1. generációs Bosch rendszerrel szerelt Gepida elektromos kerékpár. Jól látszik, hogy már kinézetre is milyen sokat fejlődött a technika az elmúlt 10 évben.
10 éve, 2010-ben a Bosch még teljesen új szereplője volt az akkor még kezdetlegesnek mondható ebike piacnak. Az azóta eltelt 10 év alatt a piac megkerülhetetlen szereplőjévé váltak, amit a jól csengő márkanévnek, a Bosch minőségnek és a folyamatos fejlesztésnek köszönhetnek. Mostanra ott tartunk, hogy az európai régióban a legtöbb prémium elektromos rásegítéses kerékpár szíve valamelyik Bosch motor.
A Bosch saját születésnapját az eBike Design Vision fantázianevű pedelec-kel ünnepli, amit egyfajta jövőbe tekintésnek is szánnak. Ugyanakkor szó sincs afféle sci-fi kerékpárról, ezt az elektromos kerékpárt ténylegesen meg is lehetne építeni akár most is. Ugyanakkor nem fogunk vele találkozni az utakon, lévén, hogy ez csak egy terv, a képek pedig renderképek, egyetlen megépített példány sem létezik (várhatóan nem is fog, hisz a Bosch továbbra is “csak” pedelec rendszereket gyárt, nem pedig komplett ebringákat).
Természetesen a 4. generációs csúcsmotor, a CX hajtja a gépet. Kiemelnénk az egyedi, “szülinapos” motor plecsnit.
Attól persze, hogy ez a kerékpár nem létezik, nem lesz kevésbé érdekes! Az elektronika ismerős lesz a 2020-as, jelenleg is kapható ebike-okból: természetesen 4. generációs Bosch Performance Line CX motor adja a rásegítést, és a német cég új, 625 Wh kapacitású vázba rejtett akkumulátora táplálja a nemrég egyébként jelentős szoftverfrissítést kapó pedelec motort. Itt rögtön találkozhatunk is az eBike Design Vision egyik különlegességével, az “összeérő” akkumulátorral és motorral. A cég tervezői szerint a gép megjelenése így egységesebb és letisztultabb, ezáltal modernebb.
Rendkívül letisztult kormány, itt tűnik igazán sci-finek a koncepció. Az ebike szervizesek feltehetően “alig várják”, hogy az efféle megoldások elterjedjenek majd :)
A letisztult szóval jellemezhetnénk legjobban a pedelec kormányát is, amit úgy alakítottak ki, hogy kábellel ne is találkozzunk rajta. Ezt egy egyedi, karbon kormányrúddal és a váltó, fékkar és Bosch kezelőegységek teljes integrációjával (még az új Bosch Nyon kijelző is be lett építve a stucniba) érték el. Szerintünk egyértelműen a kormányrész az ékköve ennek a dizájnnak, nem mindennapos látvány az biztos! Szerencsére jó esély van rá, hogy a jövőben valóban találkozzunk hasonló kormányokkal, hisz a Magura tavaly mutatta be saját, a kormányrúdba integrált hidraulikus tárcsafék megoldását, az MCi-t (Magura Cockpit Integration), ami egy már valóban létező dolog.
Vélhetően erre a technológiára épül a Bosch megoldása is, hisz a fékrendszer a koncepció bringán a Magura és a Bosch közös fejlesztésű, ABS-es hidraulikus tárcsafék rendszere, a kapcsolat tehát adott (bár a képet nézve az is elképzelhető, hogy a kormány egyszerűn “rálóg” a fékkarokra).
Lámpával egybeépített elegáns első csomagtartó, ami az ügyes tervezésnek hála szinte magába foglalja az “aprócska” ABS modult.
Apropó, ABS: a Bosch igyekezett ezt is elrejteni amennyire csak lehet. Az egyébként nem kimondottan apró ABS dobozt az első, világítással egybeépített (és egyetlen) csomagtartó takarja el.
A váltóbowden nélküliséghez nem kellett boszorkánysághoz folyamodni, hisz ez is egy jelenleg elérhető technika, a képek alapján a bringán a Sram vezeték nélküli váltója, az Eagle X01 AXS dolgozik.
Akik jobban ismerik a Bosch aktuális ebike rendszerét, láthatják, hogy a cég belepakolt anyai-apait ebbe az elektromos kerékpárba, ugyanakkor ügyeltek arra is, hogy ne csak egy afféle Bosch erődemonstráció legyen képzeletbeli ebike-juk, hanem kerékpáros fronton is friss legyen.
A hátsó tag nagyon elegánsan van elrejtve, extra tetszetős!
Ennek megfelelően letisztult, sokoldalú és modern kerékpárt terveztek. Egy olyan gépet, amivel elmondásuk szerint hétköznap bátran munkába mehetünk, majd hétvégén kirándulhatunk vele a közeli hegyekben. Elsőként a legszembetűnőbb, hogy a felső csőnek kvázi egyenes meghosszabbítása a hátsó támvilla, ami most még szokatlannak mondható (bár a Bulls új, csúcs ebike-mtb családján, a Sonic-on is ilyen megoldással találkozunk). A váz teljesen karbon és elöl-hátul lengéscsillapított. Utóbbi annyira nem szembetűnő, a hátsó felfüggesztést nagyon elegánsan rejtették el a tervezők (a hátsó rugóstag be van építve a felső csőbe), könnyedebb erdei utakra vélhetően teljesen elegendő, bár komoly terepezésre találnánk jobbat is. De ezt nem lenne fair a bringa szemére hányni, hisz ez nem egy specifikus felhasználásra tervezett gép, inkább egy afféle modern mindenes pedelec.
Egy biztosan elmondható: habár elsőre a Bosch eBike Design Vision rendkívül futurisztikusnak hat, de ha nagyon akarnánk, nem is lenne annyira távoli ez a jövő:)
Azoknak, akik beérik a jelennel, ajánljuk figyelmébe a jelenleg is kapható, Bosch rendszerrel szerelt pedelec-jeinket!