Egészen pontosan 3 új, gyári elektromos kerékpár akkumulátort mutatott be a Shimano a Steps pedelec rendszerhez. A háromból a legnépszerűbb várhatóan a BT-E8036 típusszámú verzió lesz, ami egy vázba rejtett, azaz integrált 630 Wh-s egység (jelenleg a legnagyobb gyári, azaz a Shimano által gyártott akku kapacitása 504 Wh).
Az új, vázba rejtett 630 Wh kapacitású egység, "polgári" nevén: BT-E8036
Habár ennek az új akkumulátornak a formája szinte teljesen megegyezik a jelenleg elérhető 504 Wh-s rejtett akkuval, a BT-E8035-vel, valójában sajnos pár centivel hosszabb azoknál, így a már meglévő kerékpárokat utólag nem lehet majd bővíteni.
Jó hír ugyanakkor, hogy a jövőre nézve lesz bővíthetőség, hisz a második új bejelentett akku, a BT-E8035-L, habár marad 504 Wh kapacitású, a hossza megegyezik az új 630 Wh-séval, így a két akku szabadon cserélhető lesz, annak megfelelően, hogy a vásárlóknak mik az igényei. Ennek köszönhetően lényégében minden, újfajta gyári 504 Wh-s akkuval szerelt Shimano Steps-es ebike a jövőben kompatibilis lesz a 630 Wh-s elemmel is.
(Érdekességként: a nagy konkurens a Bosch idén dobta piacra eddigi legnagyobb, 625 Wh-s akkumulátorát, a német cég ugyanakkor más utat választott: a nagy akku fizikailag nagyobb, mint a párhuzamosan szintén elérhető 500 Wh-s, így ez esetben a gyárilag 500 Wh-s akkuval szerelt elektromos kerékpárokat csak akkor lehet bővíteni 625 Wh-ra, ha az adott pedelec gyártója már eleve a nagy akkura tervezte a vázat a későbbi kapacitás bővítést lehetővé téve. Ilyenek például a 2020-as, rejtett akkumulátoros Pegasus, illetve Bulls bringák)
Nem kispályás, az biztos: 630 Wh vázra szerelve! Szintén könnyen megjegyezhető névvel: BT-E8016.
A harmadik új akku egy igazi különlegesség, hiszen bár ez is 630 Wh kapacitású, ez ugyanakkor egy külső, azaz vázra szerelhető változat. Ez az egység a keresztségben a BT-E8016 nevet kapta. Ezzel az akkumulátorral pedig a Shimano megalkotta a -kínálatunkban legalábbis- legnagyobb kapacitású vázra szerelhető akkut (pl: Bosch-nál 500 Wh a max, az Apache elektromos kerékpároknál pedig 576 Wh).
Jogosan merülhet fel a kérdés sokakban, hogy van-e még létjogosultsága 2020-ban a külső akkuknak? Szerintünk van, hisz ezzel a megoldással a tervezők valamelyest szabadabb kezet kapnak a váz tervezése során. Egy ilyen akkunak ugyanis egyszerűbb helyet találni, így akár a nyeregcső mögé vagy elé is felszerelhető. Apropó szerelés: ez az új külső akkumulátor természetesen szintén nagyobb, mint a mostani gyári Shimano akku, így ennek megfelelően egy új, nagyobb akku rögzítőt is piacra dob majd vele a japán cég.
Természetesen az új 630 Wh-s külső akkuhoz új rögzítő bölcsőre is szükség van.
Az új akkumulátorok várhatóan 2020 nyarától lesznek elérhetőek, így leghamarabb a 2021-es modellekben találkozhatunk a Shimano újfajta gyári akksijaival.
Nem csak gyárival lehet, mit tud a "harmadik fél"?
Azoknak, akik figyelmesen olvasták ezt a cikket feltűnhetett, hogy mindig 'gyári' címszóval hivatkoztunk ezekre az új egységekre, ami nem véletlen. A Shimano ugyanis (szemben a Bosch-sal) lehetővé teszi a gyártóknak, hogy harmadik fél által gyártott akkumulátorokat használjanak a Shimano Steps rendszerű pedelec gépeken. Ezzel nagyon sok gyártó él is, hisz így még szabadabb kezet kapnak a tervezéskor. Ez jól látszik a Bulls Shimano Steps-es palettáján is, akik már több éve az úgynevezett TwinCore akkukkal szerelik a japán gyártó motorjával szerelt bringáikat. A TwinCore (magyarul talán IkerMagos-nak lehetne fordítani) egy rendkívül érdekes és okos megoldás: a vázba két darab, egyenként 375 Wh kapacitású akkut lehet elhelyezni, így ha nekünk elég a relatív kis kapacitás, viszont fontos az alacsony súly, akkor elég egyetlen akkuval útnak indulnunk, ha viszont igazi kilométer falók vagyunk, és épp hosszú túrára megyünk, akkor mindkét akkut berakva 750 Wh-val gazdálkodhatunk.
A Bulls féle TwinCore akku akcióban: oldalanként egy-egy 375 Wh-s akkut tudunk eldugni az alsócsőben.
Elektromos kerékpár kínálatunkból még a német Pegasus szerel Shimano Steps-szel ebike-okat, azonban ők sem gyári Shimano akkut használnak, ők az úgynevezett SuperCore akkukal szerelnek, amiket a német akku specialista BMZ-vel gyártatnak. A SuperCore egységek esetében 555 Wh vagy 750 Wh közül választhatunk és a két akku méretre azonos, így teljes az átjárhatóság.
Ezek után talán érthető, ha kíváncsiak vagyunk, hogy az új gyári Shimano akkumulátorok vajon meg fognak-e egyáltalán jelenni valamelyik ebike márkánk kínálatában? Az idő mindenre megadja a választ... ;-)