéletesen objektív elektromos kerékpár hatótáv tesztet sikerült végezni, de ezt írtuk is. A Bosch rendszerét nem akartuk lehúzni, egyszerűen a Bulls Greenmover E45 hatótávjához képest a Bosch jelentősen kevesebbet produkált. Ettől még a Bosch rendszerét nagyon jónak tartjuk, és bátran ajánljuk mindenkinek, hiszen vannak nagyon jó tulajdonságai. Montis célra például a kis tömeg és a jó súlyeloszlás miatt kifejezetten jó választás. Viszont tény, hogy az eddigi csúcs számunkra a Bulls Greenmover E45, és mint referencia ponthoz, ehhez hasonlítunk mindent. Ez elfogultság az lenne?
Végül egy érdekes felvetést is kaptunk egy elektromos kerékpár forgalmazótól, ami mellett nehéz elmenni szótlanul:
" A Bosch kínosan ügyel, hogy a megfelelő hatótávolságot tüntesse fel az adatlapjain - más kérdés, hogy vannak olyan kereskedők, akik nem magyarázzák el az ügyfeleknek, hogyan kell az általad becsatolt hatótáv táblázatot értelmezni."
AMbringa válasza:
Ahogy fentebb már említettük is, a fő gond éppen itt van, egyetértünk. A Bosch ugyan tényleg korrekten megadja, hogy milyen felhasználás mellett kb mi várható a rendszerétől, viszont a katalógusok és a forgalmazók jellemzően csak a legnagyobb elérhető hatótávot adják meg. És ez így sajnos félrevezető, hiszen nincs helyette egy olyan hatótáv adat, mely ugyanolyan feltételek mellett lenne egy független intézet által hitelesítve. Mi egy ilyen hitelesített hatótávot biztos feltüntetnénk, ha lenne.
Végeredményben valószínűnek látszik, hogy mindebben nem a Bosch a ludas, hanem a kerékpár gyártók és forgalmazók.
Egyelőre mi sem vagyunk ebben tökéletesek, hiszen mi is többnyire a gyártó maximális hatótávját adjuk meg, mivel nem áll rendelkezésre más. Megjegyzem külön érdekes, hogy pont az idézett véleményt elküldő forgalmazó honlapján találtunk egy ennél is érdekesebb megoldást: ott szerepel egy "Hatótávolság minimum" a "Hatótávolság maximum" mellett, viszont a két adat megegyezik nála...
Ez jobb? Szerintem az elgondolás egyébként jó, csak a minimum érték megadása hibás. *
* A jelzett forgalmazó gyorsan reagált, és a következő megjegyzést küldte számunkra:
Köszönjük, hogy bemutattátok az adattáblánkat a cikkben. Csak, hogy tisztába tegyük: a kerékpárjaink egy részét többféle akkuval lehet megvásárolni. A fenti hatótávolság minimum az adott kerékpár legkisebb rendelhető méretű akksijával megtehető gyári katalógusadat, a legnagyobb pedig értelemszerűen a legnagyobb akksira vonatkozó adat. Ha csak egyféle akksival rendelhető, akkor a két szám megegyezik. A hatótávról még annyit, hogy a mi vásárlóink nem katalógusadatok alapján hozzák meg a döntésüket, hanem kibérelik az adott motorral szerelt bemutató kerékpárjainkat, és a valódi, a saját felhasználási móduknak megfelelő teszteredmény alapján döntenek. Ez az egyetlen, ami számít! ;-)
Köszönöm a magyarázatot. Bevallom erre az értelmezésre én nem gondoltam. Személy szerint jobbnak tartanám, ha a Hatótávolság minimumnál a gyártó által meghatározott minimum hatótáv lenne feltüntetve, ami ennél a Bosch rendszernél 40 km, de nem gondolkodunk egyformán...
Avval viszont tökéletesen egyetértek, hogy valóban az a legtisztább, ha a potenciális vevő kibérli és a saját felhasználási módjának megfelelően teszteli le a hatótávot.