Leírás és Paraméterek
A Pegasus egy több, mint 40 éves prémium német gyártó, akik abból a szempontból (is) különlegesek, hogy a kínálatuk nagyon specifikus. Olyan gyártókkal Dunát lehet rekeszteni, akik mindent gyártanak (monti, cross, túra, városi stb.). Olyanokból is van egy pár, akik egy területre fókuszálnak, ez az esetek túlnyomó részében azonban a mountain bike-ok világát jelenti. A kimondottan túra, illetve városi ebike-okat tervező és gyártó márkákból már sokkal-sokkal kevesebb van. A Pegasus pedig ilyen szerencsénkre!
Ez a dedikált fókusz meg is látszik a Pegasus elektromos kerékpárjain. Itt egy dolog számít egy új modell tervezésekor: legyen kényelmes és kiválóan kezelhető (azon felül persze, hogy technikailag és esztétikailag TOP legyen). Annak hála, hogy a cég tervezőinek nem kell a különféle -jelentősen eltérő- felhasználási kategóriák között "szétszakadniuk", 40 éven át "faraghatták" a tökéletes túra, illetve városi kerékpár "receptjét".
Ez pedig testet ölt minden egyes Pegasus modellben, amik szerintünk és a vevők visszajelzései alapján is kategóriájukban az egyik, ha nem a legkomfortosabb ebike-oknak számítanak. Olyannak, amin már az első ülésre otthon érezzük magunkat. Olyan megoldásokkal találkozhatunk itt, amik más gyártók versenytárs modelljeiben jellemzően nem találkozhatunk: nagyobb, 63mm helyett 75mm-es rugóút az extra kényelemért, átütőtengelyes első villa az extra kezelhetőségért és praktikumért, hogy csak párat említsünk.
A gyártó szinte a teljes palettájában a Bosch motorjait használja (másik a Pinion MGU, ami először többek között a Pegasus pedelec-ekben debütált), így elektromos rásegítés terén is a legjobbat fogjuk kapni.
A trekking kerékpárokról
Ha azt mondjuk kerékpár, a legtöbbünk lelki szemei előtt egy trekking kerékpár képe jelenik meg. Mitől trekking, azaz túra egy kerékpár? A legfontosabb a "teljes harci dísz", azaz a túrázáshoz elengedhetetlen kiegészítők: sárvédők, csomagtartó, kitámasztó és a világítás. Másik ismérvük, hogy a trekking ebike-oknál fontos a kényelem is, ezért a legtöbbször ergonómikusabb markolatot és állítható dőlésszögű kormánybefogót is találunk egy trekking pedelec-en. A 28-as (esetleg 26-os) méretű aszfaltosabb (simább futófelületű) és vékonyabb (2.2 alatti) gumik is árulkodnak arról, ha egy túra bringával állunk szemben.
A Bosch Performance Line (3.gen) motorról
A Bosch eBike System 2 rendszer legfrissebb tagja, a 4. generációs CX motorral együtt debütált a 2020-as modellévben. Ez a 3. generációs Bosch motor komoly újítást hozott elődjéhez képest, hisz ennél a motornál is felszámolta a gyártó a belső áttételt (ezért is a nagy lánckerék), ezzel pedig lehetővé vált, hogy ezt a motort is könnyen tekerhessük kikapcsolt rásegítés mellett.
Az egyik kedvenc Bosch erőforrásunk, mivel 65Nm-es csúcsnyomatékával már az erősebb motorok közé sorolható, miközben működése kimondottan halk, kultúrált, így remek választás trekking gépekbe (is). Alacsonyabb fogyasztásának hála nagyobb hatótávval bír, mint a CX, miközben a pedelec tulajdonosok többségének a rásegítés erejére sem lesz panasza.
Ez az egység is elérhető láncváltós, illetve agyváltós változatban is. Utóbbi kapcsán elmondhatjuk, hogy ez a legerősebb Bosch motor, ami még párosítható kontrafékes agyváltóval.
Érdekesség, hogy látván, hogy több gyártó is elkezdett belépő szintű elektromos mountain bike-okat szerelni ezzel a motorral, a Bosch itt is elérhetővé tette progresszív, montisokat célzó rásegítési szintjét, az eMTB módot. Érthető okokból ez csak a láncváltós Performance Line esetében érhető el.
Működési elv: Nyomatékszenzor
Csúcsnyomatéka: 65Nm
Legnagyobb rásegítés: 300%
Mit jelent ez? Turbo-ban a legnagyobb rásegítési szinten az emberi erő 300%-át képes leadni a motor
Rásegítési szintek: OFF, ECO, TOUR, SPORT (vagy eMTB) és Turbo
Nominális motor teljesítmény: 250W
Elektromos rásegítés sebesség-limitje: 25 km/h
Tömege: 3,2 kg
Bosch PowerPack (BES2) akkumulátorról
PowerPack néven a Bosch a vázra szerelt, úgynevezett “külső” akkumulátoraival találkozhatunk. Ezek 2014 óta vannak a piacon, tehát egy kiforrott konstrukcióról beszélhetünk, ami a Bosch eBike System 2 rendszerű pedelec-eket látja el árammal.
Egyértelműen első osztályú akkumulátorról beszélhetünk, a Bosch az egyik legjobb és legmegbízhatóbb akkukkal szereli ebike-jait.
Az akkumulátor természetesen le is vehető a vázról, így külön is tölthető. De ha arra van szükség, magán a kerékpáron hagyva is tölthetjük a vázon található töltő csatlakozón keresztül.
Az akkumulátor levételéhez ugyanakkor -szerencsére- szükségünk lesz a kulcsára, hisz azzal van rázárva a vázra, így nem kell attól tartanunk, hogy illetéktelenek csak úgy lekapják bringánkról az utcán. Érdekesség, hogy több gyártóval is találkozhatunk (pl: Pegasus), akik patkólakatot is adnak elektromos kerékpárjaikhoz, amit ugyanazzal a kulccsal nyithatunk/zárhatunk, mint az akkut.
Magán az akkumulátoron találunk egy gombot, amit megnyomva akár az egész Bosch rendszert is be tudjuk kapcsolni, illetve ha levettük ebike-unkról az akkut, ellenőrizni tudjuk a gomb mellett található led-ek segítségével az akku töltöttségét.
Kapacitás: 500Wh
Elhelyezés a kerékpáron: vázra szerelt dokkolón
Technológia: Li-ion
Tömeg: 2,7kg
Akkumulátor ház anyaga: műanyag
Levehető az ebike-ról: igen, kulccsal kinyitva
Ebben a kerékpárban egy 500Wh kapacitású PowerTube "bújik" meg a vázban. Kíváncsi vagy arra, hogy ez mire elég? Nézd meg a Bosch hatótáv kalkulátorában, amit ITT találsz.
Bosch Intuvia kijelzőről
A Bosch egyik legrégebbi és legelterjedtebb kijelzője az Intuvia, ami 2013-as bevezetése óta elektromos kerékpárok több százezreinek kormányát díszíti. Egy kiforrott, jól átgondolt kijelzőről van szó, amin minden adat jól olvasható, köszönhetően az állandó háttérvilágításnak és a nagyobb betűnek. Az Intuvia levehető az ebike-ról és ilyekor is "használható", köszönhetően a bépített akkumulátorának (meg tudjuk nézni például a megtett távot, az átlag sebességünket stb). Az Intuvia kijelzőt egy, a kormány bal oldalára szerelet vezérlővel irányítjuk alapvetően (kivéve a bekapcsolás és a vilgítás kapcsoló, mivel ezek magán csak az Intuvia-n vannak meg).
Cyclocomputer funkciók: összes megtett táv, túratáv, pontos idő, legnagyobb elért sebesség, átlagos sebesség, bringázással töltött idő, becsült hatótáv
Akkumulátor töltöttség százalékos visszajelzése: nem
Toló támogatás: van
Kijelző átmérője: 2.8”
Színek: fekete-fehér
Okostelefonnal összekapcsolható: nem
Gombok száma: 8 db, 4 db a kijelzőn (reset, bekapcsoló gomb, információs gomb és világítás kapcsoló) és 4 db a kezelőn (+, -, információs gomb és a toló támogatás gombja)
Gombok háttérvilágítása: nem
Tápellátás: belső akkumulátorról + ebike akkumulátoráról
Levehető: igen
Vízállóság: IP54 (por és fröccsenő víz ellen védett)
8 sebességes Shimano Altus láncváltóról
Az Altus váltók a japán Shimano megfizethető váltói. A belépő kategóriában középtájon helyezkednek el tudásuk és precizitásuk alapján. Szerencsére már ezek a váltók is sokkal pontosabban és megbízhatóbban váltanak, mint a Shimano belépő váltó családjának tagjai, a Tourney váltók.
Ez a konkrét Altus váltó egy 8 sebességes változat (RD-M310) egy átlagos áttétel tartományt biztosító 11-34-es fogszámú fogsorral.
Tektro HD-T280 tárcsafékről
A HD-T280 a Tektro kimondottan trekking, azaz túra felhasználáshoz tervezett hidraulikus tárcsaféke. Könnyen kezelhető és kellő fékerővel bír, így hű társunk lesz a túrázásaink során hosszú ideig. A hidraulikus működésnek hála ez a fék finomabban adagolható, mint egy mechanikus fék, így a fékezés precízebb lesz és kevésbé fárasztó a kezeknek.
Suntour NEX 25 villáról
A NEX a Suntour alap trekking, azaz túra célra fejlesztett villa családja. Az egyik leggyakrabban használt első lengéscsillapító a trekking ebike-ok között, nem véletlenül. Ár-érték aránya kiváló és megbízhatóan teszi a dolgát. Acélrugós kialakítású, azaz személyre szabhatóságról nem igazán beszélhetünk. Ez a konkrét villa egy nagyobb kényelmet adó, 75mm-es rugó utas változat, ami érdemi fejlődés (+19%) a legtöbb gyártó által használt 63mm-es rugóúthoz képest.
MonkeyLoad gyorsrögzítős csomagtartóról
A MonkeyLoad gyorsrögzítős rendszerű csomagtartónak hála a kompatibilis táskákat, kosarakat lényegében csak fel kell helyeznünk a csomagtartóra és hagyni, hogy a MonkeyLoad rögzítő karjai "körülöleljék" a speciálisan kialakított "keresztgerendákat" a csomagtartón. A levételhez elég csak meghúzni a kioldó kart és egyszerűen leemelni táskánkat, kosarunkat. Bónusz pont, hogy a MonkeyLoad gyorsrögzítőt akár kulccsal is rázárhatjuk a csomagtartóra, ezzel megakadályozva azt, hogy illetéktelenek is villámgyorsan le tudják kapni táskánkat/kosarunkat ebike-unkról.
PEDELEC RENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
motorgyártó | Bosch |
motor elhelyezése | Középmotor |
motor | Bosch Performance Line - Gen.3 |
érzékelő / szenzor | Nyomatékszenzor |
motor teljesítménye | 250 W |
maximális sebesség rásegítéssel | 25 km/h |
motor maximális nyomatéka | 65Nm |
motor legnagyobb rásegítési szintje | 300% |
akkumulátor helye | vázra szerelt |
akkumulátor | Bosch PowerPack Frame |
akkumulátor kapacitás | 500 Wh |
akkumulátor típus | Li-ion |
akkumulátor feszültség | 36 V |
akkumulátor töltő | Bosch Compact Charger (2A) |
kijelző | Bosch Intuvia |
okostelefonos kompatibilitás | Opcionális okoskijelzőre (pl: Bosch Kiox, SmartphoneHub) történő csere esetén igen |
VÁZ TULAJDONSÁGAI | |
váz típusa | Komfort (unisex) |
szín | Kék |
felhasználási terület | Aszfaltra |
teherbírás | Normál |
váz anyaga | alumínium |
LENGÉSCSILLAPÍTÁS TULAJDONSÁGAI | |
első villa | Teleszkópos, lengéscsillapított |
első lengéscsillapító / villa | Suntour NEX E25 DS |
rugóút (első villa) | 75mm |
lengéscsillapítás működési elve | Acélrugós villa |
hátsó lengéscsillapítás | Merev hátsó villa |
KEREKEK ÉS GUMIK TULAJDONSÁGAI | |
kerékméret | 28 |
gumi (első) | Supero Optima Safe (28 x 2.00 / 50-622) |
gumi (hátsó) | Supero Optima Safe (28 x 2.00 / 50-622) |
MEGHAJTÁS TULAJDONSÁGAI | |
váltórendszer típusa | Láncváltó (csak hátul) |
váltó | Shimano Altus RD-M310 - 8 sebesség |
fokozatok száma | 8 sebesség |
fogaskoszorú | Shimano Altus HG31-8 (11-34) |
váltókarok | Shimano Altus SL-M315 |
FÉKRENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
fékrendszer fajtája | Hidraulikus tárcsafék |
fékek | Tektro HD-T280 |
féktárcsák átmérője (első/hátsó) | 180/160 |
KÉNYELEMMEL KAPCSOLATOS ALKATRÉSZEK | |
állítható dőlésszögű kormánybefogó (stucni) | Igen, állítható |
nyereg | Selle Royal Essenza Plus |
nyeregcső típusa | merev, alu nyeregcső |
KIEGÉSZÍTŐK TULAJDONSÁGAI | |
világítás | Van, ebike akkumulátoráról kapja az áramot és a kijelzőről kapcsolható |
első lámpa | Fuxon FS-50 EB, 50 Lux, LED |
hátsó lámpa | Fuxon R-232 EB LED |
csomagtartó | van, MonkeyLoad rendszerű gyorsrögzítős |
sárvédő | van |
EGYÉB INFORMÁCIÓK | |
ország | Németország |
Ambringa selection | Ambringa Selection tag |