Az indiántábor
Kegyes volt hozzánk az időjárás, mikor a csehországi Němčice-be érkeztünk a stílszerűen Vigvam resort-ban tartott Apache termékbemutatóra. Az óriási fa vigvamban már vártak minket a jövő évi Apache elektromos kerékpárok, a vigvam előtt pedig a legtöbb modell/motor fajtából egy-egy próbálható példány. Több se kellett nekünk, bringára is pattantunk és eltekertünk a közeli erdőbe letesztelni, hogy az egyes modellek milyenek a pedálfordulat érzékelős hátsó agymotorral az Apache Power Silent+-al, illetve a két nyomatékszenzoros középmotorral: a Bosch és Bafang motorokkal.
A márkanév kötelez: indián lányok a regisztrációnál az autentikusabb élményért. Reméljük, hogy jövőre a vezetőség is beöltözik és az illető beosztását a megfelelő tollakkal jelölik is!
A lelkek (motorok) erdeje
Az Apache ebike-okban a Bosch és Bafang Max Drive motorok sokkal természetesebb érzést adtak, mint az egyszerűbb, Apache Power Silent+ erőforrások. Utóbbi ereje nagyrészt kárpótolt minket a nyomatékszenzor hiányáért, ugyanis a Power Silent+ motorok (ezzel az E3 felszereltségi szintű ebike-okban találkozhatunk) a plusz nyomatékon felül rendelkeznek még a Power Silent motorokhoz (az E7 és E5 szintű villanybringákat szerelik ezzel) képest egy nagy előnnyel: ez pedig az úgynevezett 'H' rásegítési szint. Ezt kiválasztva az elektromotor nem kapcsol le 25 km/h-nál, helyette 35-37 km/h-ig segít nekünk a tekerésben. Ez pedig sokak szemében nagyon vonzóvá teszi a már eleve csábító E3-as Apache ebike-okat.
A Bafang Max Drive motorral szerelt elektromos kerékpárokból modellenként csak egyféle felszereltségű van, ezen gépek neve végén az 'MX' jelzi a nyomatékszenzoros Bafang motort.
A nyomolvasással még csak ismerkedők a pedálfordulat érzékelős Apache bringáknál szoktak eltévedni. A pedálfordulat érzékelős gépek mindig hátsó agymotorosak, ebből van kétféle: Silent Power (ez a gyengébbik) és a Silent Power+ (nagyobb nyomaték, kb. 35 km/h-ig tartó rásegítés). Itt kapcsolódnak be a következő megnevezések: E7, E5, E3. Ezek jelölik a felszereltségi szintet, azaz azt, hogy milyen teleszkóp, váltó, fékek vannak az ebike-on (e jelölések mindig a modell neve után jönnek). Minél kisebb a szám, annál magasabb a felszereltség. Vissza a motorokhoz: az Apache erősebbik motorja, a Silent Power+ csak a legmagasabb, azaz az E3-as felszereltségi szinttel érhető el, az E7-es és E5-ös ebike-ok a gyengébbik motorral vannak szerelve.
Bosch és Bafang Max Drive motorral csak mtb, illetve cross Apache ebike-okban találkozhatunk, Silent Power és Silent Power+ motorokkal pedig ezen felül még trekking-city bringákban is.
Törzsfejlődés
Az az idei show-n is jól látszott, hogy az Apache folyamatosan, szépen finomítja, fejleszti kínálatát. A legnagyobb újdonság, hogy 2018-ban már lesz összteleszkópos monti is Bosch Performance Line CX motorral, ami a keresztségben a Scalp nevet kapta. Meg a képzeletbeli törzsfőnöki fejdíszt is, ha már itt tartunk :)
A törzsfőnök személyesen. Uff!
A változás szele nem kerülte el idén a többi elektromos kerékpárt sem, nézzük sorjában:
Fordulatokkal teli megoldások
Az egyik legnépszerűbb motorvariánsú Apache ebike-ok, a hátsó agymotoros Power Silent és Power Silent+ -al szerelt pedálfordulat érzékelős elektromos kerékpárok fejlődése továbbra is töretlen.
A szoknyája alá lestünk egy "félintegrált" akkus Apache elektromos kerékpárnak: a váz nem csak süllyesztett az akkunál, de ki is szélesedik, hogy még finomabb legyen az átmenet.
Cross és mtb vonalon a jobban felszerelt (E3 és E5 szintek) pedelec-ek új vázzal várják a jövő évet. Az új váz legszembetűnőbb újítása, hogy immáron itt is "félintegrált" az akkumulátor. Ennek köszönhetően szerintünk ezek most a legszebb Apache villanybringák, hisz a kompakt méretű hátsó agymotornak hála ezeken látszik a legkevésbé, hogy "itt valami turpisság van". Az ízléses, ugyanakkor kellően izgalmas festésű váz már csak hab a tortán.
A törzsön belül ők álcázzák a legjobban, hogy "villámlás hátán lovagolnak".
Trekking-city vonalon sem állt meg az élet a cseh indiánoknál, szinte az összes modelljük esetében az akkumulátor búcsút intett a csomagtartónak és az ideálisabb súlyeloszlás miatt a nyeregcső mögé költözött. Ez a húzás nem csak a kezelhetőségen és a stabilitáson javított, de szerintünk a bringák kinézetén is, amik így letisztultabb megjelenéssel bírnak.
A 2017-re kéttagúra hízó Wakita család tovább bővül a jövőre, ráadásul rögtön két új taggal, a Wakita Prime-al és a Wakita Grace-el. Előbbi lényegében egy Wakita City merev vázas kivitelben és matt fényezéssel, míg a Grace már messzebb esett attól a bizonyos fától. Utóbbi ugyanis afféle "holland ebike", azaz első agymotoros, agyváltós gép.
A törzs kevésbé "harcias" csoportját vezeti a Wakita Tour, jövőre akár ilyen merész színekben is.
Nyomatékos hegyinépség
A Bosch Performance Line CX motoros ebike-ok terén a fő változás, hogy immáron a motor be lett forgatva a vázba és szervesebb, integráltabb részét képezni annak. Ezt az érzést tovább fokozza, hogy az akkumulátor is "félintegrált", azaz némileg be van süllyesztve a vázba a CX motoros modellek esetében.
Az indiánok és a németek találkozása. A Bosch CX motor forgatva, az akku szépen süllyesztve. Karl May elégedetten csettintene egy ilyen jól sikerült indián-német "koktél" láttán!
Még mindig Bosch: a 2017-ben használt immáron "régi" Bosch Active Line motorok teljesen lekerülnek a palettáról, helyét az új Active Line Plus motorok vették át. Ennek mi személy szerint nagyon örülünk, lévén, hogy még nyáron, az első Active Line Plus-al való találkozásunkkor, ez lett az egyik kedvenc Bosch motorunk. Nem véletlenül: ez a motor nem zümmög, mint a Bosch motor család többi tagja és nem érezzük a pedálon sem a "reszelést". Az már csak hab a tortán, hogy a motor belső ellenállása érezhetően kisebb lett.
A törzsön egyik oszlopos tagja a Bafang család is, nem véletlenül: 80 Nm és egyre szebb megoldások.
Az összes, Bafang Max Drive nyomatékszenzoros, középmotoros Apache elektromos kerékpár megkapja az idei évtől elérhető beforgatott motor mellé a "süllyesztett" akkumulátorokat. Ennek köszönhetően szép, modern kinézetű és harmonikus gépek lettek a Max Drive-os Apache ebike-ok. Nem csak a szépérzékünket kényeztetik ezek a pedelec-ek, hanem a bennünk élő "kütyü bolondot" is: az eddigi fekete-fehér kijelzőt ugyanis lecserélték színes TFT panelekre. Az emellett, hogy bitang jól néz ki, informatívabb is, mint a korábbi kijelzők.
Nagyon mutatós lesz az új színes kijelző. Bekapcsoláskor pedig szépen "beúszik" az Apache logó. Ezzel el is nyerte az "év legvagányabban induló ebike kijelzője" díjat tőlünk!
Gowąh (vége)
A rögtönzött "indián rezervátumot" elhagyva a kocsiban hazafelé egyetértettünk abban, hogy az Apache elektromos kerékpár kínálata évről évre jobb. A kétkerekűek egyre szebbek, a felszereltség is fejlődik, az árak kimondottan barátiak. Az eddigi évek és sok eladott Apache pedelec tapasztalatai alapján bizton állíthatjuk, hogy a minőség is abszolút rendben van. Ez pedig a különösen nagy kincs, lévén, hogy sok 'megfizethető' elektromos kerékpár inkább csak megfizethető, semmint megbízható.
Persze egy bringa kinézete teljesen szubjektív, így csak a saját nevünkben beszélhetünk: az Apache elektromos kerékpárok bizony mutatósak! Ahogy a márka igazgatója mondta: "attól, hogy valamit jó áron adnak, miért kéne, hogy ronda legyen?". Ezzel csak egyet tudunk érteni!
A 2018-as modelleket tartalmazú Apache elektromos kerékpár katalógust itt tudja megnézni, honlapunk az Apache ebike-okat pedig itt találja.