Stringbike teszt

Stringbike teszt
Stringbike tesztA kerékpár meghajtását forradalmasító Stringbike, pontosabban a benne lévő Stringdrive meghajtási rendszer pár év alatt nagy sikert ért el a nemzetközi piacon. Bár korábban is próbáltuk már, de most kicsit tartósabb tesztnek vetettük alá a nálunk járt mintadarabot. 
 
 
A kerékpár lánc már régóta elválaszthatatlanul hozzá tartozik a kerékpárhoz. Szinte egybeforrt vele annak ellenére, hogy egyre több új megoldás próbálja megdönteni egyeduralmát.
 
Sokan azért nem szeretik a láncot, mert a hatékonyságának megőrzése érdekében sok karbantartást igényel, viszonylag rövid élettartalmú, összekoszolja a lábat és a kezet, vagy éppen a járművet, amiben szállítjuk a kerékpárunkat. Bár vannak jobb megoldások, mint mondjuk a Gates Carbon Drive, melyet például a Grace MXII Urban vagy a Grace Easy Gates elektromos bicikliknél alkalmaznak, de ezek az áruk miatt egyelőre csak a prémium kerékpár szegmensben tudtak valamelyest elterjedni.
Új Stringdrive rendszer a kerékpáron
Valószínűleg a Stringbike, illetve a benne lévő Stringdrive rendszer sem fogja pár év alatt ledönteni a trónról a láncot, de mindenképp érdekes megoldás. Aki nem ismerné, itt a meghajtó erőt lánc helyett a kerék két oldalán párhuzamosan futó zsinórok alteráló mozgása viszi át a speciális agyhoz csatlakozó kétoldalt elhelyezett forgódobokra, melyek racsnis megoldással csatlakoznak a közöttük lévő, kivehető kerékhez. Ennek megfelelően persze a hajtómű is speciális, hasonlót szerszámgépek vezérlő tárcsáinál láthatunk. 
 
Mik az előnyei a Stringdrive-nak?
 
1, A zsinór nem koszolja össze kezünket, lábunkat, ruhánkat, autónkat.
2, Nem igényel kenést, karbantartást.
3, Hiba esetén a zsinór könnyen és gyorsan cserélhető.
4, Gond esetén elég a zsinórokat kicserélni, ami ráadásul olcsóbb is, mint a lánc.
5, A körkörös mozgásnál megszűnik a két holtpont, ezáltal a Stringdrive kíméli a térdet.
6, A zsinór sokkal könnyebb, mint a lánc, ezért hosszabb láncvonalú bringáknál (fekvőkerékpárok) különösen előnyös lehet
 
Stringbike letesztelése
 
Stringbike próba
 
Mivel kölcsönkaptunk a holkerekparozzak.hu tulajdonosától egy Stringbike-ot pár napra, így lehetőségünk volt azt komolyabban letesztelni. (Korábban már kipróbáltuk, de akkor csak pár percig, ami nem elegendő komolyabb következtetések levonására.)
 
A próba kifejezetten érdekes volt. Az első pár kilométeren még kicsit darabosnak tűnt a megoldás, de később megszokja az ember és már kezdtem élvezni, hogy a Stringdrive esetében a körkörös pedálozáskor eltűnnek a holtpontok. A meghajtó tárcsák ugyanis úgy vannak kiképezve, hogy a hajtókar alsó és felső állásában szinte erőt sem kell kifejtenünk ahhoz, hogy tovább fordítsuk a pedált, míg a középső állásokban rendesen beletaposhatunk a hajtásba. Figyelemreméltó az is, hogy ha nem a megfelelő fokozatban vagyunk, akkor az áttétel félkörönkénti változása miatti löketesség feltűnőbbé válik, olyan, mintha figyelmeztetne, hogy váltani kellene. Akkor vagyunk jó fokozatban, ha nem, vagy legalábbis kevésbé érezzük a kihagyásokat. A hajtás ezen túlmenően rendkívül finom, kifejezetten élvezetes. Mentes minden rezonanciától. 
Stílszerűen olyan, mintha zsinóron húznának...
Egyszerűbb a váltó kezelése
A váltó egyetlen markolatváltóval működtethető, ami sokkal egyszerűbb, mint egy első és egy hátsó váltót kezelni. Akár álló, akár hajtás közben válthatunk fokozatot, sőt utóbbiban még egyszerűbb is, mert a pedálerő besegít. A megszokottakhoz képest nagyobb erőt igényel a markolatváltó megcsavarása, így gyengébb kezűeknek, például a hölgyeknek vagy idősebbeknek esetleg problémás lehet. A váltás maga is kicsit hangos, amikor átkattan, de nem zavaróan.
A 71-es dobokkal (ezekre tekeredik fel a zsinór) felszerelt Stringbike akkor mutatta meg igazán, hogy mit tud, mikor hegynek felfelé igyekeztem. A hajtási holtpontok elmaradása miatt egészen könnyen, finoman, gond nélkül lehetett vele megmászni 10-12%-os emelkedőket úgy, hogy nem is kapcsoltam a legkisebb fokozatokba. Ez persze azt is jelenti, hogy ezen a bringán az áttétel tartomány nem volt ideális számomra aszfaltos használatra, inkább terepezésre lett volna jó (bár úgy nem próbáltam ki), mivel a túlságosan könnyű áttételek miatt nagyobb sebességgel csak nagy fordulatszámon való pörgetéssel lehetett viszont haladni síkon. Ez persze kisebb átmérőjű hátsó dobok használatával optimalizálható a kívánt felhasználáshoz. Az áttétel tartomány szélessége egyébként elegendőnek tűnt. 
 
Konklúzió
 
Összességében nekem tetszett a megoldás, leginkább a tisztaságának köszönhetően és a hajtási holtpontok megszüntetése miatt. Főleg városi használatra lehet jó, de hosszabb túrára is szívesen elmennék vele, főleg ha fekvőkerékpárba lenne beépítve...
Ha igaz a hír, akkor jövőre talán már erre is lesz lehetőség! Izgatottan várom! :)