A Svájcban, Zürichben élő nyugdíjas mérnök, Jean-Pierre Schiltknecht nem elégedett meg a gyártók által kínált elektromos kerékpár modellekkel, grammániás kerékpárosként nekiállt megalkotni a világ legkönnyebb elektromos kerékpárját.
Az ultrakönnyű szerkezetek előállításának technológiáiban komoly jártassága volt már, 1986 és 1992 között Amerikában 4, Európában pedig 6 alkalommal nyert elektromos meghajtású vitorlázó repülő versenyeken. Emellett Guiness rekordot is sikerült felállítania 1991-ben a repülő-modellezés területén. A mindössze 800 gr-os napenergiával hajtott repülő modellje a 2 méteres szárnyain 10 óra 43 perc 51 másodpercet töltött a levegőben, mely új világcsúcsként bekerült a rekordok híres könyvébe.
Számára tehát súlyban nem létezik kompromisszum. Ő tervezte és készítette a világ legkönnyebb hegyikerékpárját is. Ez a titán vázas komplett monti csupán 5,855 kg tömegű volt. Amikor tehát nekiállt, hogy megalkossa a világ legkönnyebb elektromos kerékpárját, várható volt a komoly eredmény. Először egy olyan konstrukciót készített, mely titán vázzal és a hátsó gumit meghajtó motorral volt felszerelve, de hiába volt mindössze 9,74 kg ez a konstrukció, a dörzshajtás nem volt megfelelő a bütykös gumikhoz. Ezután technológiát váltott, így a motor is és a váz anyaga is megváltozott a terveiben. A meghajtást teljesen áttervezte, a titán helyett pedig szénszálas anyagra váltott. Ezt a karbonvázas elektromos montiját, mely 250W-os motorral és 240W/h-s akkumulátorral rendelkezik, sikerült kihoznia mindössze 7,66 kg-ból!
Ez a tömeg csupán a harmad-negyede a szokásos, kereskedelmi forgalomban kapható elektromos kerékpár modelleknek, melyek jellemzően a 20 és 30kg között kaphatóak. De hogy mennyire komoly az elért eredménye, az is mutatja, hogy ha elfelejtkezünk egy kicsit a milliós versenygépekről, akkor még a bolti, elektromos meghajtás nélküli kerékpárokhoz képest is csak kb a fele akkora tömegből sikerült kihoznia az elektromos kerékpárját!
Képzelhetjük, milyen élmény lehet egy ilyen ultrakönnyű elektromos kerékpárral hegyet mászni! Schiltknecht úr nem kevés fiatal titánnak az arcára fagyasztotta rá már a mosolyt, amikor könnyedén elsuhant mellettük valamelyik alpesi emelkedőn...
A gyakorlat azonban kimutatta, hogy a hatótáv is áldozatául esett a grammok hihetetlen csökkentésének. Hősünk ezért folytatta a fejlesztést, és kialakított egy olyan elektromos kerékpárt, mely már brutális, 800 Wh-s Lithium pakkjával akár 180 km hatótávon is képes rásegíteni, és nem probléma egyik alpesi emelkedő sem a számára. Ennek a megnövelt hatótávolságú modellnek a súlya még mindig az álom kategóriába tartozik egyébként, hiszen mindössze 9,9 kg!
Pár érdekesség még erről a különleges elektromos kerékpárról, melynek alkotója a Montanara Volta nevet adta:
Nem nyomaték vagy pedál fordulat érzékelőt tartalmaz, tehát nem pedelec, hanem gázkaros működésű, hivatalosan ezért az "ebike" kategóriába tartozik.
A gázkart a csengő házába helyezte, két led "kijelzővel" ellátva, mely az akkumulátor töltöttségét is visszajelzi a számára.
A középre helyezett, nagy fordulatszámú motor rövid láncon keresztül egy külön első lánctányérra adja át a nyomatékát.
Az akkumulátor szintén alacsonyra került, közel a motorhoz és a hajtóműhöz, így nem csak a vezetékeken tudott rövidíteni, de a súlypont is kedvezően alakult.
A 76 éves Schiltknecht úr szerint elektromos kerékpárja tökéletes az offroadozáshoz. Nem csak az emelkedőkön jelent előnyt a számára a kis tömeg, hanem akkor is, ha például az útjába kerülő akadályokon kell átemelnie elektromos kerékpárját.
"Az elektromos rásegítésnek köszönhetően a hétvégi bringázásaimban szinte eltűntek a korlátok, és ezt a szabadságot nagyon tudom élvezni!"
A világ legkönnyebb elektromos kerékpárjához gratulálunk és kívánjuk, hogy még sok évig élvezhesse Jean-Pierre Schiltknecht úr a határtalan elektromos kerékpár túrákat!
Forrás, ami alapján a cikket készítettük: http://www.electricbike.com/lightest-bike/