A Bosch standja a 2021-es Eurobike kiállításon
Nézzük is, hogy mik az új rendszer elemei!
A rásegítést alapvetően a most is kapható Performance Line CX motor adja, ezt az erőforrást alakították át úgy, hogy az új okos rendszerrel kompatibilis legyen. Azaz a rásegítés specifikációi nem változnak: 85Nm csúcsnyomaték maximálisan 340%-os rásegítéssel, viszont az új csatlakozóknak hála a motor már rendelkezik egy úgynevezett 'ConnectModule'-al, ahova majd például egy opcionálisan megvásárolható nyomkövetésre képes modult telepíthetünk, illetve amikkel a motor tud kommunikálni az új struktúrájú rendszerrel.
Akkumulátor terén is változtat a Bosch, a Smart System egy 750Wh kapacitású, 4,4kg-os akkuval debütál, a Bosch PowerTube 750-el, így még tovább élvezhetjük az elektromos rásegítést. Lévén, hogy az új akku csatlakozói is mások, egy új töltő is bemutatkozott a rendszer részeként. Ez egy 4A-s teljesítményű, kompakt méretű töltő, amivel a teljesen lemerült 750Wh-s PowerTube-ot 6 óra alatt tudjuk majd feltölteni.
Az új, 750Wh-s Bosch PowerTube 750
A Smart System esetében szó szerint szemmel láthatóan az egyik legnagyobb újdonság az új kijelző(k). Alapból minden okos rendszerű elektromos kerékpárjuk a Bosch LED Remote-al lesz szerelve. Ez a Bosch első olyan kezelője, aminek szigorúan véve nincs kijelzője, csak állapotjelző led-jei. Ezekkel látjuk az akkumulátor töltöttségét, illetve színes ledek jelzik az aktuálisan kiválasztott rásegítési szintet.
Bosch LED Remote kezelő/kijelző, amivel egymagában is tudjuk kezelni a rendszert
A LED Remote önmagában is működik, kezeli a rendszert, viszont a Smart System igazán akkor tudja kibontakoztatni képességeit, ha összekapcsoljuk azt az okostelefonunkra (ios és android) telepített új, eBike Flow alkalmazással. Ha ez megtörtént, telefonunkat a kormányra téve kijelzőként is használhatjuk, illetve több információt kapunk ebike-unkról és bringázásunkról is: hol járunk, mennyivel megyünk stb. Kerékpáros aktivitásunkat a rendszer ráadásul automatikusan, magától fogja követni és naplózni. Értsük ezt úgy, hogy ha a telefon ott van a zsebünkben, elég csak felülni az ebike-ra és tekerni, az aktivitás követés már el is indul mindenféle előzetes alkalmazás indítás és manuális bringás program elkezdése nélkül! Bringázásainkat ráadásul az Apple Health app-ba is tudjuk majd exportálni.
Az eFlow alkalmazás fő funkciói, menüpontjai
Az alkalmazásban ezeken felül saját szájízünknek megfelelően tudjuk beállítani az egyes rásegítési szintek erősségét, dinamizmusát is, ezáltal teljesen egyénivé téve bringánkat. És ha már egyéniség: a gyártóknak megadta a Bosch a lehetőséget, hogy az eBike Flow az adott kerékpár márkára jellemző kinézetet kaphasson. Kíváncsian várjuk, hogy milyen megoldásokkal találkozunk majd jövőre!
Újdonság, hogy a rásegítési szinteket teljesen személyre szabhatjuk
És ha önmagában az nem lenne elég nagy lépés, hogy a Bosch engedi megváltozatni az egyes rásegítési szintek gyári beállításait, a leendő BES3 pedelec tulajdonosok még egy extra funkcióval gazdagodnak, mégpedig azzal, hogy immáron az eFlow alkalmazáson keresztül saját maguk, szakszervizbe tett látogatás nélkül is le tudják frissíteni a teljes Bosch ebike rendszert! Ez azért is nagyon jó hír, mert a gyártó tervezi, hogy a rendszert folyamatosan fogja okosítani, így a tulajdonosok könnyedén naprakészen tudják tartani majd pedelec gépüket.
De akkor se maradunk majd magunkra, ha mi egy tényleges kijelzőt szeretnénk használni ebike-unkon. Az opcionális Bosch Kiox 300 2" átmérőjű színes kijelzője kiválóan olvasható, ugyanakkor nem annyira "tolakodó", mint nagytestvére, a Nyon. A Kiox 300 a klasszikus cyclocomputer funkciókon felül fitness adatokat is kijelez, illetve az egyes információs ablakok személyre szabhatóak lesznek.
Balra a "régi" Kiox, mellette a kissé meghízott és gombjaitól megszabadult új Kiox 300-as kijelző
A fentieken kívül még egy dolog lesz biztosan más a 2022-es Smart System esetében, mégpedig a toló támogatás aktiválása. A jelenlegi kétlépcsős bekapcsolást leváltja ugyanis a 'Smart Walk Assisst'. Csak tartsuk lenyomva a '-' gombot és kezdjünk el sétálni a bringával, a motor ezt érzékelve rögtön adni fogja a toló támogatást.
A jelenlegi funkciókon felül a jövőre nézve várhatunk még továbbiakat is, hisz a Bosch jövőbiztosnak tervezte ezt a generációt, így például a rendszer része a "dolgok internetjének" (angolul: Internet of Things, azaz IoT), azaz a BES3 elemei hálózatba kötve (is) tudnak kommunikálni, így akár a jövőben olyan futurisztikus elemekkel is, mint a keréknyomás mérő.
Egy dolog biztos: mi már várjuk, hogy kézhez kapjuk az első, Bosch Smart System rendszerrel szerelt pedelec-eket, hogy megnézhessük ténylegesen mennyivel ad többet az új rendszer, mint a jelenlegiek, melyek egyébként 2022-ben is megtalálhatóak lesznek mind a Bosch, mind az ebike gyártók kínálatában, így a Smart System párhuzamosan fog létezni a jelenleg, 2021-ben is kapható Bosch rendszerekkel. Nem lecseréli azokat, hanem új csúcsrendszerként lép a trónra, mint a népes Bosch család új tagja.
Adja magát a kérdés, hogy kompatibilis-e a Smart System a meglévő rendszerekkel? Sajnos nem, mivel ez már egy új generációja a Bosch ebike rendszereknek, teljesen más csatlakozókkal, illetve struktúrával, így nem tudjuk majd például jól bevált Intuvia kijelzőnket Kiox 300-ra cserélni és vica-versa.
A Bosch új, Smart System rendszerével szerelt elektromos kerékpárjainkat itt megtalálja, illetve kipróbálhatja a rendszert valamelyik boltunkban!
Ebben a rövid videóban pedig még a Eurobike kiállításon foglaltuk össze a lényeget: