Bulls E-Stream pedelec teszt

Bulls E-Stream pedelec teszt
Ismét egy kellemes tesztben volt részem, ugyanis a szokásos edzőkörömön leteszteltem a Bulls E-Stream FS2 össztelós elektromos rásegítésű kerékpárt. Ez volt az első középmotoros pedelec bringa, mely képes volt végigmenni lemerülés nélkül a kedvenc pilisi erdei körömön, benne Dobogókő megmászásával. Ezekután bátran mentem vele igazi montis terepre is!

Előzetes információk

A blogunkban megjelent tesztjeimet követők még biztosan emlékeznek azokra a terheléses hatótáv tesztjeinkre, melyek során leteszteltük, hogy gyakorlatban mit is bírnak a prospektusban szép hatótávot ígérő különféle elektromos rásegítésű kerékpárok. Ha nem olvastad volna, akkor az alábbi linkekre kattintva most is megteheted, íme talán a legérdekesebbek:
 
 
Elég megdöbbentő különbségek voltak a különféle elektromos rendszerek tudása között, az biztos! Volt olyan, ami sokkal kevesebbet tudott a weben hangoztatottnál, de olyan is akadt, mely normál felhasználás mellett a beígért hatótávnál jelentősen többet tudott, akár a dupla távon is helytállt!
 
Elektromos rendszerek tudását teszteltük
 
Mivel eddig csak visszatöltésre is képes elektromos motorral szerelt kerékpárok bírták ki azt a 76 km-es edzőkört, mely 1130m-es szintkülönbség megtételét is tartalmazta (mivel benne van Pap-rét mellett Dobogókő megmászása is), így kíváncsian vártam, hogyan boldogul e kemény feladattal a középmotorok új trónkövetelőjével, a Brose motorral szerelt Bulls E-Stream FS2. A Brose cég elektromos rásegítéses rendszere komoly sikereket aratott mind a szakma, mind az érdeklődők között az idei Eurobike kiállításon, nem véletlenül!
Személy szerint nekem már 2014-ben volt alkalmam kipróbálni a Brose rendszert, mely akkor még csak 2 kitüntetett márkában volt elérhető, ezek közül az egyik természetesen a Bulls volt. 
Már akkor feltűnt, hogy ez a motor igencsak fel fogja forgatni a piacot. Sok tekintetben felülmúlta a konkurens középmotoros rendszerek tudását, hiszen azokhoz képest nem csak a nagyobb erejével (40-60Nm helyett akár 90Nm nyomatékot is képes leadni!), de olyan finomságokban is kitűnik, minthogy középmotorokhoz képest szokatlanul halk, vagy hogy lehet hozzá első váltót is használni, így a kerékpár áttétel tartománya nagyobb tud lenni, ami különösen jól jön akkor, ha esetleg lemerül az akkumulátor és még nem értünk haza...
Hogy ez a kellemetlen eset ne következhessen be, a gyártó a szokottnál nagyobb akkumulátort választott, ami például a hasonló rendszerek 300-400Wh-s akkui helyett 490Wh kapacitásúak, így kb 20-60%-kal nagyobb távra lehet velük számítani hasonló felhasználási körülmények esetén!
 
Ráadásul az esztétika is fontos tervezési szempont volt az elismert autóipari beszállítóként számontartott Brose fejlesztő mérnökei számára, ezért vázba rejtett akkut is kifejlesztettek a kerékpárgyártók számára. A Bulls is élt ezzel a lehetőséggel és az E-Stream modelljük több verziója is kapható alsócsőbe rejtett akkus kialakítással.
Esztétikus kivitel az elrejtett akkumulátorral
 

Bulls E-Stream FS2

A tesztünkön is egy ilyen rejtett akkus E-Stream-hez volt szerencsénk (a szó szoros értelmében véve is), a Bulls E-Stream FS2-höz.
 
A bringa maga egy komoly, minőségi alkatrészekből összerakott 2x10, azaz 20 sebességes fully, elöl 100mm-es, hátul 120mm-es rugóúttal, melyeket Rock Shox márkájú lengéscsillapítók tesznek élvezetessé és biztonságossá. Az első teló, egy kiváló Rock Shox Reba SL, mely kormányról lockolható, így menet közben is rögzíthetjük a teleszkópot, hogy a mászás minél hatékonyabb lehessen. A váltórendszer és fékezés minden eleme Shimano Deore XT szett alkatrészeiből épül fel, így tökéletes a kompatibilitás, nem akartak semmin sem spórolni a minőség rovására, a fő cél a hibátlan működés biztosítása volt. Ez sikerült is nekik szerintem... ;)
 
Az utóbbi évek divatjának megfelelően a kerékpár 29"-es kerekeken gördül, melyekre Schwalbe Rocket Ron Evolution 29 x 2.25 külsőket tettek fel, hogy még a legkritikusabb helyzetekben is legyen tapadás, amikor a bringás és a motor együttes erejét kell a talajra átvinni megcsúszás nélkül.
29-es méretű kerékkel lett ellátva
 

Hogyan segít a Brose?

 
A fent említett Brose elektromos rásegítéses rendszer 250W-os motorja majdnem észrevétlenül bújuk meg a hajtóműnél. A rásegítés mértékét 1+3 fokozatban lehet szabályozni, a kikapcsolt állapot mellett a Cruise, a Tour és a Sport fokozat áll rendelkezésünkre. Természetesen menet közben nyomatékérzékelő méri az általunk leadott teljesítményt és ezt szorozza fel a rendszer a beállított fokozatnak megfelelően.
A fokozatok közül síkon már a leggyengébb (és egyben az akku számára legkíméletesebb) Cruise is tökéletesen elég síkon ahhoz, hogy könnyedén elérjük a 25km/h sebességet, ami felett a motor már visszavesz a teljesítményéből. Az emelkedőkön többnyire a Tour fokozatot használtam a teszt során a hegyi szakaszokon, ez teljesen elég volt a 10-12%-os emelkedőkre is. Rövidebb különösen meredek szakaszokon felkapcsoltam a Sport fokozatba is, de ez olyan erős, hogy a kicsit is gyakorlottabb bringás számára már csak akkor kellhet, ha vagy nagyon visszafogottan akar tekerni felfelé is, vagy tényleg brutál emelkedővel kell gyorsan megbirkóznia.
 
Érdekes volt, hogy összehasonlítva a Bionx rendszerrel, eléggé másképp segít a Brose. A különbség egyik lényeges oka, hogy míg a Bionx a motor tengelyénél méri az általunk leadott nyomatékot, addig a Brose a hajtóműnél. Ebből fakad, hogy a Bionx-nél a váltó állásával is befolyásolható, hogy mekkora rásegítést szeretnénk, ha a váltón más sebesség fokozatba kapcsolunk. Ezzel szemben a Brose esetében a rendszer jobban hasonlít a rásegítés nélküli kerékpároknál megtapasztaltakra, azaz kisebb fokozatba kapcsolva könnyebben tekerünk ugyan, de lassabbak is leszünk ezzel együtt. Ha tehát gyorsabbak akarunk lenni ugyanolyan feltételek mellett, akkor a Brose motor mellett nekünk is mindenképp nagyobb teljesítményt kell leadni, míg a Bionx esetében a beállított fokozat mellett a váltón kiválasztott fokozattal is csökkenthetjük vagy növelhetjük a kért segítséget.
Mindez persze így leírva talán nem annyira könnyen érthető, de ha valaki kipróbálja mindkét rendszert, az első emelkedőknél érezni fogja a különbségeket. Hogy melyik jobb, azt nehéz megmondani, mindenesetre érzetben jelentős különbség van. Az biztos, hogy mindkettőnél komoly nyomatékot hívhatunk segítségül, azaz egyiknél sem lesz gondunk a legdurvább emelkedők megmászásakor. 
 
Furcsa, hogy a fenti más jellegű karakterisztika miatt a Bionx D-széria tűnik kicsit erősebbnek, pedig a Brose nagyobb maximális nyomatékot tud, ő tudja jelenleg a legtöbbet a konkurensek közül. A Bionx inkább a nagyobb, tehát a kb 15 km/h feletti sebességű mászásoknál van igazán elemében, míg a Brose jellemzően a kisebb sebesség melletti, a legdurvább montis emelkedőkön teljesít jobban érzésem szerint. Ez számomra azt támasztja alá, hogy a Brose-t inkább montis terepre optimalizálták, a Bionx-et pedig túrakerékpározásra. Ennek kicsit az mond ellent, hogy idén az elektromos kerékpárok világbajnokságán (már ilyen is van!) a Bionx D-szériás rendszerével szerelt egyik monti győzött... ;)
Érdekes lesz megvizsgálni majd azt a későbbiekben, hogy vajon a trekking kerékpárokba szerelt Brose rendszerbe más karakterisztikát programoztak-e, mint ebbe a montiba? Ezt majd feltétlenül kipróbáljuk, ha megjön a Bulls Lacuba pedelec trekkingünk! Már alig várom!
 
Bulls E-Stream első tesztelése
 

Bulls E-Stream első tapasztalatok

 
A Brose egyébként minden tekintetben igazolta a korábbi tapasztalataimat. Nagyon élvezetesen, nagyon direkt módon, gyorsan és hatékonyan segített mindig. A hangja is kisebb volt a Bosch-nál tapasztaltaknál még a legnagyobb terhelés közben is, de természetesen nem tudta elérni a Bionx vagy a Greenmover motorok teljes hangtalanságát. E tekintetben egy mozgó fogaskerekektől mentes hátsó agymotor mindig jobb választás, viszont a középmotorok jobb súlyeloszlása az össztelós modelleknél vitathatatlan előnyt jelent agresszív, tehát ugrálós-repülős lejtmenetek esetén. A középmotorok egyik hátránya viszont, hogy nem tudnak generatív, azaz visszatöltős üzemmódot, mikor a lejtmenetben vagy fékezéskor motorfék jelleggel menet közben tudjuk tölteni az akkumulátort. 
Emiatt különösen érdekes volt, hogy mit produkál a Brose pedelec rendszere a hatótáv tesztkörünkön!
 
Szokás szerint az elektromos kerékpár saját kijelzője mellett egy Garmin gps segítségével is mértem a tesztkör adatait. Most sajnos elkövettem azt a hibát, hogy Budakalászról induláskor bár mindkét eszközt lenulláztam, a gps-t elfelejtettem beindítani. (Ez a fenti térképen látszik is a teljesen egyenes rövid szürke vonallal az indulópont és Pomáz között.) A Brose km órája automatikusan indul, amint mozgásba lendül a kerék vagy a pedál, így az Budakalásztól kezdte mérni a távot, a Garmin viszont csak Pomázon lett bekapcsolva, akkor vettem észre, hogy még mindig 0 km-t mutat a kijelző. Emiatt sajnos a gps által mért adatokhoz hozzá kell adni kb 8 km-t, ami még nem lenne baj, de emiatt a térképes útvonal és az átlagsebesség sem könnyen összehasonlítható a korábbi mérésekkel. A lényeg viszont úgyis az volt, hogy mekkora hatótávot tud a Brose motor, azt pedig így is le lehet szerencsére olvasni a fotókról!
Kijelzőképek a Bulls E-Streamnál

Tapasztalatok a hatótávra vonatkozóan

 
A Brose nem jelzi ki km-ben a hátralévő hatótávot (ami egyébként egyik konkurens rendszer esetében sem igazán pontos, hiszen az utolsó pár km alapján saccolják a jövőt jellemzően), így ők inkább megelégednek az akku töltésének kijelzésével, ami elég is a gyakorlatban. 10 csík esetén van teljesen feltöltött állapotban az akku, azaz kb 10%-os változás esetén csökken egy csíkkal a kijelzőn a töltöttség. Amikor 2 csíkig, azaz kb 20% töltöttségig csökken a kapacitás, akkor elkezd villogni a kijelzés, evvel is figyelmeztetve a bringást a lemerülés veszélyére. (Az utolsó, jobb alsó sötét képen már villogott az akku mutatója, úgyhogy arról nem volt egyszerű megfelelő képet készíteni, ugyanis a megfelelő pillanatot kellett elkapni, egyébként üresnek mutatta az akkut a villogás miatt az elkészült kép. A telefonom lassú exponálása miatt készült is pár üres akkus kép...)
 
Az első lényeges összehasonlítási pont a Paprétre való felérkezéskor volt 26 km megtételét követően. (A megtett km leginkább a Brose kijelzőn lévő aktuális alsó számból az első képen látható 12 km-t levonva számolható ki, a fent említett késői Garmin indítás miatt.) 
Itt még jól láthatóan keveset fogyasztott el a rendszer az akku kapacitásából, csupán 3 csíkot a tízből, ezért bátran indultam tovább a Kisrigó étterem felé, hiszen ekkor már megtettem a szintemelkedés kb 40%-át. A Fagyott katonánál, azaz a második hegygerincre felérve már biztos voltam benne, hogy Dobogókő is menni fog, mivel itt már legyűrtünk közösen a rásegítéssel 41 km-t és 809 m szintet (bal alsó kép), és még mindig kb félig volt az akku. 
Tekerés Dobogókőre
 
Dobogókőre felérve ugyan már csak 3 csík volt az akkuban (alsó sor középső kép), de emiatt már elég nyugodt voltam afelől, hogy a hazáig hátralévő 26 km-en (mely többnyire lefelé vezet) ki fog tartani a Brose.
 
Egyetlen töltéssel is lehet belőle túra kerékpár
Hazaérve még mindig volt 2 csík az akkuban, azaz még kb 15 km-t mehettem volna vele a 77 km és 1125 m szint megmászását követően. 
 
Ez azt jelenti, hogy kb 100 km-t tudtam volna megtenni vele, ha tovább is megyek. Ezek alapján a Bulls E-Stream elektromos rásegítéses monti hatótávja kb 80-120 km között mozoghat, de kevesebb emelkedővel tarkított terepen ennél sokkal többet is tudhat persze. Ez főleg azért jelentős, mert mégiscsak egy montiról van szó, azaz a gördülési ellenállása nem mondható ideálisnak egy trekkinghez vagy egy országútihoz képest. A Brose motor ugyanis többféle trekking bringában is kapható a Bulls és a Pegasus kínálatában. Túrakerékpárban (pl Bulls Lacuba) ezért várhatóan akár 120-150 km-es túrákra is el lehet szerintem menni ezzel a Brose rendszerrel egyetlen töltéssel. Ha pedig visszük magunkkal a töltőt, akkor ebéd közben sokat tudunk tölteni az akkun, így akár a Balaton egy nap alatti megkerülése sem feltétlenül lehetetlen vele. Ha kellően hosszan ebédelünk, egy normál éttermi ebéd ideje alatt kb 40%-ot lehet tölteni az akkun a lemerült állapotból!
 
Visszaérve Budakalászra, örömmel konstatáltam, hogy végre egy középmotoros rendszer, ami nem csak kellemesen segít, de a hatótáv tekintetében sem vall szégyent a tesztkörömön. Ez pedig különösen jó dolog, ha figyelembe vesszük, hogy egy rejtett akkus pedelec monti kerékpárról van szó!
 
 
Tesztelés igazi montis környezetben
 

E-Stream igazi montis utakon

 
Nem hagyott nyugodni, hogy a fenti tesztkör mellett igazi montis terepen is próbára kell tenni az E-Stream-et. Két nappal később ezért egy hegyibringáknak való tesztkörön is kipróbáltam az E-Stream-et. Mivel ebédre vendégek jöttek hozzánk, ezért csak erősen limitált időm volt a tesztre, de megérte! Csobánkáról indulva tekeregtem 31,3 km-t gyönyörű utakon, részben a kék-túra bringás nyomvonalán, részben pedig a zöld erdei túrajelzésen. Aszfaltra csak minimálisan tévedtem, szinte végig murvás, köves vagy földutakon tekertem. Aznap az idő rövidsége miatt nem lehetett lemeríteni a rendszert, pedig 842 m-es szintet is legyűrtünk közben közösen és a rásegítést is maximálisra állítottam, azaz Sport fokozatra! 
Nagyon kellemes volt a bringa még a kifejezetten göröngyös, meredek köves utakon is. Hiába, az összteló sokat tud a komforton növelni, a rásegítés pedig kimerítő erőpróbából élvezetes erdei gyönyörködéssé teszi a mászást!
 
Érdekes volt egyébként, hogy a korábban tesztelt merev vázas fat-montihoz, a Bulls Monsterhez képest mennyire másképp viselkedik rossz úton az E-Stream! Míg ő a nagyobb egyenetlenségeknél volt elemében, azokat tudta jobban csillapítani, a Monster a drabális 4"-os puha külsőivel a kisebb egyenetlenségeket tüntette el, azokon folyt át szinte észrevehetetlenül. Ezek alapján egy össztelós fatbike lehet a legkellemesebb rossz terepen és puha talajon! Ami viszont mindenképp a fatbringákhoz képest vékonyabb, az E-Streamen is használt külsők mellett szól, hogy jobb a gördülési és légellenállásuk, ezáltal nagyobb a hatótávjuk, valamint az úthibákat, köveket könnyebb velük elkerülni-kikerülni. 
Ezek után mindenki maga döntse el, mit szeretne igazán, de egyik Bulls-ban sem fog csalódni, azt garantálom!
 
Kiváló gördülés és ellenállás jellemezte a tesztelés alatt