Pedálfordulat érzékelős ebike
Ezek az egyszerűbb, olcsóbb ebringák, lévén, hogy technikailag egy könnyebben kivitelezhető megoldásról van szó. A rendszer működési elve röviden: a pedálnál található szenzor révén a rendszer azt érzékeli, hogy tekerünk-e, illetve milyen intenzitással. Erre reagálva a motor lead valamekkora, az adott rásegítési szinthez tartozó motor teljesítményt.
A legegyszerűbb pedálfordulat érzékelős bringák csak annyit néznek, hogy tekerünk-e, és a kezelőn beállított rásegítési fokozat függvényében adnak rásegítést. A fejlettebbek ehhez képest még a pedálozás sebességét is figyelik, azaz ha gyorsabban tekerünk, akkor kicsit nagyobb, ha pedig lassabban, akkor valamivel kisebb rásegítést produkálnak.
Gyakorlatban azonban a két verzió között nem igazán érezni a különbséget. Az lesz az érzésünk, hogy ha pedálozunk -bármilyen erővel, tempóval- a motor mindig ugyanannyit dolgozik. A rásegítés szintje a kezelőpanelen beállított értéktől függ. Azaz ha több vagy kevesebb segítséget szeretnénk kapni, akkor azt legkönnyebben a rásegítési szint beállításával tudjuk szabályozni, mert leginkább ezzel tudjuk növelni vagy csökkenteni a motor által leadott teljesítményt.
Jellemzője ezeknek a rendszereknek, hogy -változó mértékben ugyan-, de kis késéssel kapcsol be, illetve ki a motor. Ez tovább fokozza bennünk azt az érzést, hogy “kilóg a lóláb”. Jól érezhetően dolgozik alattunk egy motor, nem pedig mi vagyunk bitang erősek.
Az ilyen motorok szinte kivétel nélkül távol keleti gyártók termékei. Nevesebb vagy európai ebike motor gyártók csak elvétve foglalkoznak ezekkel a rendszerekkel.
Előnyei a pedálfordulat érzékelős e-bicikliknek:
-
lévén, hogy a motor teljesítménye független a mi valódi munkánktól, itt jobban tudjuk “dolgoztatni” a motort. Így közelebb tudunk kerülni az elektromos robogózáshoz, mint a nyomaték érzékelős rendszereknél. Ez azoknak lehet előny, akik nagyon kicsi teljesítményt tudnak/akarnak leadni a lábukkal
-
olcsóbbak, mint a nyomaték érzékelős rendszerek
-
egyszerűbb szerkezetek, így javításuk olcsóbb, ha később meghibásodik
Hátrányai a pedálfordulatos ebike-oknak:
-
nincs igazán összhang a bringás és a motor között, ezért a sportértéke -pszichésen mindenképpen- csorbul a kerékpározásnak
-
lévén, hogy lazább az összefüggés a kerékpáros munkája és a motor között, a motor hajlamos “túldolgozni”, nagyobb terhet levenni a vállunkról, mint egy nyomatékszenzoros rendszer. Emiatt a rendszer fogyasztása is nagyobb jellemzően. Ez a gyakorlatban kisebb hatótávot jelent ugyanakkora kapacitású akkumulátor mellett.
-
a késéssel való be-/ki kapcsolást meg kell szokni, különösen kanyarodáskor
-
jellemzően -legalábbis a jogilag kerékpár kategóriába tartozó rendszerek (max 250W) esetében- kisebb motorteljesítménnyel bírnak ezek a motorok, mint nyomatékszenzoros társaik
Kínálatunkban, a piaci igényekhez igazodva, mostanra leginkább az összecsukható ebike-okban találkozhatunk pedálfordulat érzékelős rendszerrel
Nyomatékérzékelős pedelec
A prémium elektromos kerékpárokban szinte kivétel nélkül nyomatékszenzoros rendszer dolgozik, lévén, hogy az emberek túlnyomó részének ez a tetszetősebb megoldás. A rendszer itt úgy működik, hogy a motor folyamatosan monitorozza azt a nyomatékot, amit a pedálra leadunk. Majd a mi erőnket lényegében megtöbbszörözi a motor, kvázi felszorozza azt. Úgy kell ezt elképzelni mint a kormányszervót a kocsikban. Az izommunkánk az elektronikus doppingnak hála észrevétlenül többnek, erősebbnek érződik. Természetesen ezek a motorok nem csak a nyomatékunkat nézik! Egyéb szempontokat is figyelembe vesznek, hogy a lehető legtökéletesebb és legtermészetesebb elektromos rásegítést adják a felhasználóknak. Az Annyira Más Bringabolt kínálatában az elektromos kerékpárok megközelítőleg 98%-a ilyen működési elvű motorral van szerelve.
Nyomatészenzoros ebike rendszerek előnyei:
-
az elektromos rásegítés rögtön, instant bekapcsol, amint megtapossuk a pedált. Majd rögtön abbamarad, ha abbahagyjuk a pedálozást, emiatt reszponzív, természetes érzést nyújt
-
úgy érezzük, hogy mi vagyunk csúcsformában, így a pedelec-ezés sportértéke pszichésen is megmarad. Ez egyébként fizikai értelemben is igaz!
-
ezek a motorok akár meg is négyszerezhetik a mi erőnket! Így olyan játszi könnyedséggel tudunk feltekerni a brutál meredek emelkedőkön is, ami szinte már a hihetetlen kategóriába esik. (lásd a budai boltunkban a 21%-os emelkedőt)
-
kedvezőbb fogyasztást tudunk elérni ezekkel a rendszerekkel, mint a pedálfordulat érzékelősekkel. Azaz elég lesz egy kisebb kapacitású akku is ugyanakkora hatótávhoz!
Hátrányai a nyomatékszenzoros pedelec-eknek:
-
komplexebb, drágábbak, ami meglátszik a kerékpár árában
-
összetettségük révén javításuk nehezebb és/vagy drágább lehet, ha például a nyomatékszenzor hibásodik meg
A nyomatékszenzoros ebike-ot (jellemzően középmotorban) jöttek, láttak, győztek!
Melyik rendszer a jobb: a nyomatékszenzoros vagy a pedálfordulatos?
Az, hogy kinek melyik rendszer a szimpatikusabb egyénenként változó, de azért nem egy 50-50% helyzetről van szó. A vásárlók túlnyomó részének még akkor is a nyomatékérzékelős motorok tetszenek jobban, ha végül anyagi megfontolásból pedálfordulat érzékelős kerékpárt vásárolnak. A felhasználók 99%-ának mi is a nyomatékszenzoros ebike-okat javasoljuk.
Miért? Mert itt kapjuk vissza igazán a kerékpározás, a mozgás örömét. Azt, hogy bármerre vigyen is utunk, mi bírni fogjuk, csak az élmény számít! Az ilyen motorral szerelt elektromos kerékpárok erősebbek, biztonságosabban kezelhetőek és jobb a súlyelosztásuk is. Ráadásul ha igazán prémium kerékpárra vágyunk elektromos rásegítéssel, akkor csak a nyomatékszenzoros modellek közül tudunk választani. A prémium ebike szakboltok között különlegességünknek mondhatjuk, hogy nálunk mindkét fajta rendszer kipróbálható! Így biztosan megalapozott döntést tudsz hozni ebben a kérdésben (is). Jelentkezz az ingyenes, egyéni ebike próbára és győződj meg magad a rendszerekben rejlő különbségekről!