A felhasználók többsége gyakran azért választja a Bionx-et, mert a mai napig a legjobb az energia visszatöltés tekintetében, azaz lejtőn a megfelelő motorfék fokozatba kapcsolva egyáltalán nem kell használnunk a féket, miközben még az akkumulátorunk is töltődik. Ezzel a hatótáv is növelhető, nem maradunk segítség nélkül a túránk végén lévő emelkedőkön sem.
A fentebb említett 2014-es két új termékvonal sokban különbözik egymástól, ez már ránézésre is könnyen észrevehető. Nézzük először a korábbihoz jobban hasonlító termékvonalat:
BIONX P-series
A megszokott kinézetű Bionx szériát is továbbfejlesztették, a neve ezentúl P-series. Legfontosabb három újdonság:
- A motor kazettás rendszerű agyat kapott, így a legmodernebb váltórendszerekkel is kompatibilissé tették;
- A Deep Sleep Mode, azaz a Mély Alvás Mód nevű funkció szintén fontos előrelépés, ugyanis megóvja az akkumulátort a teljes lemerüléstől akkor is, ha sokáig elfelejtik feltölteni. Lényege, hogy a szabályzó rendszer szükség esetén képes leválasztani a cellákat a folyamatos terhelést jelentő elektronikai részektől. A hálózati töltő csatlakozásakor a megszakított kapcsolat ismét helyreáll és a rendszer a mély téli álmából újraéled. Ezáltal jelentősen megnövekszik az az időszak, amíg gondozás illetve töltés nélkül lehet hagyni az akkumulátort annak tönkremenetele nélkül. (Korábban a felélesztéshez egy speciális eszközre volt szükség, mely hazánkban egyedül nekünk állt rendelkezésre. Sajnos, ha valaki nagyon hosszú ideig (pl 1 évig) nem töltötte az akkumulátorát, akkor már ez sem jelentett feltétlenül megoldást, ezért is fontos a 3-4 havonta történő feltöltés!)
- A motor állórészén is módosítottak kicsit a teljesítmény további finomítása céljából.
BIONX D-series
Az elektromos rásegítő rendszerek koronázatlan királya, a Bionx 2014-re kijön egy teljesen új szériával, mely a D-series nevet kapta. Az elsőre szokatlan D-series formának több előnye is van a jólismert Bionx modellekhez képest, melyek egyébként továbbra is kaphatóak, azokat nem szünteti meg a kanadai cég.
Az új rendszer főleg a motorban különbözik a jelenlegitől, melyet teljesen új alapokra helyezve terveztek meg. Elsőre kicsit furcsa lehet, hiszen a felhasználók egy része a minél kisebb, kevésbé észrevehető motorokat kedveli. A D-series viszont nem ilyen, de ennek technológiai okai vannak, ugyanis a nagyobb méret és az egyéb evvel párhuzamosan végrehajtott koncepcionális változtatások több komoly előnyt is magukban hordoznak.
Mik az előnyei ennek az első ránézésre különleges Bionx családnak?
- ITS - Increased Tangential Speed : A nagyobb átmérő miatt a mágneses alkatrészek kerületi sebessége is megnő, így a motor hatásfoka még kedvezőbb;
- MCR - Magnetic Component Reduction: A nagyobb átmérő következtében nagyobb nyomaték érhető el, illetve a motor tömege csökkenthető. Az ITS és az MCR fejlesztésnek köszönhetően 250% teljesítmény növekedés valósítható meg.
- NSC - Non Structural Cover: A fűggetlen, azaz nem teherhordó motorház konstrukció miatt a motortest vastagsága és egyben a tömege is jelentősen csökken, így egy D-szériás motor csupán 3,9 kg!
- STC - Spoke To Center: A küllök nem a motorházhoz, hanem az agyhoz kapcsolódnak, így hosszabbak lehetnek, ezáltal vertikális irányban megnövekszik a kerék rugalmassága. Ennek eredménye a nagyobb komfort, a jobb tapadás és nyomaték átadás, mely főleg a sport orientált felhasználóknak előnyös.
A D-szériás motorok csúcs nyomatéka 50 Nm-re nő, de emellett a normál nyomatéka is megemelkedik 25 Nm-re, amit leginkább azok a sportos bringázást kedvelők fognak értékelni, akik számára fontos a nagy teljesítmény és a modern design.
Összefoglalva tehát a lényeget, jelentősen nagyobb tehát az átmérője, így amellett, hogy sokkal nagyobb nyomatékra képes, még a tömegét is tudták csökkenteni. Mivel a küllők nem a motorházhoz kapcsolódnak, így a motorházon is tudtak könnyíteni, emellett a hosszabb küllők következtében kedvezőbbé válnak a kerék dinamikai tulajdonságai.
A D-series 2014-től először csak a Wheeler kerékpárokba szerelve rendelhető, azonban az év második felében már remélhetőleg átalakító szettként is kapható lesz nálunk. A rendszer ismertető prospektusa elérhető az alábbi linken:
Melyik a jobb tehát, a teljesen új D vagy a továbbfejlesztett P széria?
Nincs rá egyértelmű válasz. Egyrészt a D-széria 2014 első felében még nem kapható átalakító szettként, csak Wheeler kerékpárba szerelve, másrészt cikkünk írásakor (2013.11.17) még az ára sem ismert. Vélhetően drágább lesz, mint a P széria, hiszen technikai paraméterekben felülmúlja azt. A továbbfejlesztett P széria viszont azoknak lehet jobb választás, akik a kevésbé feltűnő, kevésbé észrevehető motorokat kedvelik, valamint fontos számukra hogy az elektromos kerékpárjukban kiforrott, több éves pozitív tapasztalatokkal rendelkező konstrukciós megoldások legyenek. Akik számára az ár/érték hányados maximalizálása a cél, azok várhatóan szintén a P-szériát fogják választani ezek után is.
Ha még nem láttad volna, érdemes megnézni a Bionx gyári kisfilmét, melyet magyar feliratokkal láttunk el a könnyebb érthetőség érdekében. A kisfilmet feltettük a Youtube-ra, ahol megtekintheted az Ambringa csatornáján.
Kattints ide a Bionx bemutató kisfilm megnézéséhez!
Amennyiben szeretnéd a Bionx rendszer kiemelkedő tudását megtapasztalni, gyere el egy próbára!