Dinamó nélkül a sötétben

Dinamó nélkül a sötétben
Dinamó nélkül a sötétbenA napokban egy szégyenletes eset történt velem. Mondhatni akasztották a hóhért...
Annak ellenére, hogy mi vagyunk a világ két legjobb dinamó márkájának importőrei (ez a két dinamó márka a SON és az SP), vasárnapi bringatúrám alkalmával világítás nélkül találtam magam kb 20 km-re az otthonomtól. A túrára ugyan feltettem a tesztbringára 3 féle hátsó lámpát, de előre csak az eddig jól bevált, 5-6 éves akkus lámpámat raktam. Mivel ez elvileg 50 órát tud normál fokozaton, vagy 10 órát nagy fényerőn, így bár nem töltöttem fel előtte, de bíztam benne, hogy gond nélkül hazahoz, hiszen az utolsó töltés óta még csak kb 4 óra használat volt benne. Amire viszont nem számítottam, hogy mivel ezt a lámpát már használom jópár éve, és a nulla fok közeli hőmérséklet is rövidíti az akku használhatóságát, így Kisorosziból visszafelé Tahitótfaluban kihunyt az első fényem, ott maradtam első világítás nélkül!
Te mit csinálnál/csinálsz ilyen esetben?
 
 
Három lehetőségem volt:
1, Telefonálok a családomnak, hogy jöjjön értem vagy hozzon egy lámpát.
2, Folytatom a túrát a kivilágított 11-es úton.
3, Lekanyarodok a bringaútra és ott bujkálok a rend éber őrei elől a sötétben...
Az elsőt elvetettem, mondván meg tudom én ezt oldani!
A második esetében a balesetveszélyen túl a bírság kérdése is erősen felvetődött volna, hiszen a Budakalászig hátralévő kb 20 km-en általában találkozni lehet rendőrökkel.
Rövid gondolkodás után a kerékpárutat választottam, bár az első teljesen sötét résznél némileg elbizonytalanodtam, mivel semmit sem láttam az útból. Előkaptam hát a mobil telefonomat és bekapcsoltam a lámpáját, azzal világítva meg az előttem lévő pár métert. Már csak attól tartottam, hogy ki fog-e tartani hazáig a telefon akkuja, hiszen ha az is lemerül, akkor még segélykérő telefonra sem lesz lehetőségem...
Nem véletlen, hogy Németországban minden városi és trekking kerékpárnak kötelező alkatrésze a dinamó! Egy dinamóval ugyanis nem érhet bennünket ilyen kellemetlen meglepetés, hogy idő előtt lemerül lámpánk áramforrása.
 
Útközben arra jutottam, hogy ez egy intő jel arra, hogy hosszas tervezgetés-gondolkozás után végre magam is felszerelkezzek egy agydinamóval. (Eddig ugyanis a saját bringáimon mindig elemes vagy akkus lámpákat használtam, agydinamókat csak tesztbringákon próbáltam.)
SON és SP dinamó tesztelése
Ez a kép még az induláskor, világosban készült, 
egy 5 éves Bionx-et teszteltem egy Azub Minibe szerelve...
 
Szerencsére gond nélkül hazajutottam, de közben megszületett a döntés, lesz agydinamóm
Hasonló kellemetlen helyzetbe többé nem szeretnék kerülni!
 
 
A kérdés már csak az, hogy melyik márkát válasszam, hiszen mind a SON, mind az SP a világ legjobbjának számít a kerékpár dinamók között, ráadásul mindkettőt mi forgalmazzuk Magyarországon. Gördülési ellenállásuk csak töredéke, mint egy kerékoldalhoz dönthető dörzsdinamónak, sőt még egy Shimano agydinamóhoz képest is nagyságrendekkel kisebb energiát vesz el a hajtásból. A mérések tanulsága szerint nagyjából olyan könnyen gördülnek, mint egy közepes kategóriájú normál agy, viszont a SON és az SP dinamók közben még elegendő áramot szolgáltatnak egy első és egy hátsó lámpa működéséhez! 
Ezt gyakran nem is tudják elképzelni azok, akik komoly fékezőerőként gondolnak a dinamókra. Ebben a negatív tapasztalatban gyakran valóban van igazság az egyszerűbb dinamók (főleg a dörzsdinamók) vonatkozásában, viszont egy minőségi agydinamó esetében ez a probléma manapság már nem áll fenn. A laboratóriumi mérések mellett világszerte sokezer komoly bringás pozitív tapasztalata igazolja a SON és az SP dinamók kiválóságát, azt, hogy szinte észrevehetetlenül is lehet áramot szolgáltatni a lámpák számára!
 
További előnyük, hogy míg más dinamók működés közben rezgő érzést közvetítenek a villán keresztül a kormány felé, ami hosszabb távon bizony kellemetlen, addig a SON és az SP dinamók ebben is észrevehetetlenül teszik a dolgukat. 
Érdemes azt is figyelembe venni, hogy egy dinamó használatával megspórolható az elemek költsége, illetve megkapja az ember a szabadságot is az állandó töltési feladatoktól
Bármikor-bárhol-bármennyi ideig használható egy agydinamó, úgyhogy nem véletlenül használják világszerte a komoly kerékpáros túrázók!
 
 
Nézzük akkor a lehetőségeket:
SON dinamó kínálat egy része webshopunkban
SON kínálat egy része a Eurobike-on

SON agydinamók

A SON német márka, sokak szerint a világ legjobbja ezen a területen. Nem csak kicsi a gördülési ellenállása, tehát nagyon könnyen gördül, de még mindehhez a súlya is nagyon kedvező, ami részben annak is köszönhető, hogy kisebb, mint az olcsóbb dinamók. Műszakilag tökéletes, esztétikailag példamutató. Egyedül az ára szokta időnként elbizonytalanítani a potenciális vevőket, de hát a csúcskategória sose olcsó, azt nem tudja mindenki megfizetni...
A leglátványosabban talán az a videó mutatja meg a tudását, amikor egy kiállításon egyszerre lendítettem be egy SON és egy Shimano agydinamóval szerelt kereket. A Shimanós kerék (pedig ugye ez a japán gyártó elég nagy névnek számít ebben az iparágban) már rég megállt, mikor az SP-vel szerelt kerék még mindig forgott!
A SON kínálatában sokféle dinamó szerepel, minden méretű kerékbe, sőt még féloldalas felfogású, például tadpole trájkok első kerekébe szerelhető modelljük is van. Utóbbival például egyedülállóak.
SP dinamók alacsonyabb áron
 

SP agydinamók

Az SP dinamók akár tekinthetőek a tajvani SON dinamóknak, hiszen műszaki minőségüket, tudásukat tekintve nagyjából azonos szinten vannak, a különbségek minimálisak. Komoly vetélytársa is egymásnak a két cég, de szerencsére ez a verseny csak segíti őket abban, hogy a folyamatos tökéletesítésnek köszönhetően kiemelkedjenek a többi dinamó közül. Az SP minőségét talán semmi sem bizonyítja jobban, mint hogy azok a német kerékpár gyártók, akik általában jelentős előnyben részesítik a hazai alkatrész gyártókat, mikor alkatrészeket választanak, gyakran a SON helyett SP dinamóval szerelik a kerékpárjaikat!
Ez persze valószínűleg annak is köszönhető, hogy az SP dinamók ára a távolkeleti gyártás miatt kedvezőbb, nem is kevéssel...
 

Hogyan válassz dinamót a kerékpárodhoz? 

Ezeket kell tudnod a megfelelő választáshoz:
1, Kerékméret
2, Küllők száma
3, Fék típusa (normál tárcsafék, centerlockos tárcsafék vagy felnifék)
4, Tengely típusa (gyorszáras, átütős, féloldalas felfogású)
Ha mindez megvan, már csak választani kell színt, illetve az SP vagy SON termékei közül!
 
 
Tehát már csak dönteni kell! Nem csak nekem, de remélhetőleg sok hazai kerékpárosnak is! 
Mi megadjuk a lehetőséget arra, hogy a legjobbak közül választhassatok!
 
A legfontosabb, hogy sose maradjon senki világítás nélkül bringázás során a sötétben!