Leírás és Paraméterek
A Corratec egy német gyártó, akik hagyományos kerékpárok mellett nagy hangsúlyt fektetnek az ebike-ok fejlesztésére is. A modelljeiket házon belül tervezik, több, egyedi fejlesztésük van (például a váztechnológiák terén, mint a Shadow Tube 3.0, ami egy speciális vázmerevítést takar magában). Németországban és azon kívül is népszerűek modelljeik, amit annak is köszönhetnek, hogy nem csak a technikai felszereltségük prémium, de a kinézetük is. A magasabb kategóriájú Corratec ebike-ok esetében például párját ritkítóan szépen vannak eldolgozva a varratok a vázon.
A Corratec kínálata igen széles, fully e-mtb-től kezdve, a SUV-okon át a klasszikus túra, illetve városi ebike-okig "szinte bármivel" találkozhatunk a márka palettáját böngészve. Különlegességük a Life S széria, amibe már-már fatbike gumi vastagságú, 20-as kerekű városi cirkálók tartoznak (ilyenből akár 3 kerekű is).
A trekking kerékpárokról
Ha azt mondjuk kerékpár, a legtöbbünk lelki szemei előtt egy trekking kerékpár képe jelenik meg. Mitől trekking, azaz túra egy kerékpár? A legfontosabb a "teljes harci dísz", azaz a túrázáshoz elengedhetetlen kiegészítők: sárvédők, csomagtartó, kitámasztó és a világítás. Másik ismérvük, hogy a trekking ebike-oknál fontos a kényelem is, ezért a legtöbbször ergonómikusabb markolatot és állítható dőlésszögű kormánybefogót is találunk egy trekking pedelec-en. A 28-as (esetleg 26-os) méretű aszfaltosabb (simább futófelületű) és vékonyabb (2.2 alatti) gumik is árulkodnak arról, ha egy túra bringával állunk szemben.
Extra terhelhetőségű modell
Ez az ebike is az extra teherbírású kerékpárok táborát erősíti, ami kiváló választássá teszi ezt a modellt a túlsúlyos felhasználók körében. A legtöbb "hagyományos" ebike összterhelhetősége ugyanis -kis szórással- 140kg. A kutya viszont ott van elásva, hogy ebből a számból még le kell vonni a kerékpár saját tömegét (ez nagyjából 25-27 kg), azaz látszik, hogy a kerékpárosnak legjobb esetben is kb. 115 kg marad. Ha még van nálunk csomag is (beleértve a ruházatot), gyorsan eljutunk oda, hogy egy 100-110kg-s testsúly esetén már eljutunk a "hagyományos", normál terhelhetőségű ebike-ok határáig. 110 kg-s testtömeg felett egyértelműen az extra teherbírású modelleket javasoljuk, hiszen ezeknél minden egyes alkatrész, az utolsó csavarig minősítetten megbirkózik a nagyobb súllyal. A váztól kiindulva az olyan "apróságokig", mint a nyereg vagy akár a pedál. Ez pedig nem csak extra nyugalmat ad, de a megfelelő és elvárható tartósságát is biztosítja egy ilyen ebike-nak még extra terhelés esetén is.
Bosch Performance Line CX 4. gen Smart System motorról
Lényegében a Bosch csúcsmotorját köszönhetjük a Smart System-es CX személyében. Egy bivalyerős, 85Nm-es, ugyanakkor kis tömegű és kompakt motor ez, ami rendkívül sportosan, dinamikusan indul és kitartóan menetel a 25km/h-s rásegítéses végsebességig. Bosch motoros mountain bike-okban lényegében szinte csak ezzel a csúcsmotorral találkozhatunk, de ez nem jelenti azt, hogy az e-mtb-k kisajátították volna maguknak a CX-et! SUV, illetve prémium trekking pedelec-ekben is serényen dolgozik a CX azon, hogy az emelkedőket szinte meg se érezzük.
Bátran állíthatjuk, hogy az egyik legnépszerűbb Bosch motor a CX, nem véletlenül, ereje mindenkit meggyőz!
A Smart System-es vérfrissítésnek hála a CX karakterisztikája az okostelefonunkon futó ‘Flow’ alkalmazáson keresztül finomhangolható, illetve otthonról frissíthető a szoftvere is.
További újítás, hogy a motorba egy úgynevezett ‘Connect Module’-t lehet beszerelni, aminek hála GPS-es nyomkövetéssel vértezhető fel ebike-unk és a megszokott ‘Flow’ alkalmazáson keresztül tudjuk követni, hogy merre jár meglovasított kerékpárunk.
Működési elv: Nyomatékszenzor
Csúcsnyomatéka: 85Nm
Legnagyobb rásegítés: 340%
Mit jelent ez? Turbo-ban a legnagyobb rásegítési szinten az emberi erő 340%-át képes leadni a motor
Rásegítési szintek (gyárilag 4 rásegítési szint választható az alábbiakból): OFF, ECO, TOUR, TOUR+, SPORT, AUTO és Turbo
Nominális motor teljesítmény: 250W
Elektromos rásegítés sebesség-limitje: 25 km/h
Tömege: 2,9 kg
Bosch PowerTube (Smart System) akkumulátorról
Az PowerTube a Bosch vázba, az alsó csőbe rejtett akkumulátorát jelenti. Az akkumulátor természetesen ki is vehető a vázból és külön is tölthető. A biztonság érdekében az akkumulátor kulccsal nyitható csak. A Smart System-es rendszerek esetében 3 különböző kapacitású PowerTube akkumulátorral találkozhatunk: 500, 625 és a legnagyobb 750Wh-val.
Ebben a kerékpárban a legnagyobb, 750Wh kapacitású PowerTube "bújik" meg az alsó csőben. Kíváncsi vagy arra, hogy ez mire elég? Nézd meg a Bosch hatótáv kalkulátorában, amit ITT találsz.
Bosch LED remote kezelőegységről
2022-ben debütált ez a kijelző/kezelőegység az új Bosch Smart System-el. Lényegében minden Smart System-es ebikeon találunk egy ilyen LED Remote-ot (vagy e-mtb-ken egy System Controller-t). Sokszor a LED Remote-ot kiegészítik egy Kiox 300 színes kijelzővel vagy egy Intuvia 100 fekete-fehér kijelzővel.
A LED Remote magában is teljes értékű egység, ugyanis a Bosch rendszert kiválóan tudjuk vele kezelni, a rajta található 6 gombon keresztül.
A LED Remote nem rendelkezik kijelző résszel, helyette több, színes led-el jelzi az akkumulátor töltöttségét, illetve a kiválasztott rásegítési szintet.
Okostelefonnal összekapcsolható a rendszer, így az eBike Flow applikáción keresztül láthatjuk, hogy mennyivel megyünk, mi volt az átlagunk. Ezeket az információkat egyébként a LED Remote-al kompatibilis Kiox 300 vagy Intuvia 100 kijelzőn is meg tudjuk tekinteni (nem véletlen, hogy a legtöbbször valamelyik kijelzővel együtt szerelik a LED Remote-ot) Utóbbiak kezeléshez viszont mindenképpen szükség van a LED Remote-ra, mivel csak ezen vannak gombok, amikkel az ebike rendszert tudjuk állítani.
Cyclocomputer funkciók: magán a LED Remote-on nincs, az eBike Flow appban viszont igen
Akkumulátor töltöttség százalékos visszajelzése: nem
Toló támogatás: van
Kijelző átmérője: nincs, helyette 7 led jelez vissza a rendszer állapotáról
Színek: színes led-ek
Okostelefonnal összekapcsolható: igen
Gombok száma: 6 db (+, - , bekapcsoló, jobbra, balra és OK gomb)
Gombok háttérvilágítása: nem
Tápellátás: belső akkumulátorról + ebike akkumulátoráról
Levehető: nem
Vízállóság: IP54 (por és fröccsenő víz ellen védett)
Bosch Kiox 500 színes kijelzőről
A Bosch legnagyobb és legtöbb funkcióval bíró csúcs kijelzője a Kiox 500, a népszerű Kiox 300 lényegében nagyra nőtt testvére (40%-al nagyobb) kiegészítve akusztikus visszajelzővel. Ez az egység szó szerint egy kijelző, azaz egyedüli feladata az információk megjelenítése. Magát az ebike rendszert egy vele kábellel összekapcsolt LED Remote-on vagy System Controller-en keresztül tudjuk kezelni.
A Kiox 500 egy színes, 2.8” átmérőjű, nagy fényerejű és tükröződés csökkentő bevonattal ellátott kijelzővel van ellátva a kiváló olvashatóság érdekében.
A kijelző levehető az elektromos kerékpárról és akár így, levett állapotban is tovább tudjuk használni kerékpárunkat, élvezve a rásegítést. A Kiox 500 a tartója azonos a Kiox 300 és a SmartPhone Grip tartójával, így ezek egymással csereszabatosak.
Az, hogy milyen információkat szeretnénk megjeleníteni a Kiox 500-on, alapvetően szájízünkön múlik, köszönhetően annak, hogy az egyes információs nézetek tetszés szerint személyre szabhatóak például az okostelefonunkon keresztül elérhető eBike Flow applikációval.
Cyclocomputer funkciók: túratáv, bringázással töltött idő, összes megtett táv, becsült hatótáv, bringás által leadott teljesítmény, bringás pedálfordulata, becsült hatótáv az egyes rásegítési szinteken, átlagos sebesség, legnagyobb elért sebesség, okostelefonos összeköttetés esetén plusz infók: tengerszint feletti magasság, szintemelkedés, legnagyobb szint, navigációs ablak
Akkumulátor töltöttség százalékos visszajelzése: igen
Toló támogatás: magán a Kiox 500-on nincs, de a vele párosított kezelőn (LED Remote vagy System Contoller) van
Kijelző átmérője: 2.8”
Színek: színes
Okostelefonnal összekapcsolható: igen (okostelefon akkujának %-os kijelzése is)
Gombok száma: nincs
Gombok háttérvilágítása: nem
Tápellátás: belső akkumulátorról + ebike akkumulátoráról
Levehető: igen
Vízállóság: IP54 (por és fröccsenő víz ellen védett)
Enviolo Trekking fokozatmentes agyváltóról
Az Enviolo (korábbi nevén NuVinci) egy igazán különleges agyváltó, hiszen itt nincsenek szigorú értelemben vett fokozatok. A belső szerkezet ugyanis nem fogaskerekekből épül fel, hanem egy folyamatosan változtatható bolygóműből. Ennek hála lényegében fokozatmentesen változtatható az áttétel az Enviolo két végpontja között.
A két végpont "távolsága", azaz az áttétel tartomány szempontjából ez a Trekking változat a legjobb, hiszen itt 380%-os az áttétel (összehasonlításképpen: a Shimano Nexus 8-as agyváltónál ez az érték 307%). A széles áttétel tartománynak hála még a kimondottan meredek emelkedőkön is könnyebb megtalálni a számunkra kényelmes, jól pörgethető áttételt, így végeredményben mind mi, mind a középmotor hatékonyabb lehet.
Lévén, hogy ez egy agyváltó, alapvetően álló helyzetben is válthatunk vele, illetve jobban bírja a terhelés alatti váltást, mint a klasszikus, fokozatokkal bíró agyváltók. Az egyik legjobb agyváltó ez szerintünk!
Magura MT Thirty hidraulikus tárcsafékről
Az MT Thirty a méltán híres Magura négydugattyús fékrendszereinek egyike, a híres MT5 és MT7 mountain bike fékek testvére. Egy nagyon "harapós", jól adagolható és kezelhető hidraulikus tárcsafék rendszerről van szó, ami tökéletes választás, ha tartós és nagy terhelés mellett is hatékony, megbízható fékrendszert keresünk (pl: e-mtb-k, extra terhelhetőségű ebike-ok).
Suntour Mobie 25 DS LOR Air villáról
A Suntour Mobie a népszerű gyártó egyik, ha nem a legjobb trekking villája (a mi ízlésünknek ez a csúcs Suntour háza táján!). Köszönhetően annak, hogy a Mobie montis villák alapjaira építkezik, robosztusabb és nagyobb a torziós merevsége, mint a klasszikus trekking villáknak (NCX, NEX, NV1 például). A montis gyökereknek köszönhető az is, hogy a villa rendkívül finoman mozog, mennyei kényelemmel ajándékoz meg minket és olyan prémium, főként mtb villákra jellemző fejlett dolgokat is tud, mint a visszaút-csillapítás. Ennek hála állítható az is, hogy mennyire gyorsan "ugorjon vissza" a villa egy úthiba után az alaphelyzetbe. Természetesen egy légkamrás működésű első lengéscsillapítóról beszélünk, ami azon felül, hogy nagyon reszponzívan kezeli az úthibákat, tökéletesen személyre is szabható. Utóbbinak hála a villa ugyanúgy tud teljesíteni egy 50kg-s bringás és egy 100kg-s bringás alatt.
Külön öröm, hogy a Mobie is a Suntour saját fejlesztésű, szuperül kezelhető gyorszáras átütőtengelyes megoldását használja, így az első kerék kivétele és visszarakása gyerekjáték, miközben a villa merevsége sem szenved csorbát.
Ez a változat az egyik legnagyobb, 100mm-es rugóúttal várja az úthibákkal való találkozást (ez azért nagy szó, mert a legtöbb trekking villa "csak" 63mm-t mozog).
MIK rendszerről
A MIK gyorsrögzítős rendszerű csomagtartónak hála a kompatibilis táskákat, kosarakat lényegében csak fel kell helyeznünk a csomagtartóra és hagyni, hogy a MIK rögzítő karjai "ráharapjanak" a speciálisan kialakított dokkoló felületre a csomagtartón. A levételhez elég csak megnyomni a kioldó kart és egyszerűen leemelni táskánkat, kosarunkat.
PEDELEC RENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
motorgyártó | Bosch |
motor elhelyezése | Középmotor |
motor | Bosch Performance Line CX - Gen.4 'Smart System' (BDU374Y) |
érzékelő / szenzor | Nyomatékszenzor |
motor teljesítménye | 250 W |
maximális sebesség rásegítéssel | 25 km/h |
motor maximális nyomatéka | 85Nm |
motor legnagyobb rásegítési szintje | 340% |
akkumulátor helye | vázban rejtett (integrált) |
akkumulátor | Bosch PowerTube 'Smart System' |
akkumulátor kapacitás | 750 Wh |
akkumulátor típus | Li-ion |
akkumulátor feszültség | 36 V |
akkumulátor töltő | Bosch töltő 'Smart System' (4A) |
kijelző | Bosch Led Remote + Kiox 500 'Smart System' színes, okostelefonnal összekapcsolható kijelző |
okostelefonos kompatibilitás | Igen, Bosch eBike Flow alkalmazáson keresztül |
VÁZ TULAJDONSÁGAI | |
váz típusa | Komfort (unisex) |
szín | Ezüst |
felhasználási terület | Aszfaltra |
teherbírás | Extra (jellemzően 150-170 kg) |
megengedett össztömeg | 180 kg |
váz anyaga | alumínium |
LENGÉSCSILLAPÍTÁS TULAJDONSÁGAI | |
első villa | Teleszkópos, lengéscsillapított |
első lengéscsillapító / villa | Suntour MOBIE25-AIR LOR DS 100mm |
rugóút (első villa) | 100mm |
lengéscsillapítás működési elve | Levegős villa |
hátsó lengéscsillapítás | Merev hátsó villa |
KEREKEK ÉS GUMIK TULAJDONSÁGAI | |
kerékméret | 27.5 |
gumi (első) | Schwalbe Johnny Watts (60-584 /27.5 x 2.35) |
gumi (hátsó) | Schwalbe Johnny Watts (60-584 /27.5 x 2.35) |
MEGHAJTÁS TULAJDONSÁGAI | |
váltórendszer típusa | Fokozatmentes agyváltó (erőátvitel: lánc) |
váltó | Enviolo Trekking fokozatmentes agyváltó |
váltókarok | Enviolo Manual Controller |
FÉKRENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
fékrendszer fajtája | Hidraulikus tárcsafék |
fékek | Magura MT Thirty (4 dugattyús) |
féktárcsák átmérője (első/hátsó) | 203/180 |
KÉNYELEMMEL KAPCSOLATOS ALKATRÉSZEK | |
nyereg | SQ Lab 621 ERGOLUX active |
nyeregcső típusa | merev, alu nyeregcső |
nyeregcső | ZZYZX SP Alloy Seatpost 30.9mm |
KIEGÉSZÍTŐK TULAJDONSÁGAI | |
világítás | Van, ebike akkumulátoráról kapja az áramot és a kijelzőről kapcsolható |
első lámpa | van |
hátsó lámpa | van |
csomagtartó | van, MIK rendszerű gyorsrögzítős |
sárvédő | van |
EGYÉB INFORMÁCIÓK | |
ország | Németország |
Ambringa selection | Ambringa Selection tag |