Elektromos motor fajták: agymotoros vagy középmotoros elektromos kerékpár a jobb?

Elektromos motor fajták: agymotoros vagy középmotoros elektromos kerékpár a jobb?

Elektromos motor fajták: agymotoros vagy középmotoros elektromos kerékpár a jobb?
Hol legyen a motor? Kerékagyban vagy középen a hajtókarnál? Ez az egyik legfontosabb kérdés, amit el kell döntenünk még az elején: agymotor vagy úgynevezett középmotor lenne számunkra a megfelelő. Ennek megválaszolásában is a személyes próba a vízválasztó, de addig is nézzük a tényeket cikkünkben!

Középmotoros elektromos kerékpár

A prémium szegmensben és úgy általában az európai pedelec piacon a legelterjedtebb megoldás a középmotor. Sikerét annak is köszönheti, hogy ideális választás egy városi ebike-hoz, egy túra pedelec-hez vagy egy vérbeli elektromos montihoz. Emellett nem köt le minket egy-egy váltófajtánál, lánc és agyváltós ebike-okhoz is kiváló választás. A minőségi elektromos biciklik esetében ráadásul nyomatékszenzoros motorokról beszélünk jellemzően, ami egyértelműen a jobb pedelec rendszer.
A motor itt egy speciális, kimondottan hozzá tervezett vázban középen, a középcsapágy “helyére” kerül beszerelésre. A nyomatékérzékelős középmotorok között a legszélesebb a kínálat és a vásárolók is ezt kedvelik és keresik a leginkább.

 

Középmotoros elektromos kerékpár

Középmotoros pedelec előnyei:

  • kombinálható agyváltóval, ezért is tudott jobban elterjedni, mint a hátsó agymotor

  • annak köszönhetően, hogy a motor ereje a váltórendszeren keresztül jut el a hátsó kerékre, meredek emelkedőkön itt a lehet a legjobb a motor hatékonysága

  • a kerékpár kiegyensúlyozottabb, hisz a motor középen van

  • itt nem nő egyedül a rugózatlan tömege a kerekeknek

  • köszönhetően elterjedtségének rendkívül széles kínálatból választhatunk, mind gyártókra, mind a teljesítményre nézve

  • a defektszerelés semmilyen extra odafigyelést nem kíván tőlünk, azon kívül, hogy kapcsoljuk ki a kerékpárt előtte

Középmotoros ebike hátrányai:

  • a motor ereje a váltórendszeren keresztül el a hátsó kerékre, így a lánc és a hátsó fogsor extra terhelést kap. Emiatt gyakrabban kell majd cserélni, mint egy hagyományos kerékpárnál (ha számot kell mondani, jellemzően 2-3.000 kilométerenként esedékes a csere)

  • nem beszélhetünk regeneratív (“visszatöltős”) módról (érdemes megemlíteni, hogy ez ma már a hatalmas kapacitású akkumulátorok világában nem igazi hátrány)

  • speciális vázzal vannak szerelve a gyári középmotoros ebike-ok, a későbbiekben nem lehet más motort beszerelni, mint amihez a vázat eredetileg tervezték


Hátsó agymotoros elektromos kerékpár

Az ilyen ebike-oknál a motor a hátsó kerékbe van fűzve és a hátsó agyat “helyettesíti”. Elméletben egy aszfaltos túrázásra szánt kerékpárhoz ez egy jó konstrukció is lehet. Pár éve még vérbeli prémium bringákat is szereltek nyomatékszenzoros hátsó agymotorokkal. Ezek akkor még regeneratív (visszatöltős) módra is képesek voltak.
Mára azonban a hátsó agymotoros bringák 99%-a pedálfordulat érzékelős, egyszerűbb, olcsóbb gép. Így van ez nálunk is, kínálatunkba a belépő modellek kivétel nélkül hátsó agymotoros pedálfordulat érzékelős ebike-ok. A prémium szegmensben már nem találkozni hátsó agymotoros elektromos biciklivel.

Hátsó agymotoros elektromos kerékpár

Hátsó agymotoros ebike előnyei:

  • a motor ereje rögtön a hátsó tengelyre kerül, így kisebb nyomatékot kell a motornak azonos hajtási teljesítmény eléréséhez leadni, mint egy középmotor esetében. Ennek a közvetlen erőleadásnak köszönhetően a motor nem terheli a láncot és a váltórendszert pluszban. Ezzel csökkenti azok kopását, még egy hagyományos kerékpárhoz képest is

  • technikailag megoldható lenne a regeneratív mód, mégha a piacon lévő rendszerek 99%-ánál ezt a költségek alacsonyan tartása miatt nem is lépik meg

  • pedálfordulat érzékelős változatban kedvezőbb áron érhető el, mint egy pedálfordulatos középmotor, lévén, hogy egyszerűbb szerkezet

  • jellemzően ezeknek a motoroknak van a legkisebb belső ellenállásuk, így az egyik legkönnyebb őket kikapcsolt rásegítés mellett hajtani

Hátsó agymotoros pedelec hátrányai:

  • az elektromos kábelezés és a -jellemzően- nem gyorszáras hátsó tengely miatt a defekt szerelés körülményesebb, az út szélén nehezen elvégezhető

  • nagyobb a rugózatlan tömege a hátsó keréknek

  • a kerékpár farnehéz lesz kicsit tőle

  • agyváltóval nem kombinálható

  • nagyon meredek emelkedőkön a motor hatásfoka nem az igazi, lévén, hogy alacsony a kerék fordulat száma emelkedők megmászásakor. Emiatt hajlamosabb a túlmelegedésre extrémebb körülmények között


Első agymotoros elektromos kerékpár

Itt egyszerű dolgom van: lényegében mindenkit lebeszélni az ilyen, első agymotoros elektromos kerékpárokról. Nem véletlen, hogy az Annyira Más Bringabolt kínálatában nem találkozunk első agymotoros ebike-al. A gond legfőképpen nem magával az agymotorral, van, hanem azzal, hogy az első kerékbe van beépítve. (lásd bővebben a hátrányok részt, hogy miért).

Első agymotoros elektromos kerékpár

Első agymotoros ebike előnyei:

  • némileg olcsóbb, mint a hátsó agymotoros variánsok (feltételezve, hogy a specifikáció többi része azonos)
  • csak így lehet agymotoros és agyváltós ebike-ot gyártani

Első agymotoros pedelec hátrányai:

  • a kormányzott kerék kerül meghajtásra, ami nehezebb irányíthatóságot eredményez. Ez fokozottan problematikus, ha pedálfordulat érzékelős első agymotorról van szó (99,9%-ban ez így van)
  • már enyhébb emelkedőn is érezhető, hogy a kerékpár súlypontjának hátra tolódásával csökken a tapadás az első keréken, nem tud elég hatékony lenni a motor
  • ha meredekebb emelkedőn tekerünk fel és az útfelület csúszósabb (pl: nedves) az első kerék elpöröghet, ami baleset veszélyes
  • az első villa és a fejcső a többi konstrukcióhoz (és a hagyományos kerékpárokhoz) képest extra terhelést kap. Ez könnyebben vezet a villa tönkremeneteléhez, rosszabb esetben vázrepedéshez
  • az elektromos kábelezés és a -jellemzően- nem gyorszáras első tengely miatt a defekt szerelés körülményesebb, az út szélén nehezen elvégezhető

Konklúzió az elektromos kerékpár motor fajtákról

Elmondhatjuk, hogy mostanra kikristályosodott, hogy a piac miként döntött, melyik megoldás a legjobb a közép és felső kategóriában: a nyomatékszenzoros középmotor. Ez adja a legtermészetesebb elektromos rásegítést, miközben a kerékpár kiegyensúlyozott marad és mindig kellően reszponzív. A trekking pedelec gyártók szeretik, hiszen olyan vázakat tervezhetnek, amik aztán agyváltóval és láncváltóval is szerelhetőek. Az elektromos monti tervezők is imádják, hiszen a kerékpár súlyelosztása így a legideálisabb, emellett a rugózatlan tömeg is alacsonyabbra szabható. A villanybringa vásárlók is a középmotort szeretik, köszönhetően annak, hogy ők ezeken felül még az egyszerű kerék ki-be rakást és defektjavítást is könnyen megoldhatják.

Nem beszélve arról, hogy az igazán meredek emelkedőkön egy nyomatékszenzoros középmotor segít a legjobban. Az emelkedő előtt a váltóval leváltva, rásegítést feltéve valósággal felszáguldunk majd az emelkedőn, mivel a motor nyomatéka jobban hasznosul a hátsó váltón keresztül (ilyet egy agymotor nem tud).

KTM elektromos kerékpár emelkedőn

Ha szeretnéd kipróbálni a gyakorlatban is, hogy mi a különbség egy hátsó agymotoros, illetve egy középmotoros elektromos kerékpár között, látogass el boltjainkba és próbálj ki többféle ebike-ot is ingyen! Gyere bármikor vagy élvezz elsőbbséget és jelentkezz ingyenes ebike próbánkra itt.

Amit még érdemes megemlíteni: egy pedelec esetében az ajánlott motor fajta nem csak azon múlik, hogy hol van a motor. Legalább ugyanennyit számít, hogy egy profi, természetes nyomatékérzékelős pedelec-et vagy egy egyszerűbb pedálfordulat érzékelős elektromos bringát választasz. Erről a két működési elvről itt írtunk bővebben a nyomatékszenzoros vagy pedálfordulat szenzoros ebike cikkünkben.

Alapvetően elmondható, hogy az Annyira Más Bringabolt kínálatában a hátsó agymotoros modellek pedálfordulatosak, míg a középmotoros bringák nyomatékérzékelősek. Mi utóbbi modelleket ajánljuk kiemelten.