Ebike újdonságok 2023-ra: mivel készül a Bosch, Shimano és Bafang?

Ebike újdonságok 2023-ra:  mivel készül a Bosch, Shimano és Bafang?

 

Az Eurobike kiállításon az ebike rendszerek nagyjai megmutatták, hogy mivel tervezik magukhoz csábítani a vevőket 2023-ban (is). A Bosch folytatja a 2020-ban megkezdett 'Smart System' bővítését, a Shimano új motort és automata láncváltót, a Bafang kiváló ár-érték arányú 95Nm-es erőművet, míg a FIT még több okos kiegészítőt vitt a kiállításra. Jól hangzik? Olvassa el cikkünket!

 

 

 

Hasonlóan a tavalyi évhez, idén is debütáltak új Bosch motorok és kijelzők az Eurobike-on, idén azonban jóval nagyobb számban.

2023-tól ugyanis bővül az idei évben piacra dobott SmartSystem (magáról a Smart Sytem-ről itt tudhat meg többet) ugyanis a Performance Line, Cargo Line és Performance Line Seed motorok megújulva csatlakoznak majd az új generációhoz.

 

Az új, Smart System-es Bosch Performance Line BES3

 

Kedvencünk ebből a trióból az új Performance Line, amit erősebbé tettek (75Nm lett az új csúcsnyomaték a korábbi 65Nm-ről), miközben -elvileg- továbbra is egy kimondottan halk motor marad. Akárcsak a mostani Performance Line, ez is remek választás lesz trekking ebike-okhoz, immáron teljesen felkészítve a smart funkciókban dúskáló jövőre!

Kijelzők terén több újdonságot is kapunk, kizárólag a Smart System-hez. Nézzük először azt, amivel a leggyakrabban fogunk találkozni: ő az új Intuvia 100.

 

Az új Intuvia 100 kijelző egy Bosch Led Remote kezelőegység társaságában

 

Ezt kimondottan a trekking, illetve city pedelec-ekhez tervezte a Bosch és az immáron 9 éve piacra dobott eredeti Intuvia kijelző szellemi útodja. Az új egység a kijelző méretét tekintve megegyezik az eredetivel, de a Bosch az átmenetet a régi és az új Intuvia között igyekezett még ennél is jobban "zökkenőmentessé" tenni, ezért az Intuvia 100 kijelzőjén az infók elrendezése megegyezik elődjénél látottakkal. Külön öröm, hogy immáron itt is láthatjuk majd százalékosan az elektromos kerékpár akkumulátorának töltöttségét.

Az Intuvia 100 természetesen egy teljesen vezeték nélküli smart kijelző, így a kormány még letisztultabb kinézetet kap. Ha nincs vezeték, hogy kap áramot? Az egész egységet egy beépített akkumulátor táplálja, ami a Bosch elmondása szerint átlagosan 2 évig fogja bírni szuflával, ezt követően könnyedén ki tudjuk majd cserélni egy új akkura és újabb gondtalan 2 évre.

Az Intuvia 100 ténylegesen "csak" egy kijelző, az információk megjelenítése a feladata, azaz elődjével ellentétben nem tartozik hozzá kezelőegység. Használatához szükség lesz egy LED Remote-ra vagy a következő bekezdésekben ismertetésre kerülő kezelőegységek egyikére.

No, de mit kapnak az e-mtb-k szerelmesei?

 

Rendkívül letisztult látvánnyal jutalmazzák meg az e-mtb tulajdonsosokat az új kijelzők/kezelőegységek

 

Ők, illetve elektromos mountain bike-jaik két új kezelőegységgel is számolhatnak. Kezdjük a komolyabb darabbal, ami önmagában is elegendő a Bosch rendszer kezeléséhez! Ez a System Controller, ami egy fejcsőbe integrált kezelőegység 2 gombbal és a Led Remote-nál megszokott led-es visszajelzőkkel, amik mutatják az akku töltöttségét, illetve a kiválasztott rásegítési szintet. A System Controller használatához speciális váz szükséges, így ezt utólagosan nem tudjuk e-montinkra felszerelni.

 

Az új System Controller-t nem tudjuk majd bármilyen váz felső csövére felcsavarozni, a kijelzőhöz dedikáltan tervezett vázra lesz szükség. A 2023-as Bulls Sonic bringák például ilyenek lesznek!

 

Cserébe viszont itt kapjuk a legletisztultabb kinézetű kormányt! A Bosch elmondása alapján régóta ostromolták őket a felhasználók, hogy dobjanak piacra egy ilyen jellegű kezelőegységet és most végre "beadták a derekukat". 

A másik újdonság a Mini Remote névre hallgat. Ezt a System Controller társának fejlesztette ki a Bosch és a neve nem véletlen: ez ténylegesen egy aprócska, vezeték nélküli távirányító 3 darab gombbal. Diszkréten bújik meg a markolat mellett és ennek hála a System Controller-es ebike-ünk kezeléséhez nem kötelező levenni kezünket a kormányról, ezzel kockáztatva egy esetleges esést.

 

Az aprócska Mini Remote rendkívül kompakt. Nem lennénk meglepve, ha pár képpel feljebb a narancssárga e-mtb-n az olvasók többségének fel sem tűnt volna!

 

Az akkumulátorokat sem kerülte el a változás szele. A Smart System generáció eddig csak egyféle, 750Wh-s vázba rejtett akkuval volt elérhető, ez változik jövőre és már 500 vagy 625Wh-s PowerTube-ot is választhatunk. Így kedvezőbb áron és alacsonyabb tömeggel tudhatunk magunkénak egy Smart System-es Bosch ebike-ot.

 

Az új akkumulátorok a Bosch Smart System-hez. Balra a váz belsejébe rejtett PowerTube, míg jobbra a vázra szerelt PowerPack.

 

A Smart System ezen kívül kap új, külső, vázra szerelt akkukat (PowerPack) is 545 vagy 725Wh kapacitással.

Az idei év vége felé pedig kapható lesz a lényegében az összes Bosch Smart System rendszerű ebike-al kompatibilis Connect Module, ami egy riasztó és egy nyomkövető egybeépítve és a motorhoz csatlakoztatva. 

Az említett Bosch újdonságokról videónkban is beszéltünk:

 

 

Ha szimpatikus a Bosch Smart System rendszere és nem szeretne 2023-ig várni, javasoljuk, hogy nézzen szét most elérhető Smart System-es ebike modelljeink között.

 

 

 

 

A Shimano sem ült a babérjain az elmúlt években, ennek ékes bizonyítéka volt a japán gyártó standján látott sok újdonság. Mivel ebben a cikkben most csak a pedelec rendszerekre fókuszálunk, a Shimano automata móddal felvértezett elektronikus láncváltójáról egy másik írásban foglalkozunk majd.

 

A ráncfelvarrt Shimano EP801 és az új Shimano EP6 ebike motor

 

Nézzük is a motorokat! Az eddigi csúcs motor, az EP8 kap egy kis ráncfelvarrást új csatlakozók képében, hogy felkészüljön a “smart funkciókra”. Emellett a 85Nm-es csúcsnyomatékát szélesebb pedálfordulat tartományban tudja leadni. A frissített motor neve EP801 lesz.

 

Shimano EP6 az új motor, ami kiváló választás lesz az ár-érték arányt előtérbe helyező e-montikhoz. Szerencsére motorerő terén nem szükséges áldozatot hozunk majd a csúcsmotorhoz képest

 

A japánok megjelentek ugyanakkor egy teljesen új motorral is, az EP6-al. A most ismert adatok alapján nekünk nagyon tetszik az új motor, amit egy olcsóbb EP8 alternatívának szán a japán gyártó. Ez is 85Nm-es csúcsnyomatékkal bír, mint nagytestvére, azaz erőnek nem leszünk híján itt sem. Emellett az EP6 is készen áll a leendő “smart funkciókra”. Méretét tekintve ez is egy kicsi, kompakt motor. Ahol kikap az EP8-tól az a súlya: 300 grammal nehezebb a kistesó (így lesz 3kg), mivel annak alumíniumból lesz a háza, míg az EP8 esetében magnéziumot használ a Shimano.

 

 

 

 

A világ egyik legnagyobb ebike motorgyártója, a Bafang is ott volt természetesen az Eurobike-on egy szép nagy standdal, ahol többféle agymotorral és középmotorral és azok kiegészítőivel találkozhatott a közönség. Számunkra 2 motor volt igazán érdekes a gyártó felhozatalából.

 

Bafang M510 az erőmű: 95Nm csúcsnyomatékával remek választás lesz mountain bike-okba!

 

Az M510-es, ami a kínaik legerősebb, lényegében csúcsmotorja. Ezt az új, természetesen nyomatékszenzoros középmotort kimondottan az elektromos montikba szánja a Bafang, nem véletlen, hogy a kiállításon is egy e-mtb-ben csodálhattuk meg. Csúcsnyomatéka 95Nm és tömege is egészen alacsony, mindössze 2.9kg (ezzel például egy 100grammal könnyebb, mint az imént említett 85Nm-es Shimnao EP6 motor).

 

Bafang M820: a "diétás" motor, kis tömeg, ugyanakkor még mindig bőséges erő

 

Azokra is gondolt a Bafang, akiknek nagyon húsba vágó a plusz tömeg, ugyanakkor egy extra kis tömegű motor erejét keveslik. Nekik az M820-at ajánlja a gyártó. Itt a motor alatt rendkívül kedvező értéket, 2.3kg-t mutat a képzeletbeli mérleg és erőnek sincsen híján, hiszen csúcsnyomatéka 75Nm.

 

 

A FIT rendszer szélesebb körben  2022-ben debütált a Bulls elektromos kerékpárokban és egy új, “okos funkciókkal” tarkított rendszert takar. 

Ilyen például az okostelefonos összekapcsolhatóság, ami lassan “kötelező elem”. De ezen felül okostelefon nélkül, pusztán a bringát használva láthatjuk annak kijelzőjén az adott emelkedő/leejtő dőlésszögét vagy például az éppen aktuális tengerszint feletti magasságunkat. Csak, hogy pár egyedi funkciót említsünk.

 

A hamarosan debütáló újdonságok már -nem meglepően- megkapták bolti csomagolásukat is.

 

Heteken belül tervez a cég piacra dobni két olyan dolgot is, amivel megelőzik a Bosch-t: egy külön megvásárolhat GPS nyomkövetőt, ami lopás esetén segít visszaszerezni a FIT rendszerű kerékpárunkat .

A FIT guminyomás ellenőrző rendszere: balra a kijelzőn láthatjuk az egyes kerekekben uralkodó nyomást, míg jobbra a szelepsapkára "húzott" mérőt.

 

Illetve egy keréknyomás ellenőrző rendszert. Ezt csak rá kell csavaroznunk FIT-es ebike-unk szelepére, egyszerűen párosítani a FIT rendszerrel és onnantól a pedelec kijelzőjén tudjuk ellenőrizni gumijaink nyomását!

Ez utóbbi két kiegészítő ráadásul nem csak a 2023-as modellekkel lesz kompatibilis, hanem minden FIT 2.0-ás rendszerű pedelec-el (ilyen az általunk forgalmazott összes FIT rendszerű Bulls ebike).

 

Ha a jövő helyett a jelen elektromos kerékpárjai érdeklik, jelenlegi pedelec kínálatunkat ide kattintva megtalálja.