A legkönnyebb elektromos kerékpár

A legkönnyebb elektromos kerékpár
A legkönnyebb elektromos kerékpárA tökéletes elektromos kerékpárnak a megbízhatóságon túl a következő 3 fő szempontban kellene maximálisat nyújtania egyszerre:
1, könnyű legyen, 
2, nagy teljesítményű (azaz nagy hatótávolságú és erős) legyen, 
3, olcsó legyen
Sajnos azonban nem létezik olyan ebike, mely könnyű, nagy hatótávolságú és olcsó is egyszerre, úgyhogy legalább az egyikről le kell mondanunk, amikor választunk. Jellemzően általában mindegyik szempontból valamennyire engedünk, azaz kompromisszumot kötünk, amikor elektromos kerékpárt vásárolunk. Jelen cikkünkben a tervező-készítő úr számára egyértelműen a minimális súly volt a legfontosabb, ehhez társított elegendő teljesítményt. Az ár az ő számára egyáltalán nem számított, így arról inkább ne beszéljünk, hogy mennyibe kerülne kereskedelmi forgalomban a cikkünk tárgya, a világ legkönnyebb elektromos kerékpárja...
A Svájcban, Zürichben élő nyugdíjas mérnök, Jean-Pierre Schiltknecht nem elégedett meg a gyártók által kínált elektromos kerékpár modellekkel, grammániás kerékpárosként nekiállt megalkotni a világ legkönnyebb elektromos kerékpárját. 
Az ultrakönnyű szerkezetek előállításának technológiáiban komoly jártassága volt már, 1986 és 1992 között Amerikában 4, Európában pedig 6 alkalommal nyert elektromos meghajtású vitorlázó repülő versenyeken. Emellett Guiness rekordot is sikerült felállítania 1991-ben a repülő-modellezés területén. A mindössze 800 gr-os napenergiával hajtott repülő modellje a 2 méteres szárnyain 10 óra 43 perc 51 másodpercet töltött a levegőben, mely új világcsúcsként bekerült a rekordok híres könyvébe.
Új világcsúcs a Volta Montanara ebikkal
Számára tehát súlyban nem létezik kompromisszum. Ő tervezte és készítette a világ legkönnyebb hegyikerékpárját is. Ez a titán vázas komplett monti csupán 5,855 kg tömegű volt. Amikor tehát nekiállt, hogy megalkossa a világ legkönnyebb elektromos kerékpárját, várható volt a komoly eredmény. Először egy olyan konstrukciót készített, mely titán vázzal és a hátsó gumit meghajtó motorral volt felszerelve, de hiába volt mindössze 9,74 kg ez a konstrukció, a dörzshajtás nem volt megfelelő a bütykös gumikhoz. Ezután technológiát váltott, így a motor is és a váz anyaga is megváltozott a terveiben. A meghajtást teljesen áttervezte, a titán helyett pedig szénszálas anyagra váltott. Ezt a karbonvázas elektromos montiját, mely 250W-os motorral és 240W/h-s akkumulátorral rendelkezik, sikerült kihoznia mindössze 7,66 kg-ból! 
Ez a tömeg csupán a harmad-negyede a szokásos, kereskedelmi forgalomban kapható elektromos kerékpár modelleknek, melyek jellemzően a 20 és 30kg között kaphatóak. De hogy mennyire komoly az elért eredménye, az is mutatja, hogy ha elfelejtkezünk egy kicsit a milliós versenygépekről, akkor még a bolti, elektromos meghajtás nélküli kerékpárokhoz képest is csak kb a fele akkora tömegből sikerült kihoznia az elektromos kerékpárját!
Képzelhetjük, milyen élmény lehet egy ilyen ultrakönnyű elektromos kerékpárral hegyet mászni! Schiltknecht úr nem kevés fiatal titánnak az arcára fagyasztotta rá már a mosolyt, amikor könnyedén elsuhant mellettük valamelyik alpesi emelkedőn...
Ultra könnyű kerékpár
A gyakorlat azonban kimutatta, hogy a hatótáv is áldozatául esett a grammok hihetetlen csökkentésének. Hősünk ezért folytatta a fejlesztést, és kialakított egy olyan elektromos kerékpárt, mely már brutális, 800 Wh-s Lithium pakkjával akár 180 km hatótávon is képes rásegíteni, és nem probléma egyik alpesi emelkedő sem a számára. Ennek a megnövelt hatótávolságú modellnek a súlya még mindig az álom kategóriába tartozik egyébként, hiszen mindössze 9,9 kg!
a Volta Montanara csak 9,9kg-os
Pár érdekesség még erről a különleges elektromos kerékpárról, melynek alkotója a Montanara Volta nevet adta:
Nem nyomaték vagy pedál fordulat érzékelőt tartalmaz, tehát nem pedelec, hanem gázkaros működésű, hivatalosan ezért az "ebike" kategóriába tartozik. 
A gázkart a csengő házába helyezte, két led "kijelzővel" ellátva, mely az akkumulátor töltöttségét is visszajelzi a számára.
A középre helyezett, nagy fordulatszámú motor rövid láncon keresztül egy külön első lánctányérra adja át a nyomatékát.
Az akkumulátor szintén alacsonyra került, közel a motorhoz és a hajtóműhöz, így nem csak a vezetékeken tudott rövidíteni, de a súlypont is kedvezően alakult.
Volta Montanara fékrendszer
A 76 éves Schiltknecht úr szerint elektromos kerékpárja tökéletes az offroadozáshoz. Nem csak az emelkedőkön jelent előnyt a számára a kis tömeg, hanem akkor is, ha például az útjába kerülő akadályokon kell átemelnie elektromos kerékpárját.
 
"Az elektromos rásegítésnek köszönhetően a hétvégi bringázásaimban szinte eltűntek a korlátok, és ezt a szabadságot nagyon tudom élvezni!"
legkönnyebb ebike a világon
A világ legkönnyebb elektromos kerékpárjához gratulálunk és kívánjuk, hogy még sok évig élvezhesse Jean-Pierre Schiltknecht úr a határtalan elektromos kerékpár túrákat!
 
Forrás, ami alapján a cikket készítettük: http://www.electricbike.com/lightest-bike/