Bővebben a fekvőkerékpárokról

Bővebben a fekvőkerékpárokról

smgte_rechts_panorama_reiserad_mann.jpg

 

 

Bár ránézésre a kerékpárboltokban kapható különféle jellegű kerékpárok, mint például az országúti, a hegyi vagy a bmx kevéssé hasonlítanak egymásra, egy dologban szinte teljesen egyformák: mindegyiknél nagyjából álló helyzetben, valamelyest előredőlve tekerünk.

Ez azt eredményezi, hogy testsúlyunk nagyrészt a hátsónk keskeny, érzékeny részén nyugszik, kisebb részben pedig a karunk, illetve a csuklónk van leterhelve. Tény, hogy hosszabb-rövidebb táv megtétele esetén már mindenkinél jelentkeznek emiatt kellemetlenségek, mint a fájdalom, a kidörzsölődés. (Más kérdés, hogy nem mindenki vallja ezt be...)

Vannak persze, akik erre azt mondják, hogy egy sportteljesítmény akkor ér valamit, ha megszenved érte az ember. De akkor vajon miért igyekeznek a gyártók egyre kényelmesebb, ergonómikusabb sporteszközöket kifejleszteni? Ilyen alapon például miért nem futnak a futók mezítláb? Vagy a bringázásnál maradva, miért nem tekernek fel Dobogókőre váltó nélküli, nehéz, rozoga kerékpárral? Avval jobban megszenvednének, az biztos...

Véleményünk szerint egyáltalán nem baj, ha olyan módon sportolunk, ami megkíméli testünket az egészségre ártalmas, vagy legalábbis szenvedést eredményező megterhelésektől. Mindez ráadásul a kerékpáros életkorának előrehaladásával egyre fontosabbá is válik... 

Az elterjedőben lévő új bicikli típus, a fekvőkerékpár - másnéven rekumbens – egyik legnagyobb előnye pont a hihetetlen komfortosságában áll.

Miképp tudták a tervezők ezt elérni? 

Képzeljük csak el, hogy egy fotelben, vagy egy nyugágyban ülünk, illetve fekszünk, miközben az elénk helyezett pedálokon nyugvó, nagyjából vízszintesen lévő lábainkkal tekerünk.

Ebben a pozícióban testünk tömege a popónk párnázott részén és a hátunkon nyugszik, jelentős felületen elosztva. Mindez rendkívüli kényelmet biztosít, így elkerülhetőek a problémák még hosszú távokon is.

Sőt, alsó kormányzási mód esetén még a kezünket sem kell felemelnünk vállmagasságig, mivel ekkor karjaink ejtett helyzetben lehetnek.


Tökéletes kényelem, perfekt ergonómia!

A fekvőkerékpárok ráadásul nem „csak” jobban idomulnak testünk igényeihez, hanem még jellemzően gyorsabbak is hagyományos rokonaiknál. Nem véletlen, hogy valamennyi, kizárólag emberi erővel elért sebességi rekordot rekumbensekkel tartanak. (Sík terepen, szélcsendben, 200 m-es rövidtávon például a rekord jelenleg már 144 km/h felett van!)

Ez legfőképp annak köszönhető, hogy a fekvős testhelyzet a kisebb homlokfelület miatt jelentősen kisebb légellenállást eredményez, márpedig 20-30 km/h felett a befektetett energia több, mint 80%-a ennek leküzdésére fordítódik! Ha tehát kevesebb energia vész el a légellenállás lekűzdésére, akkor ugyanannyi energiával gyorsabbak lehetünk vagy messzebbre juthatunk.

Nagyobb elérhető sebesség

Ezen két fő előnyön kívül még számtalan egyéb is felsorolható, mint például:

  • többet látunk a környező tájból, hiszen nem az aszfaltot bámuljuk, hanem az előttünk lévő tájat
  • a közvélekedéssel ellentétben, fekvősként nagyobb biztonságban érezhetjük magunkat, hiszen egy fekvőkerékpár elég feltűnő, így a közlekedés egyéb résztvevői jobban felfigyelnek ránk, és nagyobb ívben kerülnek ki
  • baleset esetén jelentősen kisebb a komoly sérülés kockázata, mivel elöl nem a fejünk, hanem a lábunk van, ami azért sokkal többet kibír... (konkrét esetünk is van, ahol barátunk életét mentette meg a rekumbens)
  • könnyebben fogyhatunk egy fekvőkerékpáron, ugyanis a pulzusunk alacsonyabb, ezáltal a zsírégető tartományban maradunk kerékpározáskor

Lehetne még folytatni a sort, de minden szónál többet ér a személyes tapasztalat.


Tapasztalataink alapján fekvőkerékpárral nagyobb kedved lesz bringázni, így többet fogsz mozogni, sportosabb leszel, és mindezek mellett még új barátokra is lelsz!


Kell ennél több?

Ne töprengj tovább, jelentkezz most a fekvőkerékpáros próbára:


A különféle fejlesztési irányok mára számtalan jelentősen különböző, sokszor eltérő felhasználási területre szánt konstrukciót eredményeztek. Választhatunk sokféle kerékmérettel kifejlesztett számtalan két vagy három kerekű rekumbens közül, lehetséges hosszabb, nyugodtabb futású (chopperes jellegű), vagy rövidebb, fordulékonyabb, sportosabb kialakítású, lengéscsillapítós, vagy merev vázú, az ülés lehet nyugágy-szerűen hálós, vagy előformázott, merev, persze megfelelő párnázattal ellátott, stb…

Még végigsorolni is hosszadalmas lenne, reménytelen egy ilyen rövid cikk keretein belül. Akit érdekel a téma részletesebben, azoknak ajánlani tudom a Tudástárunkban szereplő hasznos anyagainkat. De még jobb ha feliratkozol hírlevelünkre, ugyanis evvel

  • egyrészt feliratkozást követően azonnal küldünk egy 14 oldalas részletes összefoglaló anyagot a fekvőkerékpárokról, melyből minden fontos kérdésedre választ kapsz a témát illetően
  • másrészt később is kapsz híreket, beszámolókat a legújabb termékekről, érdekességekről, kiállításokról, rendezvényeinkről, valamint teszteket a legérdekesebb modellekről 
  • harmadrészt korábban értesülhetsz az aktuális akcióinkról, kedvezményeinkről, programjainkról!

Iratkozz fel hírlevelünkre és kapsz egy részletes, 5 részes ismertető anyagot a fekvőkerékpárokról:

rekumbens-ebook-fedlap.png