- lézeres fényt vetít az aszfaltra, így jelölve ki a kerékpáros sávot maga mögött, amivel növelni kívánja a kerékpáros észrevehetőségét és azzal együtt a biztonságát;
- kanyarodásunkat két módon is jelezni tudja: egyrészt nyíllal a nagy méretű kijelzőjén, másrészt az aszfaltra vetített lézercsík villogásával;
- féklámpaként is funkcionál, tehát a kerékpáros fékezését jelezni tudja a mögötte haladók számára automatikusan;
- és ha valakinek ez még nem lenne elég, azt is képes jelezni, hogy a kerékpár nem álló, hanem fekvő helyzetben van éppen.
Elsőre érdekesnek tűnik, nem?
A puding próbája az evés, így amikor találkoztam a gyártóval a német kerékpáros kiállításon, gyorsan vettem is egyet a Laser Lite Lane nevű termékből dacára annak, hogy ára elég borsos volt. (99 Eur egyébként) Gondoltam kipróbálom, aztán majd rendelünk belőle később. Hazaérve izgatottan bontottuk ki a csomagot és alig vártam, hogy leteszteljem.
Ez meg is történt, de nem lettem tőle boldogabb...
Íme a The Guardian által készített videós teszt, amit sajnos csak későn láttam a lámpáról:
Sokáig gondolkodtam, hogy megosszam-e a saját tapasztalataimat, hiszen ki kíváncsi egy olyan lámpára, ami - szerintem legalábbis - egy nagy tévedés. Ki akarja pazarolni az idejét arra, hogy olyan tesztet olvasson, amiben lebeszélik egy termékről? Na meg minek pazaroljak rá időt, ha egyszer úgyse fogjuk forgalmazni?
Végül arra jutottam, hogy ha nem is túl részletesen, de röviden elmesélem, miért nem ajánlanám senkinek, hogy ilyen lámpát vegyen. Elvégre ez is hasznos lehet, legjobb más kárából tanulni, jobb mint a sajátunkból!
Első gondok
Kezdjük talán ott, hogy már a bekapcsoláskor gondjaink támadtak. Percekig szerencsétlenkedtünk, mire sikerült bekapcsolni a lézeres részt is, elsőre ugyanis csak a ledes lámpákat tudtuk működésbe hozni.
Ez még persze nem lenne akkora gond, hiszen csak egyszer kell megtanulni, utána már megy, de aztán újabb gonddal szembesültünk: hogyan szereljük fel a kerékpárra úgy, hogy megfelelő fényt vessen az aszfaltra?
A lámpa ugyanis a nyeregcsőre rögzíthető bilinccsel, viszont a tervezők nem számoltak azzal, hogy csomagtartó, vagy akár csomagok is lehetnek a bringán, amik tökéletesen útjában vannak a lézerfénynek. Magyarán csak csomagtartó nélküli bringákon lehet használni...
Rendben, gondoltuk ha lemondunk a csomagtartóról, mit kapunk cserébe?
A lézer vetítési szöge nem állítható, így amellett, hogy eltérő nyeregcsőszög esetén eltérő helyre vetíti a lámpa a fényt, ne számítsunk arra, hogy mögöttünk hosszan és az autós számára jól láthatóan fognak megjelenni a fénycsíkok!
Elsőre ugyan jónak tűnik a megoldás, ha sötétben és kellő magasságból nézzük, azonban amikor az autó elég közel kerül hozzánk, hogy észrevehesse a két piros csíkot az aszfalton mögöttünk, addigra a fényszórója olyan erősen megvilágítja ugyanazt a területet, hogy ember legyen a talpán, aki bármit lát a fénycsíkjainkból. Valós forgalmi szituációban tehát a lézercsíkok nem látszakan jól. Ha sötétben, forgalomtól mentes úton haladunk, akkor jól látszik minden, de akkor kinek is jelzünk tulajdonképpen? Az út melletti bozótban rejtőző őzeknek vagy nyulaknak?
Ez már elég lehet arra, hogy elvegye a lámpától a kedvünket, de mi nem álltunk meg ennél, gondoltuk nézzük meg azt is, mennyire informatívak a kanyarodáskor és fékezéskor leadott jelzések?
Végső elkeseredés
Kanyarodáskor a lámpába rejtett ledek egy nyilat formálnak, ami a kanyarodási irányba mutat, emellett a megfelelő oldali lézeres fénycsík elkezd villogni. A kanyarodást magát nem kézzel kapcsoljuk, hanem a beépített dőlésérzékelő alapján automatikusan működik a rendszer. Namármost, evvel több gond is van:
1, Jelezni hamarabb kell, mint ahogy elkezdek fordulni, hiszen amikor már fordulok, addigra a mögöttem levőknek erről tudniuk kell, ha nem, akkor könnyen elüthetnek, ami valljuk be, nem túl kellemes! Ez a lámpa viszont addig nem jelez semmit, amíg a forduláskor be nem döntjük a bringát. Erre van persze egy megoldás, ha előtte kiállunk a nyeregből és magunk alatt eldöntjük a bringát, de ez nem túl ideális.
2, A bedőlés érzékelő nem egyformán érzékelt mindkét irányba, így míg balra már kismértékű bedőlésnél villogni kezdett, addig jobbra normál kanyarodáskor semmi sem történt. Ezen ráadásul állítani sem lehet, hacsak belsőleg át nem barkácsoljuk a lámpát.
3, Próbaképp leállítottunk az út mellé megfigyelőket, mit észlelnek a lámpa jelzéseiből. Őket nem világosítottuk fel arról, hogy mit is fognak látni, hogyan működik a lámpa, csupán az volt a feladatuk, hogy figyeljenek és meséljék el, hogy milyen jelzéseket láttak. A visszajelzések alapján sem a lámpa nyilai, sem a fékjelzéskor felvillanó összes led, sem a villogó lézercsík nem tűnt fel a megfigyelőknek, vagy ha észrevették is, hogy valami megváltozott, akkor sem tulajdonítottak értelmet a változásnak. Miután elmeséltük nekik, hogy tulajdonképpen mit kellett volna látniuk, akkor már tudták érzékelni, de nem magyarázhatjuk el minden autósnak, hogy mire figyeljenek a lámpánknál, így a jelzések informatív jellege is megbukott a tesztünkön.
Konklúzió
Szomorúan összegeztük tehát az eredményt és elkönyveltük felesleges beruházásnak a lámpára kidobott pénzt. Annyit azért mentségül el lehet mondani, hogy egyáltalán nem rosszabb ez a lámpa, mint a megszokott hátsó lámpák. Szépen világít, messziről is jól látszik, tehát végül is használható (persze csak addig, amíg nem rakunk a csomagtartónk tetejére valamit, mert akkor az betakarja a lámpát...), csak mindaz a plusz, amiért az ember kifizette a felárat, hát az sajnos nem ér szinte semmit. Kivéve annak, aki olyan lámpát szeretne, ami nincs senki másnak... :)
Ha ezek után valakit mégis érdekel, természetesen eladó a tesztdarab... :)